Skip to main content

Odkud se berou tisíce klíčů pro hry na překupnických webech?

Objasnil to zástupce vydavatele.

Vlastní zpráva - Kauza z minulého týdne o zablokovaných hrách od UbiSoftu pořád rozpoutává vášně.

Spousta lidí se v návaznosti na to ptala, odkud že se vlastně ty klíče pro hry na překupnických webech? Nevěřili totiž, že by jich tolik (zhruba desetitisíce) mohlo být ukradeno jen z přepadených kamionů či nákupů na ukradené kreditní karty, což ostatně později překupnické weby v této kauze zpochybnily.

Možnou odpověď jim nabídl v diskusi na Facebooku Jan Olejník, dlouholetý pracovník domácí pobočky ruského distributora 1C Publishing. Podle něj takto s klíči někdy šmelí přímo někteří distributoři, kteří je údajně načerno poskytují překupnickým webům.

Prý to funguje tak, že vydavatel si na Steamu vygeneruje řádově desítky tisíc klíčů a předá je interně distributorovi. Ten hru vylisuje, pošle do obchodů na daném trhu, zaplatí jednorázový poplatek za licenci a provize pak hradí až z počtu reálně prodaných kusů koncovým zákazníkům. A pak prý někdy nastává následující situace...

"Na konci kvartálu distributor reportuje, že se prodalo třeba 10 000 kusů a pošle royalties, například 15 EUR z jedné prodané hry. Jenže sledovat přesný pohyb klíčů je poměrně složité. Takže se může stát, že distributor vezme bokem 3000 klíčů a za hotovost je střelí přímo obchodu typu XXX. Tím má okamžitý zisk a z balíku 50k klíčů mu jich pár ubyde, no a co. To se v reportech nějak zašmodrchá."

Není jasné, které konkrétní firmy má Olejník na mysli, žádné nejmenoval, nebo zda snad mluví z vlastní zkušenosti. Podle něj se však touto cestou na překupnické weby dostávají spousty klíčů, z nichž původní vydavatel ve výsledku nevidí ani euro.

Proto pak někdy přikročí k zablokování daného klíče (jako ten UbiSoft), když je aktivován na jeho digitální službě a vystopuje jeho původ, protože vydavatel za danou kopii hry (za ten konkrétní použitý klíč) nedostal řádně zaplaceno, což je asi z jeho pohledu pochopitelné.

Opět tedy platí rada, ať člověk raději nakupuje jen na těch seriózních obchodech s digitálními verzemi, jako jsou Steam, Origin, uPlay, GOG, Humble Bundle či třeba domácí Muve.cz (viz včerejší článek), které nijak původní výrobce hry nešidí a férově jim odvádí provizi, která jim náleží.

Read this next