F1 2010
Půjde o nejlepší simulátor Formule 1? Doplněno!
Časopis Official Xbox Magazine ve svém čtyřstránkovém preview více poodhalil chystanou závodní hru F1 2010 od Codemasters. Co jsme se z preview dozvěděli?
Důležitým elementem ve hře bude dynamicky se měnící počasí, což ale v žánru není vůbec nic nového. Nicméně podle redaktora OXM déšť a mokré prostředí vypadá naprosto fantasticky, když žádná jiná hra prý nemá tyto efekty tak pohledné a reálné (soudí ale pouze z prohlášení tvůrců, koncepčních studií a screenshotů). Můžete tak začít závod za pěkného počasí, ale pak se nahrnou mraky a pár posledních kol musíte projet v dešti. Takže nejen když bude pršet, budete muset na závodění použít ty správné pneumatiky.
Stejné pneumatiky do mokra vás ale budou zase zpomalovat, pokud bude prát sluníčko. Pokud prý zariskujete a necháte suché gumy i za průtrže mračen, může dojít k tomu, že váš monopost bude zcela neovladatelný, podobně jako při některých skutečných závodech, kde se piloti spíše klouzali po vodní hladině do kačírků. Loterie s volbou pneumatik podle předpovědi a aktuálních podmínek na trati prý slibuje zajímavou strategii.
Podobně jako v aktuálním V8 Supercars: Next Challenge, má být taktéž simulováno postupné vysychání stopy na vozovce, která tak bude jediná nejrychlejší a všichni se jí budou na trati držet. Speciální technologie Active Track vyvinutá pro hru pobočkou v Birminghamu má počítat adhezní parametry pro každých 30 cm čtverečních povrchu.
Hra má vycházet z letošní sezony F1 2010, která začíná ostrým závodem druhý březnový víkend v Bahrajnu, takže i všechny modely formulí budou vycházet z aktuálních strojů v jednotlivých týmech. Nicméně je otázka, jak se tvůrci popasují s nováčky sezony (např. Campos F1/ Stefan GP), z nichž alespoň někteří zřejmě zatím vůbec nanastoupí. Na tu odpovídá fakt, že tvůrci ještě čekají na potvrzenou startovní soupisku pro všechny závody sezony, podle níž pak vyberou jednotlivé vozy a týmy do hry tak, aby přesně odpovídaly šampionátu. I díky podzimnímu startu tak chystají model chování různých jezdců taktéž s přihlédnutím k výkonům, jež předvedou týmy v několika prvních velkých cenách. Zatím tak hru testují s monoposty minulého roku, jež použili ze své hry F1 2009. Avšak Codemasters ujistili, že součástí F1 2010 budou monoposty ze sezony 2010.
Samozřejmostí prý je, že grafika běžící na EGO engine (DiRT 2), vypadá zatím moc hezky. Autor OXM totiž píše, že hra má spoustu detailů, kterých si při té zběsilé jízdě ani možná nevšimnete. Nechybí pohled z kamery nad hlavou jezdců, obrázek je perfektně ostrý a představený okruh Circuit de la Catalunya u Barcelony překypuje dalekými výhledy a precizně zpracovanými horizonty. Reálně pak vypadají i technici v boxech při výměně obutí, chovající se přesně podle skutečnosti, včetně maníka s "lízátkem" a přesného počtu mechaniků pro každou činnost. V závodě tvůrci počítají až s 26 vozy, které prý engine zvládá dobře renderovat i v úzkých uličkách Monte Carla, nejnáročnějšího okruhu na modelování okolí. Jak toto všechno pojede kupř. v nočním závodě v Singapuru, to si zatím ale tvůrci nechávají pro sebe. Přítomna bude i nová trať v Jižní Koreji.
Důležitým aspektem ve hře ale bude i vaše kariéra mimo závodiště. Budete mít agenty, kteří se postarají o vaši smlouvu, můžete si povídat s lidmi z vašeho týmu. A vynadat jim třeba , že se vám nelíbí poslední úpravy vašeho vozu. Váš život mimo trať se bude odehrávat ve virtuálním paddocku, kde budete mít jednak svůj motorhome s výstavkou dosažených trofejí, tedy karavan zřejmě ve stylu toho z DiRT2 a také místo v boxech, kde vám bude váš agent dohazovat domluvené kontrakty od týmů. A mluví se dokonce o schůzkách s novináři, kteří se vás budou ptát na okolnosti vaší jízdy možná ve stylu nabízených odpovědí z Mass Efectu. Nicméně tolik komplexní to zase nebude.
V týmu také nebudete závodit sami. V něm bude ještě druhý jezdec a když váš rival vyhraje nějaký závod, nejnovější vylepšení týmu půjdou do jeho vozu a vy budete minimálně pro příští rundu v tomto ohledu švorc. Porazit týmového kolegu tak má být jeden z hlavních úkolů v každém podniku, nicméně i při testování bude vrcholit souboj o pozici týmové jedničky, jenž má probíhat při hraní kariéry prakticky neustále. Lídr (např. Michael Schumacher) si totiž může volit nastavení vozu podle sebe, má více mluvit do tuningu a úprav monopostu, čemuž se bude dvojka muset přizpůsobit, což nemá být jednoduché. Boj o pozici jedničky má nějakou formou probíhat právě i přes rozhovory s médii, kdy se budete navzájem špičkovat.
Důležité také bude, jaký tým si vždy zvolíte. Pokud budete patřit k nováčkům v takovém Lotusu, nikdo z manažerů týmu od vás nebude očekávat, že se dostanete na přední příčky a každý malý úspěch třeba v podobě jednoho bodu za závod bude oceněn. Pokud ovšem budete závodit za Ferrari, očekává se od vás, že budete mít vyšlapané místo na stupních vítězů, jinak může dojít k rozvázání kontraktu. Zajímavě mají být pojaty kvalifikace, jež chtějí tvůrci obohatit o soutěživý prvek, kdy za konstantní vylepšování zajížděných časů máte obdržet nějaký blíže nespecifikovaný bonus od týmu.
Redaktor OXM je tak hrou celkem nadšen a tipuje, že F1 2010 má minimálně papírově nakročeno na piedestal nejlepších závodních titulů tohoto roku. Jenže o jízdním modelu se zatím nic bližšího neví, což bude hrát jednu z hlavních rolí v tom, pro koho bude hra cílená. Podle nových informací má F1 2010, jakožto jediné oficiální formule současnosti s licencí FIA, vyjít pro PC, PS3 a X360 již v září letošního roku.
První dva oficiální obrázky ze hry zde.