Odešel Carmack z id Software kvůli brýlím Oculus Rift?
Proč to je pozitivní zpráva pro herní průmysl?
Pokud by se to potvrdilo, šlo by bezesporu o událost měsíce, ne-li léta. Akcie id Software by na herním trhu mohutně poklesly, kdyby jejich zakladatel a autor revolučních enginů Wolfa, Dooma a Quake odešel. I by asi posílily hlasy tvrdící, že téhle firmě dávno ujel vlak. Šance na proražení novátorských 3D brýlí by naopak vzrostly, když v nich technologický guru, který je synonymem id Software, vidí takový potenciál, že se jim rozhodl věnovat naplno.
Nicméně vše je trochu jinak, méně seznační, než to včera večer v první moment vypadalo. John Carmack sice opravdu přijal nabídku práce technologického ředitele ve společnosti Oculus VR. Ta se hned pochlubila, že se v jeho případě jedná o zaměstnání na plný úvazek a že bude sedět v jejich kancelářích ve městě Dallas v americkém státu Texas.
Avšak Bethesda (resp. Zenimax), vlastník id Software, ihned přispěchala s uklidňujícím vysvětlením, že na Carmackově práci pro id Software se do budoucna nic nemění. Fandou jím vysněných 3D brýlí Oculus Rift (naše exkluzivní dojmy), je prý už dlouho (propaguje je od loňské E3), takže to považuje za logické vyústění a nebude mu v tom nijak bránit.
"Jsme rádi, že od nás neodchází a že bude pokračovat ve vedení vývoje našich her," napsali pak ještě id na Twitteru, když tato zpráva vybuchla. Jak známo, momentálně vyvíjejí pouze Doom 4, ostatní série nejsou mrtvé, ale nedělá se na nich.
Neví se, jakým poměrem bude Carmack dělit svůj čas mezi id Software, Oculus VR a ještě jeho soukromou aktivitu Armadillo Aerospace pro lety do vesmíru, ve které se rovněž nadále angažuje. Jestli například část dnů v týdnů bude dělat na jedné věci a zbytek nebo víkendy a večery na druhé či třetí. Jisté každopádně je, že dělení energie mezi více aktivit se se sebou vždy nevyhnutelně přináší i kompromisy, což můžeme vidět i na domácí branži.
Když Bethesda všechny skálopevně ujišťuje, že nově ohlášené zaměstnání nijak neovlivní jeho působení v id Software, buď to jsou jen plané řeči v rámci damage-control, nebo tam Carmack asi nebyl moc vytížen. Což by ostatně odpovídalo těm všem potížím s vizí Doom 4, kterou musejí vyladit hlavně designéři, nikoli on jako programátor, který může mít vše za sebe hotovo. Za takové situace by Carmackovo angažmá na brýlích Oculus Rift mohlo být ve finále přínosné pro celý herní průmysl, protože namísto jeho "zahnívání" v id Software by svými zkušenostmi i kontakty mohl pomoci prosadit a vylepšit novou technologii, která se časem může stát stejným standardem, jako kdysi jeho herní enginy.