Odbyt největších podzimních hitů skutečně zachraňují nové konzole
Co by se jinak stalo?
Když se někdo pozastavil nad ne úplně vysokým odbytem PS3/X360/PC verzí multiplatformních AAA titulů z října nebo září, většinou to šéfové výrobce svedli na čekání zákazníků na příchod nových konzolí a na zahrání si lepších verzí na nich. A opravdu tomu tak bylo, prokazují nově zveřejněná data od britského auditora trhu GfK Chart-Track.
Pokud by PS4/Xbox One verze neexistovaly, prodeje Assassins Creed 4 by jen na starých konzolích klesly o 60 procent oproti minulému dílu, a odbyt Battlefieldu 4 oproti BF3 dokonce o 69 procent. Nicméně jakmile se později objevily nextgen verze těchto her, čísla šla rapidně nahoru a propad prodejů už není takový: AC4 ho po sedmi týdnech na trhu snížil "jen" na -30% a BF4 na -32%.
Samozřejmě nelze s přesností určit, zda by PS3/X360 verze AC4/BF4 zažily pokles o dvě třetiny oproti minulým rokům i za situace, pokud by se nevědělo o jejich chystané konverzi. EA a UbiSoft se každopádně ocitli ve střetu zájmů: pro ně by bylo nejlepší, pokud by ještě nextgen verze vůbec neohlašovali, aby si více lidí pořídilo hry na PS3/X360, ale na druhou stranu na ně jistě tlačili výrobci konzolí, kteří potřebovali něčím přihnat davy k novým platformám.
Nejméně vše pocítila FIFA 14, která se za úvodní týden na starých platformách prodávala jen o 24 procent hůře než FIFA 13. A s uvedením verzí na PS4/X1 má nakročeno k tomu, aby se z ní stal vůbec nejžádanější ročník, alespoň ve Velké Británii, když nyní celkové prodeje zaostávají pouze o jediné procento, takže pokud se udrží tempo prodejů, měla by předhonit FIFA 13, tvrdí MCV. FIFA 14 je mimochodem i aktuální jedničkou v žebříčku.