Skip to main content

Ochrana Command&Conquer

Jak se žije pod dohledem autorizačních serverů?

Při nedávném recenzování Command & Conquer 4 (dále jen C&C4) jsem i já pocítil, že se doba opět hnula kupředu. Nejde ani tak o překopaný systém samotné hry, nýbrž o protipirátskou ochranu C&C4, o níž se jen tak mezi řečí zmínil producent EA na loňském GamesComu. Mluvil tehdy o systému uchovávání zkušenostních bodů, pro jehož fungování musíte být neustále připojeni k internetu. Už v té době jsem cítil takový zvláštní pocit v kostech, že se něco děje a nemusí to dopadnout dobře.

O nějaký ten pátek později se přidal s podobnou písničkou i Ubisoft a zbytek již znáte přímo sami. Tento měsíc vycházejí první hry s tímto druhem ochrany: Assassin's Creed II, Silent Hunter 5, Settlers 7 a C&C4. Právě s posledními dvěma tituly mám osobní zkušenosti. Nový systém jsem podrobil testování a podíval se především na jeho uživatelskou přívětivost.

Pro začátek si vezmu na paškál C&C4, který se způsobem získávání zkušenostních bodů a odemykáním lepších technologií v lecčems podobá Age of Empires 3. Pro (první) spuštění hry musíte mít založený EA účet, zadat sériový klíč, založit si svůj herní profil a teprve poté začít hrát. Upozorňuji, že zadávat heslo je nutné před každým spuštěním hry, což zrovna nezlepšuje uživatelský komfort. Samotné spuštění hry trvá skoro minutu, ale pochybuji, že toto má co dočinění s přihlašováním na server, protože ověření při výpadku spojení trvá opravdu chvilku.

Zkušenostní body získáváte v průběhu každé mise kampaně C&C4 (vyjma tutoriálu) a za každou skirmish hru. Pro ně dokonce platí, že pokud jste již zápas na dané mapě dohráli, nedostanete v případě nahrání tohoto samého zápasu žádné body navíc. O tom jste dokonce upozorněni při označení dané uložené pozice a zabraňuje se tak podvodnému získávání zkušeností. Při povýšení na další level se odemknou další části technologického stromu, nové jednotky a vylepšení.

Protože jsem hru testoval na kvalitním internetovém (optickém) připojení, kde jsou výpadky opravdu výjimečné, musel jsem si nestabilitu simulovat vytahováním síťového kabelu sám. Založil jsem skirmish hru C&C4 a chvíli po startu odpojil připojení k internetu. Trvalo zhruba třicet vteřin, než mi chybová hláška oznámila, že bylo připojení ztraceno a od této chvíle nebudou zaznamenávány žádné zkušenostní body. Po odklepnutí této hlášky šlo však normálně pokračovat v hraní nebo uložit hru.

Právě uložení hry bylo jedním z východisek, jak nepřijít o zkušenostní body či o rozehranou misi v singleplayerové kampani C&C4. Pokud bych náhodou misi dokončil, nezískal bych nejenom zkušenostní body, ale vůbec by se neotevřela následující mise. Navíc při návratu zpátky do menu bylo nutné zadávat opět přihlašovací údaje nebo ukončit hru. Jinými slovy, bez připojení k internetu jsem se už ani nepodíval do menu.

Osobně mi tento způsob ověřování připadá poněkud krkolomný a například postup v kampani by se jistě mohl ukládat bez připojení k internetu. Hodila by se i nabídka „Uložit a ukončit“ při výpadku spojení či mít možnost přímo ze hry zkusit opět připojení k serveru. V současné situaci hráč dostane pouze zmiňovanou hlášku o tom, že další zkušenostní body již nebude získávat, ale již nemá vůbec šanci zjistit, jestli nešlo pouze o krátkodobý výpadek.

Na druhé straně je tento systém o kousek lepší než ten od Ubisoftu nasazený v betě Settlers 7. Tam připojování k serveru a kontrolování uložených pozic trvalo bezmála minutu, než se spustila samotná hra. V případě výpadku internetu při hraní došlo k zapauzování hry, která se zkrátka nerozjela, dokud nebylo připojení opět nahozeno. Samozřejmě šlo hru ukončit a vrátit se přesně do stejného okamžiku Settlerů. Díky poslednímu patchi se podobného chování dočkal Assassin's Creed II, kde se hráč dříve vracel pouze na místo posledního checkpointu.

Je zbytečné dodávat, že nové ochrany od Ubisoftu či EA přinášejí více potíží než užitku. Tedy alespoň pro hráče a piráty, kteří mají o práci na dlouhé zimní večery postaráno. Jedním dechem je potřeba dodat, že se nejedná o tak neschůdnou překážku při hraní, jak se obecně soudí, a za celou dobu testování obou her (řádově desítky hodin s Command and Conquer 4 a Settlers 7) jsem se setkal pouze s pár krátkými výpadky, které jsem snadno překousnul. Ještě snadněji bych tyto problémy přešel, kdyby autoři trochu mysleli i na pohodlí hráčů, lépe řešili tyto situace a umožnili hráči dohrát misi či nějaký krátký úsek hry. Otázkou však zůstává, co bude s hrami s touto ochranou a DRM servery třeba za pět let? Uvolní vydavatel nějaký patch, který ji zpřístupní i off-line? A napadá mě další řada problémů, které jsme již několikrát rozebírali v dřívějších článcích.

Jak už jsem zmiňoval v úvodu, doba se zkrátka pohnula kupředu. Ještě si vzpomínám na dny, kdy jsem opisoval před spuštěním hry náhodně vybrané slovo z manuálu. Ten bylo někdy obtížné i kopírovat, protože byl vytištěný v takové barevné kombinaci, že při použití černobílého xeroxu, byl zkrátka nepoužitelný. Podobně ztíženou situaci měli piráti v době, kdy vypalovačka a média stála neskutečné částky. A není to tak dlouho, co do většiny domácností přišlo rychlé připojení k internetu a vypalovaček není již prakticky potřeba.

Kvalitní hra, jejíž tvůrci mají navázaný pozitivní vztah se zákazníkem (třeba BioWare díky sérii přídavků zdarma), si vždycky svého kupce najde. Stejně tak, jak se to třeba povedlo českému Machinariu, které nemělo vůbec žádnou ochranu a stalo se ve své kategorii prodejním hitem. Bohužel nežijeme v ideálním světě, aby se z této výjimky stalo pravidlo, a s novou ochranou se budeme muset naučit žít.

Tyto nové ochrany EA a UbiSoftu nebyly kompletně prolomeny ani po několika týdnech od vydání. Dá se proto důvodně očekávat, že budou od výrobců her vnímány jako funkční a osvědčené (plnící svůj účel - zabránit pirátství v době vydání hry) a že k nim asi v budoucnu přistoupí u více titulů - jakkoli to mohou zpočátku provázet porodní bolesti s několikadenní nemožností hrát i pro legální zákazníky.

Read this next