Oba zakladatelé BioWare opouštějí herní průmysl
Po 17 letech jdou hledat nové výzvy + komentář.
Srpnová zpráva o odpočinku šéfa BioWare na dlouhé dovolené a jeho odchodu od tvůrců Star Wars The Old Republic přeci jen nebyla pouhým cáknutím do vody. Tehdy se to ještě podařilo mediálně ukormidlovat, ale dnes už se šlo s pravdou ven a akcie EA proto nejspíš poklesnou na hodnotě.
Greg Zeschuk a Ray Muzyka, oba legendární zakladatelé studia BioWare, se rozhodli úplně ukončit své působení v herním průmyslu. Stalo se tak po 17 letech od jeho založení v roce 1995, po 5 letech od odkoupení ze strany EA a pouhý den po oficiálním oznámení Dragon Age 3.
"Ray a Greg vybudovali BioWare tak, aby existovalo dál. Bylo jasné, že jednoho dne se budou muset stáhnout do ústraní a proto si vychovali tým následníků, kteří zajistí, aby jejich standardy a kultura žily dál, napsal nynější generální manažer poboček studia v Edmontonu a Montrealu, Aaryn Flynn.
Zeschuk v rozlučkovém blogu přiznal, že už ztratil nadšení pro firmu a výzvy okolo vytváření her. Hodlá věnovat více času rodině a angažovat se v soukromém projektu o výrobě a ochutnávání piv. Muzyka by zase rád změnu a okusil riskantní prostředí nějakého jiného odvětví.
BioWare pod jejich vedením zaměstnávali téměř tisíc vývojářů a vyrobili klasiky, jako série Baldurs Gate, Neverwinter Nights či Knights of the Old Republic. V posledních letech se pod EA (kam přišli spolu s Pandemic Studios zavřenými už ve 2009) soustředili na Dragon Age, Mass Effect a nyní mj. připravují Free-2-Play titul ze světa Command and Conquer na Frostbite 2 enginu, vedle něčeho úplně nového a další hře ze světa Mass Effect.
Komentář
Samozřejmě se hned tak nedozvíme, jestli se na odchodu Zeschuka a Muzyky nějak podepsala akvizice od EA - např. zda načasování jejich odchodu nebylo smluvně domluveno dopředu (jako se v takových případech děje běžně), zda třeba nesouhlasili s budoucím F2P/Frostbite směřováním nebo je jen prostě přestala bavit převážně úřednická role bez špetky kreativity (nejpravděpodobnější varianta).
Svůj vliv mohly mít i výsledky SWTOR či znechucení kauzami okolo zakončení Mass Effect 3 a ohlasy na změny konceptu Dragon Age 2. Klidně je možné, že za pár letech se oba vrátí v nějaké startupové společnosti pro mobily či sociální aplikace, která bude tak perspektivní, že ji EA znovu koupí. Jejich dnešní krok je každopádně potřeba chápat tak, že oficiálně neodcházejí z EA, nýbrž z celé branže. Nemělo by se proto stát, že za dva měsíce stanou v čele konkurenčního studia.