Skip to main content

Nvidia: Konzole nebudou nikdy výkonnější než dedikovaná PC

Proč? A jak budou PCčkáři těžit z podobnosti nextgenu?

Něco na zahřátí poslední dobou těžce zkoušených srdcí skalních PCčkářů, kteří trpí nemožností hrát GTA 5, odkladem Assassina 4 nebo rostoucím rozruchem okolo blížících se exkluzivit pro konzole. Polooficiální obhájce platformy, která je v ČR stále nejvíce rozšířena, opět veřejně promluvil na její podporu, aby trochu snížil hype kolem PS4/Xbox One.

Ne že by šlo o něco extra objevného nebo že by tím advokát PC nesledoval jen své komerční zájmy, když je vyšachován z nextgen platforem a nepřímo touto nedávno zvolenou PR taktikou bojuje s konkurenčním AMD, které dodává čipy oběma konzolím. Ale majitelům počítačů se to jistě bude krásně poslouchat a o to tu jde až na prvním místě, tak proč se s příchodem podzimu trochu nepotěšit?

"Povím vám, proč už konzole nadále nikdy nebudou lepší nebo schopnější platformou pro graficky náročné programy než PC," zeširoka začal senior viceprezident Nvidie pro obsah a technologie svůj proslov před australským PCPowerPlay.

V éře PlayStation 3 a Xboxu 360 prý ještě konzole byly na jakžtakž stejné úrovni jako PC, protože branže tolik nenarážela technických limitů a fyzickými omezeními zařízení. V té době prý byla inovace hnána vpřed výrobci grafických čipů (Nvidia a AMD), kteří ročně utráceli miliardy dolarů na výzkum a pokročilé technologie. Sony ani Microsoft si takové investice [do grafiky na nextgen konzolích] údajně nemohou dovolit, protože na rozdíl od producentů grafických čipů neprodají rok co rok stovky milionů kusů.

"Navíc v současnosti se všechno řídí příkonem elektrické energie. Abyste dosáhli většího výkonu, musíte buď přijít s efektivnějším designem čipu, jako to postupně dělá Nvidia či AMD, nebo se silnějším zdrojem, což u konzolí z principu nejde," tvrdí Tony Tamasi z Nvidie.

Jak vysvětluje, konzole se spoléhají jen na 200 nebo 300 Wattů, aby mohly být umístěny v obýváku, mít jen malý větráček a relativně tiše tam šlapat. Kdežto dedikovaná herní PC vyžadují 250W jen na grafický čip, díky čemuž prý 200W Xbox "v žádném případě nemůže ve výkonu porazit PC s 1000W".

Z čeho budou těžit nepochybně všichni, ať už jde o PCčkáře nebo konzolisty, je velká podobnost obou platforem díky architektuře nextgen platforem. Zástupce Nvidie zdůraznil, že pokud tvůrci stráví čas s optimalizací hry pro Xbox One nebo PlayStation 4, drtivou část tohoto kódu mohou použít i pro PC verzi.

"Je báječné, že 80% práce nyní bude využitelné na všech platformách a že už nebude nutné potýkat se s rozchozením her na šílených architekturách [narážka na Cell v PS3]. Zmenšení rozdílů mezi PC a konzolemi znamená i to, že vývojáři budou mít více času k posunutí hranic a že na rozdíl od minulosti odpadnou některé technologické důvody, proč hry nepřevést z nextgenu na PC."

Read this next