Německý komisař pro ochranu soukromí varuje před šmírováním XBOX ONE
Funkce nového Kinectu jsou pro něj noční můrou.
Další ze série nepříjemností pro Microsoft. To, co mu možná v benevolentní Americe projde, může v zemích směrnicích Evropské unie a jejích obyvkle striktních směrnicích na ochranu zákazníků tvrdě narazit, zvlášť v Německu, které je kladením důrazu na ochranu soukromí pověstné.
Včerejší vydání tamního deníku Spiegel cituje Petera Schaara, spolkového komisaře pro ochranu dat v Německu, který vyslovil obavy z nové konzole Xbox One, konkrétně z principu fungování nové generace Kinectu přibaleného ke každé konzoli, která si na vzájemném provázání velmi zakládá.
"Microsoft na trh [s Xbox One] uvede šmírovací zařízení. Xbox o mě bude nepřetržitě zaznamenávat osobní informace, rychlosti reakcí, mé emoce nebo učení se, což pak posílá na externí server nebo třetím stranám. To, jestli tato data budou někdy smazána, uživatel nemá jak ovlivnit," varoval.
Fakt, že Xbox One bude možné kdykoli okamžitě zapnout určitým hlasovým povelem, jak bylo předvedeno na konferenci, vede Petera Schaara k dedukci, že mikrofony konzole budou muset být neustále v permanenci (ve standby režimu) a že tím pádem mohou teoreticky naslouchat úplně všem dialogům, co v místnosti domácnosti zazní (mimochodem, tady si nelze nevybavit paralelu s odposlechy Davida Ratha).
"Fakt, že Microsoft bude moci prostřednictvím Kinectu špehovat úplně vše, co se děje v mém obýváku, je zvrácenou noční můrou," prohlásil německý komisař pro ochranu dat. Děsí se i ze souvisejícího patentu Microsoftu (který ho zatím nekomentoval), podle nějž může být kamera Kinectu někdy v budoucnosti schopna vykalkulovat cenu za sledování určitého filmu podle toho, kolik diváků zrovna sedí před televizí.
A co na to Microsoft? Už minulý týden se snažil všechny uklidnit: "Pokud chcete mít soukromí, budou pro vás existovat speciální režimy provozu, ve kterých budete kompletně v bezpečí a můžete se spolehnout na to, že kamera vás nevidí," odpověděl na otázku CNETu.
Otázkou zůstává, kolik procent uživatelů si nějaké takové nastavení vůbec dokáže v menu zapnout a bude o něm vůbec vědět, pokud defaultně bude kamera neustále zapnutá. Tomu napovídají časté výroky o tom, jak je Kinect One hluboce integrován s celkovým zážitkem Xbox One a že proto nebude možné ji úplně odpojit, neboť konzole bude povinně vyžadovat mít ji po celou dobu připojenou.
Deník Spiegel už dříve vyjádřil značné znepokojení nad tím, že Microsoft by teoreticky mohl Kinect používat i k sběru dat pro průzkumy trhu o chování běžných lidí před televizí, například jak jsou spokojení, jak často se smějí, kolikrát týdně si dají pivo nebo o čem si rodiny povídají. Takové údaje o zákaznících by potom měly ohromnou cenu pro mnoho firem a mohly by se dle toho zobrazovat například přesně cílené reklamy, jako to již nyní dělá třeba Google na internetu.
"Víme, co naši zákazníci chtějí, a ochrana soukromí v našich produktech a službách je pro nás priorita číslo jedna. Máme v této oblasti více než 10 let zkušeností, předešlý Kinect pro Xbox 360 byl navržen s maximálním důrazem na ochranu soukromí a nový Kinect na to přímo naváže," ujistil mluvčí Microsoftu v oficiálním vyjádření pro The Verge, čím nereagoval na Spiegel, neboť tato slova pochází už z 21. května.