Skip to main content

Newell: Jak to funguje ve Valve

Skvělý článek o herním miliardáři.

Server Develop zveřejnil obsáhlý článek o tom, jak to funguje ve Valve a jaký je Gabe Newell jako šéf. A je to opravdu zajímavé čtení.

Newell založil Valve v roce 1996 poté, co odešel z Microsoftu, kde pracoval dvanáct let. Za tu dobu v Microsoftu se z něj stal milionář a jak říká, klidně mohl cestovat do konce života kolem světa na jachtě, ale jelikož je workoholik, rozhodl se založit herní společnost. Udělal to společně s Mikem Harringtonem, který ovšem později ze společnosti odešel. Aby si plul kolem světa na jachtě.

Také v článku vysvětluje, jak to funguje ve Valve - společnost nemá žádný management. Všichni se na věcech domlouvají společně a žádné jejich rozhodnutí údajně není primárně finanční - dokonce ani začít vydávat hry na Playstation 3, ačkoliv Gabe Newell si dříve na tuto platformu otevřeně stěžoval. To, že Portal 2 vyjde také na PS3 prostě prý vzniklo tak, že několika vývojářům přišlo blbé, že jejich Source engine nejde na PS3 a začali na tom pracovat. Rozhodnutí ve firmě podle některých prostě vznikají tak, že na něčem se začne z ničeho nic pracovat.

Zajímavé také je, jak vůbec vznikl Portal 2. Prostě několik zaměstnanců si po vydání jedničky hráli s pár nápady a malý tým začal na dvojce pomalu pracovat. Aniž by o tom věděli další lidi ve firmě. Ve Valve se prostě projekty ani neoznamují. Jednoduše tak nějak vznikají samy od sebe a postupně na sebe začnou nabalovat lidi. Nejprve vznikl koncept, pár zkušebních levelů a náčrt příběhu. Pak přišel na řadu Overwatch - proces nazvaný podle vojáků z Half-Life univerza. Projekt se ukáže několika zkušeným lidem z marketingu, designérům a vývojářům. Každý k němu něco řekne - co se mu líbí a co ne a ti, co projekt předložili, se tím ale vůbec nemusí řídit. Během Overwatch většinou projekt na sebe nabalí další lidi, kterým se nápad líbí a řeknou si, že je bude bavit na něm pracovat.

Ostatně, jak Gabe Newell sám říká - když přijmou nového zaměstnance, většinou mu trvá tak půl roku, než si zvykne, že zde není nikdo, kdo by mu říkal, co má každý den udělat za práci.

Na druhou stranu, asi to všechno vysvětluje, proč se na každou jejich novou hru čeká tak dlouho a proč už léta čekáme na Half-Life 2: Episode 3… :)

Read this next