Skip to main content

Nejslibnější hry pro VITA

Přichází s nejsilnějším lineupem v historii. Vyberete si?

Sony PSP byla ve své době skvělou přenosnou herní konzolí. V roce 2005 (fíha, to to letí!) oslňovala svým výkonem a také šla na odbyt. Přesto na "PSPčko" zřejmě herní historici nebudou kdovíjak vzpomínat - za léta své existence si tento handheld nedokázal vybudovat dostatečně silné portfolio exkluzivních titulů a herní kulturu proto kdovíjak neobohatil. Nebýt výjimek, jež bychom spočítali na prstech obou rukou, stalo by se z něj jakési odkladiště mnohdy slabých a osekaných portů velkých her pro velké konzole. Jinými slovy, PSP mohlo mít na herní scénu dopad mnohem větší, ale nevycházelo na něj prostě dostatečné množství kvalitních a unikátních titulů. Navíc bylo pro svou jednoduchou ochranu sužováno masivně rozšířeným pirátstvím...

Jak se bude dařit VITA? Nepovíme si dříve než za několik let. Přesto ze dveří PR oddělení Sony dennodenně slýcháváme pozitivní zprávy a sliby o bohatém line-upu pro VITA a o bohaté podpoře do budoucna. A ačkoliv je startovní lineup oproti jiným konzolím silný, žádná nohy podlamující smršť AAA pecek nás nečeká. Seznam startovních titulů her je však rozsáhlejší, variabilnější a celkově silnější než v případě PSPčka. VITA přichází na náš trh právě dnes, 22. února, a po recenzi přístroje a rozbalení krabičky je tedy namístě si ty největší tahouny představit. Protože o hry jde až na prvním místě:

Uncharted: Golden Abyss

No jistě! Uncharted: Golden Abyss je TOU hrou pro VITA. Nebylo významné předváděcí akce, kde by Sony handheldové Uncharted neukazovala. Není se čemu divit. Lze říci, že jde o nejsilnější původní značku PS3, Nathan Drake teď prostě frčí a ani v trpasličí verzi neztratil nic ze svého šarmu. Což ale už víte - Golden Abyss jsme před týdnem stihli zrecenzovat a také předvedli jeho ovládání.

Ostatně, za mini-Uncharted stojí Bend Studio, autoři několika Syphon Filter titulů, což byly jedny z nejlepších third-person akcí pro PSP vůbec. Mimo jiné proto, že se daly i dobře ovládat... Golden Abyss, nad jehož vývojem dohlíží Naughty Dog, v univerzu Nathana Drakea sehrává roli příběhového prequelu. A stejně jako velcí sourozenci, ohromuje svým audiovizuálním zpracováním, fajnovým příběhem i svižnou hratelností. Nyní navíc obohacenou o dotykové funkce VITA, které však nejsou designéry násilím vymáhané, a tak pokud nechcete, šmatlání po displeji nemusí hrát prim. Prim totiž hraje snaha přenést velký konzolový zážitek na malý displej a to se povedlo.

Escape Plan

Když jsme tuhle hříčku viděli s kolegou Michalem Jonášem během srpnového Gamescomu poprvé v pohybu, okamžitě jsme zvolali: Nejlepší VITA hra! Tou dobou jsme byli už trochu unavení z nálože rádoby-AAA a rádoby-seriózních titulů, takže drobná, originálně černobílá hříčka, na naše unavené hráčské duše působila jako balzám. I s odstupem nás však Escape Plan nesmírně zajímá a v redakci jej považujeme za černého koně vůbec celé konzole. Naše optimistická hráčská já nám říkají, že z téhle, sice jen ryze stahovatelné záležitosti, by se mohlo stát něco, čím byl Patapon nebo Loco Roco pro PSP.

Jak jsme bohatě rozebírali v našich dojmech z hraní, ujmete se role dvojice obskurních maňásků (řekl tu někdo Stainboy?), kteří z bůhvíjakých důvodů chtějí [i]utéct pryč[/i]. Odkud, kam a proč? To je vlastně fuk. Každý level bude spočívat ve snaze dostat se z jedné strany na druhou, zajímavě při tom využívat přední i zadní dotykové části Vity, a hlavně nezemřít. Protože smrt, ta je v Escape Plan hodně brutální. Limbo zkřížené se Super Meat Boy, chcete-li.

Rayman Origins

Ačkoliv si hraje na dospělého a vážného mentora, tato nečekaně dobrá plošinovka s velkým frňákem v hlavní roli podlomila nohy i našemu Michalovi Jonášovi. V recenzi velké xboxového verze se vytáhl s devítkou a sentimentálně mluvil o "barevné pohádce ze starých časů". Proto může celou hráčskou obec těšit, že "jedna z nejlepších hopsaček historie" se v prakticky nezměněné podobě objeví i na displeji PS Vita. Ostatně, 2D plošinovky jsou na handheldy jako dělané. Víc netřeba dodávat, Michal už vše řekl, ve VITA verzi navíc bude spousta vychytávek, které ukazuje následující trialer.

Trailer z Rayman Origins na VITA

Ridge Racer

Nebyla by to nová konzole od Sony bez nového dílu Ridge Racer. O nejnovějším rozšíření této legendární závodní série klouzajících aut se zdaleka nemluví tolik, jako v případě verze pro PSP (tehdy šlo o tvář konzole, jakou je dnes Uncharted), ale všichni ví, co čekat. Nesmírně arkádové řízení v nesmírných rychlostech a s hlavou plnou té nesmírně pohledné Asiatky z intro filmečku.

Video z hraní Ridge Racer na VITA

Od Ridge Racera těžko čekat něco evolučního nebo zázračného, tady mluvíme o jistotě. Řemeslně dobře odvedené závodění od Namco Bandai, které zřejmě vydrží pěkně dlouho, ale u kterého se možná majitelé předchozích Ridge Racer titulů budou ptát sami sebe, "nehrál jsem tohle už někdy předtím?". Skoro určitě ano. Ale opět je to zábavné, no ne? I přes ty okatě podvádějící protijezdce...

Touch My Katamari

Vzhledem k tomu, že katamari definujeme jako lepkavou kouli, je název "Sáhni si na mou lepkavou kouli" trochu obočí zvedající. Ale na každý pád zvučný, to zase jo! Katamari Damacy přišlo na PS2 jako blesk z čistého nebe, zaznamenalo nečekaný úspěch a (bohužel) začali autoři sypat jedno pokračování za druhým, což vedlo k nevyhnutelnému úpadku původně nápady přetékající hry. I nejnovější rozšíření série bude samozřejmě spočívat ve válení malé kuličky, na níž se budou nabalovat všemožné drobnější předměty a těleso ideálního fyzikálního tvaru se tak bude zvětšovat. Od malých hraček, přes jumbo jety a dál.

Mimochodem, Touch My Katamari bude šikovně využívat i zadního dotykového panelu Vity. Horizontálním pohybem prstů katamari roztáhnete, zatímco vertikálním katamari vytáhnete, abyste s ní dosáhli na výše umístěné předměty nebo abyste se protáhli úzkým koridorem. Dle zahraničních ohlasů jde však o jednu z mála novinek hodných zmínky. Jinak je prý Touch My Katamari recyklací starého známého, a mile osloví zřejmě jenom lepkavou koulí dosud nepřejeté hráče. Ti si však její osahávání užijí plnými doušky - díky PS Vita nyní doslova.

Little Deviants

Malí devianti jsou v podstatě tech-demem. Něčím na způsob Kinect Adventures!, jen s tím rozdílem, že za Little Deviants se platí extra a nejsou dodávání spolu s konzolí. Jedná se o sadu tří desítek miniher, jejichž smyslem je demonstrovat v podstatě vše, co PS Vita umí. Jinými slovy, budete využívat dotykový panel vzadu, dotykovou obrazovku vpředu, gyroskop, foťák, mikrofon... v každé minihře trochu jinak.

Jednou budete ovládat své obranné jednotky hlasem, jindy budete Vitu naklánět jako při hraní se smartphonem. Nečekejte žádnou konzistentní příběhovou kampaň, zato čekejte, minimálně podle obrázků a videí, roztomilou prču. Lze očekávat, že zábava s Little Deviants bude přímo úměrná vaší fantazii a vůli k experimentování - jinými slovy, takové interaktivnější LittleBigPlanet.

LittleBigPlanet

V minulém odstavci padlo spojení "interaktivnější LittleBigPlanet". Přesně takové však LBP pro Vita bude! Již PSPčková verze prokázala, že MaláVelkáPlaneta může na menším displeji handheldu skvěle fungovat. Stejně jako v případě ostatních Playstation stálic, i tato verze má být věrna svému originálu, ale přitom se pokusí zužitkovat dovednosti nové přenosné konzole. Při tvorbě i zdolávání úrovní (opravdu) všeho druhu totiž přijdou ke slovu i třeba dotykové schopnosti Vity. Že v cestě vpřed překáží vystrčená polička? Poklepáním na obrazovku jí zasunete. Že naopak chybí schůdek pro dosažení vyšší plošinky? Poklepejte zezadu a nějaký si vyšoupněte.

Takovýto způsob obohacování hratelnosti zní slibně, jenomže s sebou nese jednu nepřekročitelnou překážku - LBP levely pro PS Vita budou zákonitě unikátní a tím pádem nebudete moci importovat ani exportovat levely z/do dvojice velkých LittleBigPlanet na PS3. O to více se aspoň bude snažit komunita.

WipEout 2048

Futuristická závodní série má v Sony podobnou roli, jako Ridge Racer - už jsme si navykli, že jen co vyjde nová konzole, vyjde i nový Wipeout. Ten nejnovější nese podtitul 2048 a značí tím vlastně návrat do minulosti. Z blikajících, neonových a pro vznášedla speciálně postavených tratí se vrátíte na zem, na beton a asfalt, do doby, kdy tato sportovní disciplína teprve začínala a ještě neměla své vlastní okruhy. Přesto se dá pochybovat o tom, že byste ve Wipeout 2048 jezdili nějak výrazněji pomaleji, než v předchozích dílech.

Startovní trailer z Wipeout 2048 na VITA

Každopádně co je na Wipeout Vita asi nejzajímavější - naleznete zde tzv. cross-platform multiplayer. Týká se PS3 a znamená, že budete moci soupeřit nejen s ostatními majiteli 2048, ale i s hráči "velkého" Wipeout HD Fury pro Playstation 3. Kdo ví, třeba se nakonec ukáže, že handheldoví hráči s jejich schopností střílet pouhým dotykem obrazovky a zrychlovat poklepáním na zadní panel, budou nakonec lepšími piloty.

Silent Hill: Book of Memories

Jen dva týdny po vydání Silent Hill: Downpour kuchtěného v brněnských Vatra Games, má na PS Vita vyjít spin-off s podtitulem Book of Memories (tzn. koncem března). Jedním dechem nutno dodat, že Kniha vzpomínek paradoxně jaksi zapomíná na alfu a omegu Silent Hill, a spíše než na psychologický horor se bude zaměřovat na kooperativní akci. Skutečně, má jít o první titul v sérii, který bude obsahovat multiplayer. Zároveň se hráč z pohledu třetí osoby přesune do pohledu ptačího, a na dění bude nahlížet shora, což už tak nějak automaticky diskvalifikuje děsivou atmosféru. Také vám to připomíná Killzone: Liberation pro PSP?

Everybody's Golf 6

Vězte nebo ne, toto x-té pokračování v zajeté řadě arkádových golfových simulátorů bylo nejlépe prodávanou startovní Vita hrou v Japonsku. Spíše než na realistické zpracování a regulérní, věrohodné turnaje à la Tiger Woods PGA Tour se Everybody's Golf soustředí na roztomilé a veselé zpracování byznys sportu. Golfová hřiště mají být většinově přebrána z Everybody's Golf 5, ale hraní na nich teď bude obohaceno o prvky augmentované (rozšířené) reality díky fotoaparátu konzole. Třeba si tak zahrajete i u sebe v ložnici. A aby to bylo aspoň trochu "uvěřitelné", údery teď půjde provádět i fyzicky díky zadnímu dotykovému panelu na konzoli.

Super Stardust Deltla

Super Stardust HD patří mezi nejpopulárnější PS3 kousky na PSN (a zároveň mezi nejkrásnější hry ve 3D) a PSP spin-offu se též nedařilo špatně. Bylo tedy nasnadě, že s novou Sony konzolí přijde i nový Super Stardust, nyní s podtitulem Delta. Na rozdíl od, co do ovládání trochu nešťastně vyřešeného Super Stardust Portable (druhý analog holt chyběl), Deltě už nic nebrání k přenesení plnohodnotného velkého Super Stardust zážitku na malou obrazovku. Čekat tak lze příjemně frenetickou a grafickými efekty přetékající akci, kde v roli drobounké vesmírné lodičky drtíte neskonalý nápor asteroidů a při tom oblétáváte miniplanetku.

Ovládání má nyní být doplněno o pohybování kamerou nakláněním konzole, i když takhle na papíře to zní jako něco, co může ve výsledku dělat více neplechy než užitku.

A další...

Jak už bylo výše zmíněno - a jak bylo v tomto článku prokázáno - PS Vita přichází na trh se slušnou nabídkou titulů a zde jsme se nezmínili ani polovinu z nich. Záměrně jsme se soustředili pouze na ty kousky, které světlo světa spatří spolu se startem konzole nebo jen pár týdnů nato, a chtě nechtě jsme se vyhnuli u nás okrajovým, byť jinak kvalitním a ve světě populárním záležitostem (Monster Hunter, Street Fighter X Tekken, Ultimate Marvel vs. Capcom 3, BlazBlue: Continuum Shift Extend ad.). Právě na "launchové" hry je totiž momentálně upřena pozornost a právě o nich Sony přirozeně mluví i nabízí nejvíce informací. Nehodí se jí příliš do krámu, aby teď propagovala hry, které vyjdou až za půl roku a tím pádem odpoutávala pozornost od startovního line-upu, který je pro ni velice důležitý.

Přesto je namístě zmínit, že budoucnost VITA vypadá docela slibně. Minimálně pokud slyšíte na zvučná jména současného herního průmyslu. Dříve nebo později se na PS Vita objeví i BioShock, Assasin's Creed, Call of Duty, Final Fantasy, Metal Gear Solid nebo Dungeon Defenders či remake Oddworld. Díky dvojici analogů by snad mohlo jít i o plnohodnotné konzolové zážitky, jen zmenšené - nikoliv porty plné kompromisů, jako tomu mnohdy bylo v případě PSP.

Co si z obchodu spolu s PlayStation VITA odnesete vy?

Read this next