Need for Speed: Shift
NFS znovu na plný plyn.
Nejnovější přírůstek do série Need for Speed znamená pro celou značku další malou revoluci. Shift se totiž výrazně odlišuje od závodních her s logem NFS, na které jsme byli až doposud v podání EA zvyklí a zdaleka nejde jen o příklon k okruhovému závodění, absenci policie, poťouchlého tuningu nebo otevřeného městského světa. Kdepak, připravte se spíše na radikální změnu, úplně jiný styl a v neposlední řadě i na zcela nové vývojářské studio.
Někdo by mohl naivně namítnout, že jde o naprosté nováčky, kdo kdy slyšel o nějakých Slightly Mad Studios? Tenhle tým se však rekrutoval převážně z někdejších Blimey Games, potažmo studia SimBin. Z bezejmenných debutantů tak máme rázem mistry oboru, jež jsou podepsaní například pod simulátory GT Legends či GTR 2. A takovou historii i úspěchy jim mohou mnozí jen závidět - není proto divu, že příjezd Shiftu byl netrpělivě očekáván.
Jak se poslední dobou stalo už standardem (zdaleka ne jen v sérii Need for Speed), hra vás na úvod hodí hned za volant... a ukažte co umíte. Konkrétně Shift na to jde ovšem od lesa, když vám coby nováčkovi a mladému závodníkovi zařídí jednodenní testování. Tým má pro vás na britském závodišti v Brands Hatch připravené BMW M3, ve kterém si dáte pár kol na dráze a uvidí se. Autoři na hráče už při prvním svezení vyrukují s docela odvážně i realisticky nastaveným jízdním modelem a hra po dokončení prvního okruhu nabídne ideální nastavení takřka všech parametrů. Od obtížnosti, přes poškození, až k pomocníkům usnadňujícím řízení.
Tady nelze než zatleskat, jednak se Shift přizpůsobí umu a dovednostem hráče, takže pro někoho může být jen roztomilou konzolovou závodní arkádou a pro dalšího takřka počítačovým simulátorem, vyžadujícím kvalitní volant s pedály. Navíc nic není na stálo a pokud snad s předloženým návrhem (fyzikální model ti dáme na normální a budeme za tebe dobržďovat do zatáček) nesouhlasíte, navolte si čistě podle svého co je libo (kdepak, jsem zkušený řidič, beru jen mírnou podporu TCS a ABS) a během kariéry to klidně kdykoliv změňte.
Možnosti nastavení jsou opravdu jaksepatří široké, chování aut lze volit hned ze čtyřech přednastavených profilů, k dispozici je i asistent zatáčení, brždění, kontrola stability, trakce, ABS nebo automatika, jež se klidně postará o převodovku i spojku. Překvapením jsou naproti tomu pouhé tři úrovně dovednosti umělé inteligence (lehká, střední, vysoká), ještě v alfa verzi totiž hra dokázala regulovat AI plynule, na stupnici 0-100. No patrně ústupek a snaha o jednodušší rozdělení hráčů.
Co naopak zůstalo, je model poškození. Auta se mohou ničit jen vizuálně a pro potěchu oka (obligátní škrábance a lehce pomačkané karoserie) nebo hra vezme v potaz i následky havárií. V takovém případě počítejte například s o něco nižším výkonem motoru, při poškozeném řízení zase vůz potáhne na jednu stranu… a tak dále. Jelikož jsme ale ve světě Need for Speed, realita má tak trochu dovolenou, takže nepojízdné vraky, zdemolované vozy kam jen oko dohlédne a trosky aut povalující se na trati, v Shiftu rozhodně nehledejte.
Mód kariéry navazuje bezprostředně na testy v Brands Hatch, protože se dle očekávání ukáže, jaký skrytý talent v hráči dřímá. Bavorák je vám tedy svěřen i na závod a v závislosti na umístění v cíli inkasujete dokonce svou první hotovost. Dál už jede všechno v zaběhnutých kolejích, když si koupíte svůj první vůz a naskočíte do některého z úvodních závodů. Na začátek lze vybírat přibližně z dvacítky aut (tier 1) s tím, že postupem času se samozřejmě zpřístupní i další skupiny (celkově jsou čtyři) přičemž čím vyšší úrovně dosáhnete, tím větší bestie můžete řídit a vlastnit.
V kariéře se jinak všechno točí kolem hvězdiček, jež získáváte za výkony na dráze a tyto posléze odemykají další úrovně a závody. Vysněným řidičským cílem je účast v takzvaném NFS World Tour, což je maximální vrchol a závodnická nirvána, pomyslný level pět. Ještě předtím je však zapotřebí prokousat se čtyřmi nižšími úrovněmi, nastavenými pochopitelně tak, abyste si vyzkoušeli co možná nejvíce závodů, tratí i aut… a samozřejmě vytříbili svůj jezdecký styl. Mohlo by se zdát, že zdejší systém je poněkud arkádový (a něco na tom bude), když sběrem hvězd určujete svoje kvality a otvíráte další obsah hry.
Na druhou stranu, ohodnocení staví povětšinou čistě na praktických závodních aspektech jako umístění nebo rychlé kolo. Každý závod má předem nastaven možný bodový zisk a dokonce i když nevyhrajete, úplně s prázdnou neodejdete. Ačkoliv nejvíce hvězd je přirozeně za umístění na bedně, inkasovat lze také za jezdecký profil (vysvětlím hned v zápětí) a některé dílčí úkoly. Kupříkladu může jít o zajetí dokonalého kola (držte se ideální stopy, nechybujte…), ovládnutí všech zatáček okruhu (projeďte je dokonale a maximálně rychle) nebo o pokoření stanoveného času na jedno kolo.
V podobném duchu se vytváří i jezdecký profil hráče. Shift boduje stručně řečeno naprosto vše a přímo během závodu můžete sledovat, jak na vaše konto naskakují další a další bodíky. Obecně se rozdělují na přesné a agresivní, což zní možná všelijak, ale nedá se říct, že ty druhé jmenované jsou vyloženě záporné. Ano, částí z nich vás hra odmění, když vytlačíte protivníka z dráhy, nebo ho pošlete do hodin, hodnoceny jsou i kontakty plech na plech a nárazník na nárazník. Ovšem mluvíme tu o závodech povětšinou cestovních a GT vozů, které se zkrátka bez kontaktů neobejdou. Navíc onou agresivitou je míněn také ostrý jezdecký styl, boduje se tudíž i draftování, blokování soupeře či průjezdy zatáčkami ve smyku.
Body za přesnost jsou pak vyloženě profesorské, když odměňují vysokou rychlost, čisté předjížděcí manévry, perfektní start do závodu, nebo jízdu v ideální stopě a vůbec dokonale projeté segmenty okruhu. V cíli každého závodu je vám pak vystaven účet, Shift všechny body započte a promítne do profilu jezdce. Podle toho jaký řidič jste a jakým stylem jezdíte, pak máte vedle jména přiřazenu řekněme i hodnost a tato se hráče drží v off-line i on-line závodech. To samozřejmě nelze než kvitovat, jelikož v multiplayeru vidíte už na startovním roštu kdo se s tím zrovna nemaže a na koho si případně dát pozor.