Než se VR prosadí, potrvá to ještě dvě generace
Šéf Epicu i o poklesu dojných krav.
Existuje v branži málo lidí, kteří mají tak silné postavení, že si mohou dovolit bez obalu a tvrdě vyjádřit na jakékoli téma, aniž by riskovali, že jim to někdo vrátí i s úroky. Jedním z nich je technický ředitel firmy, jejíž licencovaný Unreal Engine pohání většinu současných her, tudíž si to s ním nikdo nemůže chtít rozházet.
Skvělý rozhovor pro Glixel přinesl názory k hned několika ožehavým tématům.
Rozšíření virtuální reality do uživatelské základny, jakou má teď PS4 (přes 50 milionů), podle Tima Sweeneyho zabere ještě dvě hardwarové generace, tedy nějakých 12 let odteď. Upozornil na jednu podivnost a to že nic ze současných displejů v HTC Vive, Oculus Rift či PlayStation VR nebylo navrženo od nuly pro VR, nýbrž jen převzato z chytrých mobilů. To, že byly určeny původně pro něco jiného, prý nyní ukazuje, že to není pro VR zdaleka optimální. Zážitek prý citelně vylepší až speciálně nadesignované komponenty právě pro virtuální realitu, teprve pak to bude hardware schopný oslovit trh o velikosti 200 milionů hráčů.
Tim Sweeney dále odsoudil uzavřený ekosystém Oculus Rift, který vás po instalaci ovladačů nutí nakupovat jen na Oculus Store. Je to ostatně podobné jako s jeho dřívější kritikou Windows Store a her jen pro platformu UWP.
"Tvrdě proti tomu bojuji. Vyhrají totiž otevřené platformy, které budou mít mnohem větší výběr software. Třeba takové HTC Vive je kompletně otevřenou platformou, stejně jako další chystané heasdsety. HTC Vive v prodejích překonává Oculus poměrem 2:1 a tento trend bude podle mě pokračovat," dodal.
Šéf Epicu se nebál okomentovat ani trend posledních Vánoc, kdy trh s velkými konzolovými hrami (tzv. dojnými krávami pro jednotlivé výrobce) vykázal citelný pokles. Podle něj to není jen sezónní výkyv, nýbrž to prý dokládá, že mladé hráče konzole moc nezajímají, zatímco ta dosavadní generace postupně stárne či opouští hraní, což nastává i u zaměstnanců Epicu. Hlavním důvodem tohoto poklesu má být rostoucí mobilní trh i rostoucí platforma PC, která je všem čím dál tím přístupnější a vychází toho na ni čím dál více (viz i značný nárůst počtu vydaných her na Steamu ve 2016).
"Doufám, že standardní placené hry se během příštích let natolik vylepší a budou natolik chytlavé, že vás přesvědčí a přinesou funkční obchodní model, abyste si nový díl série každé Vánoce koupili znovu a znovu. Tento přechod bude pro obří vydavatele velkou výzvou, zejména pro ty závislých na krabicovkách," uzavřel Sweeney se zjevným odkazem na Call of Duty či Assassins Creed.