Skip to main content

NBA 2K12

Nový basketbal vypadá opravdu jako živý.

Zatímco se kousek vedle celý den stálo na Battlefield 3, nebo se tlačilo ve frontě na Diablo III, nový díl košíkářské NBA 2K12 tak obležený nebyl. Nicméně velká část procházejících návštěvníků Gamescomu na NBA 2K12 docela nevěřícně zírala a jala si stoupnout před jednu z televizí, aby se sami přesvědčili o kvalitách tohoto sportu. Podobně jsem na tom byl i já, třebaže jsem jen kolem procházel dále, když tu jsem pomrkl na televize a pomyslel si něco o přímém televizním přenosu z americké NBA...

Až po chvíli mi docvaklo, že se nedívám na televizi nebo satelit, ale na xboxovou hru. Rozumíte, co tím chci říci? Ano, hra lákala do svých osidel hlavně naprosto fantastickým obrázkem, který by se opravdu s přimhouřením oka dal pokládat za fotorealistický! I ostatní kolegové a zástupci různých distributorů se shodli se mnou, že "tamten" basket vypadá náramně a že se na stánku musí bezpodmínečně stavit, aby si ho osobně zahráli.

Pokud se nemýlím, letos konkurence od EA Sports s dospělým basketem kromě NBA Jam asi nepřijde, a tak NBA 2K12 může rázem směle opanovat scénu, k čemuž má ostatně výborně našlápnuto. Však jsem jen nevěřícně civěl na ty bombastické a ostré detaily, jako záhyby svalů hráčů, drtivé gestikulace vstávajících trenérů, dokonalé odlesky a stíny na palubovce, nebo samostatně animované a plně 3D diváctvo po celé délce všech dolních tribun! Schválně jsem několik desítek sekund čuměl na toho samého diváka, kdy začne své pohyby opičit, a nic takového jsem nepostřehl.

Samozřejmě k tomu dojde, ale ta pečlivost všech animací je až maniakální, tady prostě normálně nenarazíte na dva stejně se kolébající diváky. Každý je malá osobnost a chová se jinak, než všichni ostatní minimálně ve stejném sektoru, což je i dnes možná až nevídaná péče. Pokud bych snad měl na naprosto realistickém vzezření, které bude určitě absolutní špičkou v žánru, něco nekalého najít, bylo by to horší navazování pohybů hráčů a mimika, která stále oproti té 100% dokonalosti kolem působí tak trochu trhaně a neohrabaně.

Třeba otočky a záseky při driblingu jsou až moc krátké, je vidět, že hra ještě nepočítá s určitou setrvačností těla v pohybu, ale to je opravdu nicotný škraloup na hře, kterou skorem nepoznáte od tv záznamu. Sice můžete oponovat, že dobře vypadá už minulý díl 2K11, ale když jsem ho před nedávnem krátce otestoval, až tak dobré jako dvanáctka mi to nepřipadlo. Ten progres se mi zdá za jeden rok opravdu veliký.

Samozřejmě, jinak jádro hry má podle prezentujícího zhruba odpovídat minulému ročníku (i podle něj je grafika a prezentace ve stylu TV jasně nejlepším prvkem nové hry), ovšem všechny aspekty prý mají dostat mnohem bohatší obsah. A začal tím, že se pořádně nakupí várka legendárních hráčů historie NBA, z nichž půjde sestavit celé družstvo. Větší péče se dočká poslední fáze obrany při výskoku, kdy správné načasování zapříčiní třeba vyražení míče v poslední chvíli útočníkovi z ruky. Jemné zvyšování vibrací joypadu při náběhu na faul je pak samozřejmostí.

Každý hráč pak dostane unikátní model svého rozložení váhy a výšky, což bude reflektovat jeho úspěšnost při blokování a také fakt, jestli dotyčného hráče dokážete jednou rukou při driblingu odstavit, nebo vás naopak on zatlačí do úzkých. Malou zajímavostí má být tzv. NBA Greatest mode. V jeho rámci se přenesete do slavné historické éry zápasů NBA třeba šedesátých let v černobílé grafice odpovídající tehdejšímu stavu televizního vysílání a budete si moci zopakovat legendární zápasy, tedy pokud tak daleko sahají vaše košíkářské znalosti. A pletení košíků tím samozřejmě nemyslím...

Kromě krátkého intermezza s minulým ročníkem jsem posledními basketovými hrami takřka nepolíbený (i když jsem basket dlouhá léta hrával), takže jsem se o těch neviditelných, ale důležitých novinkách na stánku bavil i s jedním americkým novinářem, který košíkovou od 2K Games hraje dlouhé roky. Tak vám můžu z první ruky tlumočit, že hodně zlepšený bude systém přihrávek a pasů, nově méně benevolentní a s větší možností je vyškrábnout. V šestkové zóně pod koši hra dovoluje větší kontakt mezi hráči bez nutného pískání a opět při správném načasování půjde míč vypíchnout rozbíhajícímu se hráči.

Startovní trailer

Citelně byla zlepšena fyzika míče, jenž nyní může snadno vyklouznout z rukou, ovšem také jsem si ověřil, že prudké přihrávky do protilehlého rohu při útoku nejsou dobře vybalancované, takže v trojkové zóně je i volný hráč těžko zpracovává a nejde rychle přejít do střelby nebo dvojtaktu, zatímco těsně před zámezím to najednou zázračně jde. To by se ovšem dle prezentéra mělo do vydání plné verze změnit. Stále se prý věnují správnému balancování hry a volbu té správné obtížnosti.

NBA 2K12 je jinak ale vpravdě těžká multiplatformovka, takže kromě plnohodnotné edice na PS3 a X360 vyjde na PSP, Wii a dokonce i na PS2. A nebojte, stejné datum vydání 4. října 2011 má i počítačová verze, byť mi nikdo na stánku ještě nebyl schopen říci, jestli bude 100% odpovídat hlavním konzolovým platformám. Samozřejmostí jsou režimy jedné hry, vlastního turnaje, nebo celé sezóny NBA, multiplayer by měl zůstat na stejné úrovni jako minule, takže offline nabídne zápasy až pro kvarteto hráčů, což přes internet navýší až na deset, tedy dva plné mančafty na hřišti.

I když byl distributor na pořádné informace docela skoupý, musím se přiznat, že i díky pohodovému a přizpůsobitelnému ovládání jsem se hned dostal do hry a nakonec dal tři asi čtvrthodinové zápasy, které jsem ale ani jednou nevyhrál. Nu a vidíte, stejně jsem ze hry nadšený, a kdyby mi někdo nadhodil, jaký titul mě na Gamescomu nejvíce překvapil, určitě bych mu odpověděl něco tuze pěkného o novém basketu 2K12.

Read this next