NAŠE DOJMY z rozehrání O víně a krvi pro Zaklínač 3
Exkluzivně z Polska + 15 minut videa.
Takhle se to má dělat. Druhý datadisk pro Zaklínač 3 s názvem O víně a krvi je opravdová libůstka - vítaný návrat k dobrodružstvím lovce příšer Geralta, jaký jste si jen mohli přát. Je obrovský - dokonce větší, než nám vývojáři slibovali. Více než 30 hodin obsahu, nikoliv 20, jak nám bylo původně řečeno - v novém regionu o rozloze Země nikoho, ale na úplně opačném konci vizuálního spektra.
Zatímco Země nikoho je zpustošená válkou, nová oblast Toussaint je jí zcela nedotčena - jihofrancouzská krajina bující životem a hrající všemi barvami, zcela nová škála polorozpadlých starých budov zalitých slunečním světlem a obrostlých břečťanem. Je to krásné, dokonce tak krásné, až to odvádí pozornost - pohádková země rytířů a kavalírství, v jejímž středu se tyčí zdobný palác v Beauclair jako dekorace od Disneyho. Ale také je to kraj, ve kterém řádí záhadný nelítostný vrah, který se nakonec ukáže být daleko pradávnějším a složitějším, než si zpočátku myslíte.
Ale dvěma dost možná nejvýraznějšími vlastnostmi O víně a krvi je obohacení vývoje postavy o nový systém mutací a fakt, že vy coby Geralt získáte vlastní vinici. Ano, čtete dobře, už žádné spaní pod širákem: konečně máte místo, které můžete nazývat domovem. A můžete ho i vylepšovat a nakonec si zpřístupnit bonusy za to, že tam přespáváte. Mezi tyto bonusy patří vyšší zdraví pro Geralta nebo třeba vyšší výdrž pro jeho koně Klepnu, dodatečné dávky elixírů nebo bonus k získaným zkušenostem.
Vinice Corvo Bianco vám bude udělena docela brzy a skládá se z hlavního sídla a několika okolních budov. Pracuje na ní pár lidí, kteří si brumlají všechny ty nádherné nesmysly, jak už to mají lidé v Zaklínač 3 ve zvyku. Tato vinice je zchátralá a sám jsem toužil po tom, že bych se jednou ujal péče o něco podobného, když jsem sledoval seriál Místo na výsluní. Ale zvelebování něco stojí. Tisícovku korun dáte za brusný kotouč i za zbrojířský stůl a dalších 5000 padne na obecné opravy - a tím to nekončí.
Až svému měšci pořádně odlehčíte, stane se ze sídla místo plné přepychu, kde si můžete vystavit kompletní sady zbrojí, zbraně a dokonce i pověsit pár obrazů. Ke Geraltově kočovnému životu a drsné povaze to sice zdánlivě nesedí, ale coby labutí píseň studia CD Projekt RED a série Zaklínač (alespoň prozatím) je to dokonale příhodné. Je to jako dát si nohy na stůl.
Na druhou stranu mutace představují zoufale potřebný nový mechanismus rozvoje postavy, zaměřený zejména na hráče Nové hry +. Vrstva mutací nad rámec stávajícího systému rozvoje, odemykání nových pozic pro schopnosti (konečně!) a také nové silné schopnosti samy o sobě. Za dovednostní body a mutageny si můžete odemknout celkem 12 mutací.
Jedna z nich se jmenuje Nával adrenalinu a funguje tak trochu jako berserk. Posílí útočnou sílu a intenzitu znamení o 30 % za každého protivníka, který se souboje účastní - ale jen na prvních 30 sekund. Poté síla útoků i znamení za každého protivníka o 15 % klesne.
Díky další mutaci jménem Krvavá lázeň vaše smrtící údery protivníky buď rozsekají, nebo spustí dorážecí úder, což zní neuvěřitelně brutálně. Také je s ní spojen velmi silný bonus, který vám posílí útočnou sílu s každým úspěšně zasazeným úderem, a to až do maximální výše 250 %. Fantazie! Ale když souboj skončí nebo vás někdo zraní, o tento bonus přijdete. Jinými slovy se tento buff chová podobně jako wyverní odvar, který už se ve hře nachází.
Další mutace, u kterých jsem nezachytil název, například umožňují znamením způsobit kritický zásah a protivníky zasažené kritickými zásahy následně vyhodí do povětří. Nebo hráče chrání před smrtí tak, že ho vyléčí, když utrží rádoby smrtící zásah, a navíc mu poskytnou imunitu vůči poškození. A třeba takový Aard může okamžitě zabít sražené protivníky a zmrazit ty, kteří stále stojí na nohou. Opravdu síla.
Pozoruhodnou novinkou co do hratelnosti jsou barviva na zbroj - obarvit se dá každý kus zbroje zvlášť - a sadové bonusy zaklínačského vybavení. Jeden bonus získáte za tři předměty a další za šest, takže na kompletní sadu budete potřebovat všechny čtyři kousky zbroje a oba meče. Například bonus za tři kousky kočičí výzbroje spočívá v tom, že vaše silné údery dočasně posilují ty rychlé a zvyšují jim poškození o 10 % na pět sekund za každou část sady. To je potenciálně až 60 % nárůst poškození za celou sadu, když budete útoky kombinovat. Sadový bonus za kompletní sadu zvyšuje poškození útoků zezadu o 50 %, a pokud máte bod adrenalinu, spotřebujete ho na omráčení protivníka.
Rozšíření O víně a krvi také představuje dynamické zajímavé body na mapě, které se přizpůsobují a mění podle toho, co v regionu děláte. Pokud byste třeba zabili pár zbojníků tady, bude jich méně tamhle ve skrýši - a když vyčistíte jejich skrýš, bude díky tomu celá oblast bezpečnější. Druhý datadisk také ještě o něco zpřehlední inventář a umožní vám přečíst si knihy a dopisy jediným kliknutím páčky, což je mnohem pohodlnější než se hrabat v batohu.
O víně a krvi těžko může přinést nějaké hlubší změny zažitých systémů jako třeba soubojů, protože to by si nejspíš žádalo celou novou hru. Vývojáři z CD Projekt RED místo toho využili všechno, co vědí o tom, jak hrajete, aby se pokusili vytvořit nové výzvy, na jejichž překonání budete potřebovat novou taktiku. Nejvíce je to patrné při naskriptovaných střetech s bossy, kterých je hodně a přicházejí brzo - zejména jde o menší a rychlejší bossy, kteří nečekají, až na ně zaútočíte, a místo toho vás zasypou ranami a zvláštními schopnostmi.
Sám jsem se ocitl v úzkých, když jsem musel zapřemýšlet, jak na jednoho vyzrát, což je od základu hry Zaklínač 3 vítaná změna tempa, protože Divoký hon byl plný soubojů, které jste vybojovali už mnohokrát předtím. Než jsem přišel na to, jak zranit jednoho konkrétního bosse v O víně a krvi, trvalo mi to pěkných pár minut. Rozšíření O víně a krvi je náročné, a na vyšších obtížnostech se doporučuje 40. úroveň. Jinak by vám měla stačit řekněme pětatřicítka.
Rozmanitost se však netýká jen bossů - ani nových příšer, mezi které patří třeba vicht, jenž povolává přízračné psy. Najdete ji úplně ve všem, o co se datadisk O víně a krvi snaží - proto ten živoucí nový region, proto ta laskavost s vinicí. Studio CD Projekt RED se zde snaží pomocí povědomých stavebních kostek postavit něco nového a zaúkolovalo tím všechny (100 lidí).
Během doby, kterou jsem měl vymezenou, jsem vyzkoušel jen jeden vedlejší úkol, ale podle všeho to byla dobrá ukázka toho, co nás čeká. Tento quest mě zavedl na velký turnaj, kde se jezdilo a střílelo a bojovalo a o přestávkách se klábosilo s lidmi ve stanech. Víc než trochu mi tato scéna připomněla Královo přístaviště a turnaje ze Hry o trůny - a to nejen proto, že šampion, se kterým se utkáte ve finále, je zcela očividným odkazem na Gregora „Horu" Clegana. Je to přesně ta bezuzdná neúcta a hravost, ve které se může datadisk vyžívat - a CD Projekt RED se v tom očividně vyžívá - a očekávám, že v průběhu hry budou tyto vtípky ještě nabírat na obrátkách. Dokonce jsem slyšel o jednom úkolu, během kterého sníte nějaké houby a budete mluvit se svým koněm Klepnou!
Podle toho, co jsem viděl, je datadisk O víně a krvi až po okraj naplněn dobrotami a přetéká štědrým obsahem, řemeslným umem a péčí, díky které byl Zaklínač 3 tak úžasný. Jestli si toto tempo udrží během svých mnoha hodin, zatím nevím. Ale už teď je jasné, že půjde o velmi vřelé rozloučení se sérií, na které toto studio pracovalo víc než deset let, a vy byste byli sami proti sobě, pokud byste si ho nechali ujít.
Tento článek vznikl na základě hraní datadisku několika hodin v Polsku, kam byl Eurogamer jako jeden z mála webů pozván výrobcem. Součástí jsou i správné české názvy všech věcí v datadisku, přesně odpovídající dokončované oficiální lokalizaci z dílny Comgadu.