Na zmínku Andreje Babiše reaguje šéf prodaného studia Geewa
Nelíbí se mu nepodpora vývojářů od státu.
Zprávy z minulého úterý o prodeji domácího studia Geewa Američanům si všiml Andrej Babiš a zahrnul ji ve svém pravidelném reportu z průhonické Sokolovny, kde obvykle zmiňuje své úspěchy nebo si tam přivlastňuje některé události, které by se staly i bez něj.
Miloš Endrle, dosavadní šéf studia Geewa, se na to rozhodl zareagovat v otevřeném dopisu na Facebooku, kde si postěžoval na chybějící podporu vývojářů v ČR, na rozdíl od ostatních zemí, i na jiné známé věci s nedostatkem talentovaných pracovníků. Citujeme níže v plném znění:
"Vážený pane premiére Andrej Babiš a Marek Prchal,
jsem moc rád, že zmiňujete náš úspěch ve své zprávě z průhonické sokolovny. Herní průmysl v Česku vzkvétá, za poslední rok se prodaly společnosti Warhorse Studios, Beat Games a nyní i Geewa. Bohužel, ale nevzkvétá tak rychle jak by mohl.
Příkladem je růst herního průmyslu v okolních zemích, kde vlády včas rozpoznaly potenciál tohoto odvětví kreativního průmyslu. Polsko v roce 2016 založilo fond s 18M EUR na rozvoj herního průmyslu, Německo loni dalo do podobného fondu 50M EUR a naprosto výjimečné je Finsko, které fond založilo už v roce 1995 a 50M USD nastartovalo vznik herního a startupového ekosystému, který je vzorem pro všechny ostatní progresivní země. V Česku takový fond vůbec neexistuje.
Založení fondu je ale jen jeden z podnětů, kterým vláda může přispět k růstu herního průmyslu v Česku. Dalším důležitým stimulem jsou rychlost a podmínky pro zaměstnávání lidí z okolních zemí. Praha je atraktivní místo pro lidi nejen z východu, ale i ze západu, je významně atraktivnější než Varšava nebo Helsinky. Geewa má už nyní přes 60 zaměstnanců z 18 různých národností. Přijímací proces je nicméně tak komplikovaný a zdlouhavý, že nejsme schopni konkurovat firmám z okolních zemí. Ilkka Paananen, šéf finského Supercellu si loni stěžoval, že se doba přijetí zaměstnance mimo EU prodloužila z 25 na 52 dnů, my čekáme kolikrát na vyřízení potřebné žádosti přes 90 dní.
Vůbec nejdůležitější oblastí pro podporu nejen našeho podnikání je vzdělávání. Jsme země skvělých technických univerzit a uměleckých škol, které se ovšem jen velmi pomalu mění k výchově studentů pro digitální svět. Ze svého pohledu vnímám, že veškeré aktivity vycházejí zdola, od progresivně smýšlejících děkanů, profesorů a bývalých studentů. Naprosto chybí jasná strategie a vize kam vzdělávání chceme posunout a s tím spojené podmínky progresivním školám a lidem v nich. Jako odvětví bychom potřebovali minimálně 2x, reálně tak 5x více absolventů, především v technických a uměleckých oborech. Nemusíme vymýšlet nic super komplikovaného, stačí se inspirovat od Finska a začít, začít hned, protože každý rok nám ujíždí vlak víc a víc!
Hry jsou skvělý nástroj výuky, moje generace se na nich naučila anglicky, a pro ty současné je to ideální nástroj jak zkombinovat programování s kreativním myšlením, což jsou dva nezbytné atributy pro úspěch v jakémkoliv oboru v budoucnu. Programování totiž není pro "ajtíky", ale stejně jako angličtina pro každého, kdo chce a bude chtít porozumět světu, ve kterém žijeme! Jsem přesvědčený, že programování a tvorba her by v nějaké podobě mělo být součástí výuky už na základních školách.
I já stejně jako vy chci silné Česko, jen je třeba od silných marketingových proklamací přejít k činům! Ochotné odborníky, kteří vám v tom pomohou, máme, např. ty z Česko.Digital nebo z Hlídač státu. Stačí jen chtít a hlavně začít! Začít hned!"