Na hrách se nezbohatne, přesto trh šlape
Komentář Xzone k odbytu Deus Ex.
Ústředním tématem uplynulého týdne v naší kotlině nebylo Tokyo Game Show, kde se logicky předvádějí hlavně hry zaměřené pro Japonce, ani nové hry pro 3DS či Vitu. Staly se jím diskuse okolo počtu prodaných her v ČR odstartované pondělním prohlášením Cenegy o odbytu Deus Ex a následované těmi 1500 kusy Dead Island.
Podobně jako o tom šla řeč v našem podcastu se zamyslel i Martin Schovanec, manažer obchodu Xzone. Na jeho blogu to komentoval slovy, že Deus Ex nepatří k prodejním megahitům, ale přesto je s uváděnými 2500 kusy v ČR určitě nadprůměrně prodávaný. A že her s odbytem nad 10 tisíc kusů se u nás sejde sotva pár do roka, (vloni to byla Mafia II, letos to určitě bude Battlefield 3), určitě jich nejsou desítky (posuzují-li se novinky za plnou cenu).
"Myslím, že je celkem jasné, že z 2500 ks [Deus Ex] tu nikdo nezbohatne a přesto tu kolem té hry bylo vykonáno spousta. Co práce a lidí zaměstná distribuce, než se vše připraví na finální prodej, co práce to stojí obchody vše zajistit, vykomunikovat, prodat, udělat dárky a co práce to stojí média už ani nemluvě. Nevím, jestli i v jiných zemí by se tomu se stejným nadšením věnovalo těch pár desítkek lidí a stovek hodin zařizování, s vidinou odměny prodeje 2500 ks. Možná, že s ohledem na věc, to u nás funguje celkem dobře, nemyslíte?," zdůraznil Schovanec objevnou pointu. Pro pořádek nutno dodat, že význam použitého slova "zbohatnout" (jako třeba Standa Gross nebo Aleš Řebíček...) není zdaleka to samé jako "uživit se" nebo "v rámci možností prosperovat".