Skip to main content

MÝCH TOP 5 ROKU: Jiří Sládek

Brnkání hlavně na strunu nostalgie a stolních RPG.

MÝCH TOP 5 ROKU je nová série článků, ve které se vybraní kmenoví recenzenti Eurogameru ohlížejí za uplynulým rokem 2013, subjektivně vybírají své nejoblíbenější hry či trendy a zdůvodňují, čím je přesně zaujaly. Navazuje na obdobné osobní žebříčky za 2012.

Když sestavuju svůj osobní herní žebříček za minulý rok, tak je to vlastně dost těžké. Protože nejvíc čau jsem strávil u dvou svých stálic, které ovšem vyšly už předloni - a jsou prostě tak trvanlivé a updatované, že je mydlím pořád. Moje největší (MMO)RPG jistota je skvělý počin Guild Wars II. Nejen, že jde o onlinovku tak rozsáhlou, že je tam pořád co dělat a za jakými itemy a achievmenty se hnát, ale provozovatelé každou chvíli (v podstatě každý měsíc) vypustí nějaký větší update s novými událostmi, úkoly a výzvami, ale třeba i modifikují nějakou existující či přidávají zcela novou oblast. Aspoň nějakou menší instancovanou, když nic jiného. Pro mě osobně jasná jednička hraní (nikoliv vydání) loňského roku. Navíc má GW2 jednu obrovskou výhodu - ač jde o onlinovku, skvěle se u ní pobavíte, i když máte třeba jen hodinku času. To u mnoha MMO prostě neplatí.

A druhým takovým kouskem je oldschoolová tahová válečná strategie Panzer Corps, jejíž tvůrci se nijak netají přímou inspirací v legendárním titulu Panzer General. Tahle hra sice není vyloženě hardcore strategií, ty vypadají jinak, ale není to ani oddychovka pro každého. Prostě něco mezi. A i když kampaně ze základní hry už padly náporu mých Tigerů, díky oficiálním i neoficiálním přídavkům - formou kampaní i stand-alone datadisk - mám neustále s kým válčit. Teď i za spojence díky nejnovějšímu počinu Allied Corps... Asi tušíte, že nejsem tak úplně prototyp běžného hráče (i když se kvůli nedostatku času pořád posouvám ze základny s kódovým označením "Hardcore" do výrazně pohodlnějšího bunkru "Casual"). Takže v mém žebříčku nenajdete jen samé masovky. Klidně se pohádejte dole v diskuzi, jestli mám pravdu nebo jsem mimo.

5. Shadowrun Returns

Kickstarterová záležitost brnkající hlavně na strunu nostalgie a stolních RPG. Aspoň teda v mém případě zabrnkala velmi účinně. Skromné zpracování, jednoduché, ale zábavné taktické boje a kvalitní příběh v neotřelém světe spojujícím magii a kybertechnologie. Chvílemi jsem si připadal jako v pokoji s kamarády, se kterými jsem Shadowrun mydlil (čau Kalfe, fakt bychom zas měli někdy dát :)) několik let - teda jako ne v kuse :) Konspirace a intriky, plány v plánech jiných plánů, zrady a překvapení, drsné souboje i slídění v matrixu, kouzla, magické fetiše a duchové i borci nabušení kybernetickými implantáty... To všechno tady je, a navíc - po dohrání příběhové kampaně si můžete vyzkoušet mraky menších epizod i celých kampaní od uživatelů díky steam workshopu. Shadowrun Returns je totiž k moderům velmi vstřícný a dává jim do rukou kvalitní editační nástroje, takže pořád mám co hrát...

4. Grand Theft Auto 5

GéTéÁčko je asi jedním z mála titulů, které figurují jak v mém žebříčku, tak v hitparádách prodejnosti a já nevím čeho. Na rovinu říkám, že sérii GTA jsem vždy obdivoval a každý díl aspoň chvíli hrál, ale nikdy jsem si z ní nesednul na zadek. Ony ty hry jsou objektivně super, ale prostě to není můj žánr. Pětku jsem si ale užíval, to zas jo - ani ne tak jednotlivé mise, ale spíš svět jako celek, obrovskou volnost, zajímavé postavy, příběh, hlášky, různé úchylárny... Jo, je to super hra, a vlastně asi jediná akční hra 2013, kterou jsem si nějakou dobu vychutnával. Offline i online. Ale na bednu se v mém žebříčku nedostane, sorry. Mutanti, čarodějové a emzáci mezi sebou prostě gangstery nechtějí...

3. Fallout: Resurrection

O nepříliš zajímavém roce (z mého pohledu už celkem rozmazleného a přeci jen trochu casual zaměřeného RPGčkáře) svědčí, že se na bednu v pohodě dostal freewarový fanouškovský mod. To je, co? Jenže on to není jen tak nějaký mod. Tenhle výsledek desetileté práce je perfektním novým příběhem pro famózní postnukleární Fallout 2. Obsahuje i hi-res mod (takže hra je graficky v pohodě) a hlavně novou mapu s novými městy, úkoly, postavami... Je to prostě zbrusu nová hra na osvědčeném enginu. Bavil jsem se u ní výtečně a fakt jsem si užíval atmosféru; a určitě si celý příběh ještě někdy pustím znova, jelikož možností řešení různých problémů jsou rozmanité a nabízejí vícero alternativ, stejně jako RPG vývoj postavy. Takže jednou jsem dohrál hru za vychytralého diplomata/zloděje, a příště si zkusím třeba veskrze kladnou střelkyni/zálesačku nebo zlého nabušeného rváče. Uvidíme. Za mě bronz zcela zasloužený (recenze).

2. Baldur´s Gate 2: Enhanced Edition

Trochu jsem váhal mezi stříbrem a bronzem, ale tohle fantasy dobrodružství postavené na pravidlech D&D jsem si užil přeci jen ještě o kousíček víc než skvělou jízdu v postapokalyptické falloutovské pustině. Stejně jako v případě prvního dílu téhle legendární ságy, i vylepšená dvojka (recenze) je nejen vypiplané a vyladěné původní dobrodružství, ale i něco navíc: užil jsem si nové postavy, úkoly i lokace, a dokázal jsem autorům v klidu prominout i pár drobných chybek (které určitě opraví patchem). Mě prostě to putování po Ztracených říších, zkoumání městských, přírodních i zatuchlých podzemních zakoutí baví. Stejně jako taktické boje s pauzou, levelování hrdinů a vztahy mezi nimi, páčení truhel a probírání jejich obsahu... Asi mě to subjektivně tak strašně moc baví i proto, že mám prostě rád i "stolní" D&D, kterého jsem se něco nahrál. Takže je v tom i trocha nostalgie. Ale co, je to můj subjektivní žebříček, takže i důvody mohou být subjektivní, ne? :)

1. XCOM: Enemy Within

Je to fakt trochu ostuda (pro herní trh, ne pro mě :), ale z nových titulů jsem si úplně nejvíc vychutnal kousek, který je "pouze" datadiskem (recenze). I když povedeným a s novým herním zážitkem. Už předloňské zmrtvýchvstání legendy UFO mě fakt potěšilo, pobavilo a dlouho (a několikrát) drželo, a další pokoření celé kampaně se všemi vychytávkami přídavku Enemy Within byla zas parádní jízda. Noví kyborgové a geneticky upravení vojáci, stejně jako nové "příběhové" mise od koncilu světových mocností či šarvátky s lidskými protivníky ze zrádné organizace Exalt potěší. Ale hra je i dynamičtější a rychlejší, protože v mnoha misích je potřeba postupovat rychle a včas objevit novou surovinu "Meld", která pomáhá s různými upgrady, ale na bojišti vydrží jen omezený počet tahů... I přes pár přetrvávajících taktických nedodělků jsem se bavil parádně, hratelnost a atmosféra je fakt super. Tadá, můj osobní favorit loňského roku.

Samozřejmě jsem spoustu další her jen zlehka ochutnal, další stáhnul v nechutně návykových slevách na steamu a ještě ani neotevřel, a na další si pouze brousím zuby. A jde i o tituly starší než jen loňské. Času není nazbyt a já mám pořád takové resty, jako třeba Dishonored, Borderlands 2, Van Helsing, Deus Ex Director´s Cut... Jo a stáhnul jsem si Restoration mod do SW: KotOR2, to je taky bomba. A asi tisíc modů k Legend of Grimrock. Hm. Jen moc nevím, kdy to asi tak mám hrát.

Mimochodem: nějak jsem nevěděl, jak do žebříčku nacpat FIFA 14 - dost mě baví, ale prostě ji hraju jen občas chvilku na odreagování na Xboxu, takže se mi tak nějak do hitparády RPG/strategy časožroutů ozvláštněné super rozsáhlou akční hrou nehodila. Takže se chlapcům a dívkám z EA omlouvám, oni to pochopí...

A abych skončil veskrze pozitivně: letošní rok by pro RPG pozitivní hráče vůbec nemusel být špatný! Jak pro hardcore hráče, tak pro časově zaneprázdněné zoufalce, kteří pro hardcore titulech jen opatrně pošilhávají (= já), tak pro vyložené pohodáře, kteří si jen tak občas chtějí užít casual dobrodružství. Na co se nejvíc těšíte vy?

Read this next