E3 DOJMY z Murdered: Soul Suspect
Překvapivě rafinovaná a nápaditá noirová detektivka.
-
Tahle hra nebyla na E3 k dispozici na žádných stojanech, ale pouze jako předváděčka v jednom ze slavných promítacích sálů Square Enix. Fronta na ni patřila k těm větším, naštěstí jsem ale díky Cenegou domluvenému slotu dostal na svoji průkazku speciální nálepku, díky které jsem mohl všechny Square Enix fronty zcela předběhnout (divím se, že mi nikdo z čekajících nevrazil).
-
Jelikož výstaviště je hodně hlučné, tyto promítací sály byly vybaveny kvalitními a velkými sluchátky, díky kterým jste si mohli vychutnat zvuk promítané hry i komentář prezentujícího bez hluku okolo.
-
Prezentace začínala tím samým renderovaným trailerem, který už všichni dobře známe. Musím říct, že mě ani poprvé nijak zvlášť neohromil a tak trochu jsem se obával, aby hra nebyla podobně nudná a průměrná.
-
Po vstupu do samotné hry mě příjemně překvapila grafika. Je skvěle stylizovaná a zároveň slušně detailní, plná působivých efektů, obzvláště pokud jde o průhledné, jakoby kouřové bytosti a předměty "světa duchů". Své dělá také noirové zasazení - potemnělé noční ulice a pouliční lampy. S ohledem na prostředí a kostýmy jsem si také nemohl nevzpomenout na LA Noire.
-
Intenzivní úvod do hry, napěchovaný filmečky a rozhovory, dal jasně najevo, že tohle bude výrazně příběhová hra s výraznými postavami. Všechny filmečky běží v parádní ingame grafice.
-
Na začátku hry se jakýsi konkurent od policie posmívá mrtvole hlavního hrdiny, aby následně dostal co proto od hrdinova parťáka, který dorazí na místo a přísahá najít pachatele. Vezme si také klobouk zesnulého a slibuje ho nosit jako přípomínku, dokud vraždu nevyřeší.
-
Hra je zabíraná z pohledu třetí osoby, výrazným prvkem je skvělé UI rozhraní, jehož textový font je stylizovaný do rukopisu jako detektivovy poznámky v notýsku. Psané rukopisné poznámky šikovně vyskakují nad důležitými věcmi i lidmi, pěkně v duchu moderního pojetí "augmentované reality".
-
V herním světě narážíte kromě normálního prostředí a lidí také na duchy - duchy lidí ale i míst, takže třeba na ulici vidíte jednu budovu skutečnou a jednu průsvitnou, která už tam nestojí.
-
Hráč může "posednout" živé lidi. Nemůže je sice ovládat, ale může číst jejich myšlenky, přehrát si jejich vzpomínky nebo se třeba dívat jejich očima. V demu to využil pro přečtení si zápisků, které si dělal o zločinu policista na místě. Hodně to připomínalo listování notýskem v LA Noire.
-
Během vyšetřovací scény se vlevo dole zobrazoval ukazatel "kompletace vyšetřování", napovídající, kolik už jste toho na místě vyřešili a kolik ještě zbývá.
-
Menu hry vám zobrazuje přehledný seznam aktuálních otázek, na které musíte na daném místě najít odpovědi. Když najdete stopy, samy se skládají do sekvencí, které si můžete přehrávat a kombinovat ve snaze složit celou skládačku.
-
Celý systém je docela složité pochopit z jedné předváděčky, chtělo by to v klidu si to zahrát na vlastní ruce, aby člověk do všeho pořádně proniknul.
-
Kvůli jakémusi příběhovému důvodu nemůže hráč procházet zdmi exteriérů (domy na ulici), ale zato může procházet zdmi interiérů (zdi uvnitř domů, když už se do nich dostane) a předměty i lidmi.
-
V jedné z budov jsme narazili na ducha ženy, která nemůže najít své mrtvé tělo a dojít tak pokoje. V úkolech se nám to zobrazilo jinou barvou, jako vedlejší mise. Za plnění úkolů hráč získává zkušenosti a body, takže se to zřejmě vyplatí.
-
Hráč může manipulovat předměty jako správný poltergeist. Nicméně o chvíli později jsme narazili na skutečného poltergeista: nelidskou příšeru, která hráče rozcupovala na kusy. Na tyhle mršky to chce určitou taktiku, jako třebas vplížit se jim do zad a následně je roztrhnout podobně, jako to na konci filmu Matrix udělal Neo agentu Smithovi. Takže to není jen detektivní agentura, ale také relativně akční hra.
-
Před démony je možné se schovat, například posednutím člověka: dokud jsem v těle živého člověka, duchové mě nevidí.
-
Další hráčova schopnost je teleport, silně připomínající "Blink" v Dishonored. Vypadá to na opravdu pestrou hru.
-
Vyšetřování místa činu ukázalo plno dalších mechanik: například nalezení jakéhosi otisku minulosti (Memory Residue) v podobě skoro neviditelného bílého stínu umožní přehrání vzpomínky daného místa.
-
Zajímavá je také mechanika skládání souvislostí: po shlédnutí nějaké vzpomínky či nalezení předmětu musí hráč vybrat správné slovo z několika možných, kterým definuje význam toho, co právě našel (např. vybere slova "vyděšená" a "pozorující" k dívce, která se skrývala na místě a stala se tak svědkem hráčovy vraždy).
-
Jednotlivé stopy je možné následně poskládat do správného pořadí a tím se spustí shrnující filmečková sekvence, objasňující, co se stalo.
-
Ukáže se, že hráčův vrah měl naprosto nadlidskou sílu. Že by démon ze světa duchů, který nějak proniknul do lidského světa? Téma přecházení mezi oběma světy asi bude pro hru celkem důležité.
-
E3 demo končí krátkým filmečkem ve stylu "Next Time on Murdered...". Že by tvůrci strukturovali hru v podobném televizně seriálovém duchu, jako Alan Wake? To by bylo šikovné, nejen díky průběžnému shrnování docela zamotaného příběhu. Možná to ale vyrobili jen pro tohle demo a lákali tak na další demo (na Gamescomu?).
-
Každopádně Murdered velmi příjemně zaujalo. Vyjde pro PC, PS3 a X360 začátkem roku 2014.
Toto je prototyp nového způsobu reportování Eurogameru z E3 s bezprostředními, téměř online zápisky z novinářských předváděček za zavřenými dveřmi na veletrhu v Los Angeles, který reaguje na zrychlenou dobu a požadavky čtenářů po co největší aktuálnosti - více o našem pokrytí E3