Skip to main content

MotionSports pro Kinect

Sbírka sportů, které se nedají hrát.

Kinect je stále ještě žhavou novinkou a první recenze nešetřily chválou. A tak jsem se na něj opravdu těšil, protože pohybové ovladače jsou mi blízké. Jenže první hrou se pro mě staly právě MotionSports od UbiSoftu a nemít v balení i originální Kinect Adventures, asi bych měl pocit, že senzor pod televizí nefunguje a jal se ho reklamovat!

Proč tak silná slova hned na začátku? Odpověď je prostá. MotionSports má ve většině z šesti herních disciplín, které obsahují šest různých módů, velké problémy se samotným ovládáním. To velmi často nefunguje vůbec dobře, v jiných případech působí prapodivně a rozhodně ne intuitivně.

Začnu fotbalem a jeho prvním módem - střílením a chytáním penalt. Nejdříve musíte položit míč na značku pokutového kopu. Dobře, překousnu, že pokaždé, když kopete, tak se musíte ohnout a jakoby usadit mičudu v trávě. Horší je, že v momentě, kdy napřáhnete nohu a kopnete, je výsledek dost tristní. Hra snímá pohyby značně nepřesně a díky tomu je obrovský problém se trefit tam, kam chcete. Zapomeňte na to, že byste kopali tak, jak jste zvyklí ve skutečnosti. Po položení míče musíte udělat maximálně dva kroky vzad, poté se jakoby rozeběhnout, ale před kontaktem s míčem je nutné zpomalit a počkat, až hra pochopí, že už chcete kopat. To se u balónu objeví slovíčko „shoot", ale ani potom nemáte vyhráno.

Ať jsem kroutil nohu, jak jsem chtěl, o precizním zaměření nemohla být řeč. Tak nějak hra pochopí, jestli míříte vlevo, do středu, nebo vpravo, ale v momentě, kdy trefujete políčka rozdělující branku na 3x5 obdélníků, nemáte šanci na uspokojivý výsledek. Když k tomu připočtu, že po naznačení kopu míč zareaguje tak v padesáti procentech případů, výsledek je jasný – na fotbálek zapomeňte. A ani ostatní módy to nezachrání. Kromě penalt střílíte do zmíněných terčů nebo přehráváte slavné okamžiky z minulosti, což je ve výsledku to samé - kopete penalty. Jedinou fungující aktivitou je chytání, které naznačováním výskoků reaguje na jedničku.

Naprosto nefunkční ovládání má rovněž americký fotbal. Zapomeňte na hru, tentokrát hlavně trénujete. Prvním úkolem je proběhnout třikrát opičí dráhu. Musíte přeskakovat nebo se krčit při zdolávání překážek. Skoky nečiní žádný problém, ale krčení má tak nechutně dlouhou odezvu, že je dobré se sehnout rovnou z výskoku nebo zůstat na bobku, pokud za sebou následují dvě traverzy ve výši očí. Přiznávám se, že dál než do prvního kola jsem se nepodíval, protože jsem nechtěl způsobit škodu na zapůjčeném hardware ani optickém disku.

Příkladem fungujícího, ale naprosto nelogického ovládání, je lyžování. Očistěte se od všech návyků ze sjezdovek, protože jedinou podobností je, že při pokrčení zrychlujete. Na druhou stranu jediný rozdíl mezi tím, že máte lehce pokrčená kolena nebo sedíte na bobku, je v tom, že v poloze blíže k zemi se mnohem hůře zatáčí. Tato činnost je prováděna nikoliv pomocí nohou, ale pohybem vrchní části těla, nejvíce pak hlavy. MotionSports prostě zatočí v momentě, kdy se zlomíte v boku, nikoliv, když nahnete nohy. A to je jako kdybyste hráli ping pong kolenem. Jinak by lyžování mělo potenciál, ve dvou to také mohla být sranda, ale málokomu jsem dokázal vysvětlit, jak zatáčet. A hlavně nikdo neměl tolik trpělivosti, aby se to učil. Přitom disciplíny jsou různorodé, od SuperG po Cross, kdy s vámi vyjedou další tři lyžaři a vy se můžete i postrkávat. Škoda...

Zbylé tři sportovní disciplíny už nejsou tak tragické, ale k dokonalosti mají stejně daleko. Třeba ježdění na koni funguje pomocí gest docela dobře, ale žádná velká zábava to není. Navíc při klusání vypadáte značně úchylně, asi jako kdybyste trénovali zvláštní sexuální praktiky. Pro popohnání koně mácháte rukama nahoru a dolů, pro zatáčení musíte částí ruky od loktu dolů ukázat do strany, pro skok se pokrčíte a poskočíte. První disciplínou je parkur, druhou klasické překážkové dostihy. Je ale škoda, že se na trati pohybujete sami. Proč nemohu závodit s dalšími koňmi, když při lyžování se mnou soupeři na trati jsou?

Podobně je na tom box, který trpí stejným problémem, jako všechny bojové sporty pro pohybová ovládání. Aby byl zápas zajímavý, musí se ke slovu dostat i soupeř. Což znamená, že některé vaše údery nejsou schválně zaznamenávány. Děje se tak v momentě, kdy útočí protivník a vy byste se měli krýt. Takže často mácháte bez zjevné odezvy, na což se dá zvyknout, ale zábava to není. Na docela slušný box v Kinect Sports ten zdejší stále hodně ztrácí.