Mizerné prodeje Alana Wakea
Lépe se dařilo i Darksiders. Zhatí to možný druhý díl?
NPD zveřejnili prodejní čísla amerického trhu za měsíc květen a jde o dosti nešťastnou podívanou. Čtyři zásadní tituly, které si v této době odbyly premiéru v čele s Alanem Wakem, totiž mají prodáno pod 200 tisíc kusů. Tedy až nečekaně málo.
Týká se to nejen Alana Wakea se 145 tisíci kusy, ale i filmového doprovodu Prince of Persia: The Forgotten Sands, jehož se prodalo pod sto tisíc, a také akčních závodů Split/Second jen s 86 tisíci kusy. Do května také spadají závody Blur, jejichž 31 tisíc prodaných kopií nicméně obhajuje to, že hra se prodávala pouze posledních pět dnů v měsíci.
Zvlášť v případě Alana Wakea jde ale o nezvykle nízké číslo: porovnejte to třeba s úžasným 1,5 milionem kopií, kterých se za stejný měsíc rozprodalo kovbojky Red Dead Redemption. Zdá se, že šéf Take-Two Ben Feder nakonec nepřeháněl, když se už před nějakým časem nechal slyšet, že Red Dead Redemption z herních obchodů doslova "vysaje všechen kyslík".
Než se pustíme do hlubšího rozboru, je třeba upozornit, že statistiky NPD podle odhadů evidují zhruba 70% všech amerických herních obchodů, tzn. že skutečná čísla pro Alana Wakea by se teoreticky mohla pohybovat někde okolo 200 tisíc kopií (totéž ale samozřejmě platí i o dalších zmíněných hrách). Stejně tak je třeba připomenout i to, že Alan Wake se prodával až od data svého vydání, tedy zhruba druhou půlku měsíce.
Po téměř šesti letech vývoje se ale od hry přece jenom čekaly lepší výsledky. Ostatně právě díky evidenci NPD je s čím porovnávat: třeba s marketingově téměř opominutých Darksiders, což je také nová singleplayerová značka, se v jindy bídném lednu, kdy všichni šetří po Vánocích, prodalo celých 171 tisíc, ve statistikách NPD tedy víc než Alana Wakea v mnohem nabitějším měsíci.
O měsíc později debutovala další nová singleplayerová značka Dante's Inferno s 225 tisíci, srovnávat lze ale třeba i s pozdějším Heavy Rain, který během čtyř dnů (!) na jediné platformě rozprodal skoro 220 tisíc kopií. A úspěšnější nakonec bylo i Dead Space se 193 tisíci - zkrátka zdá se, že studiu Remedy američtí zákazníci dvakrát nepřáli.
Pokud bychom vzali v potaz prodeje celosvětové a tedy hlavně evropské, statistiky se trochu vylepšují, ale stále je to bída. Podle údajů VG Chartz za první týden Alan Wake odbyl pouze nějakých 88 tisíc kopií v Evropě, ale v červnu dále vykazoval stabilní prodeje a podle neověřených informací z Microsoftu se dnes celosvětově pohybuje alespoň už někde kolem půl milionu kopií.
Což by nakonec nebyla taková katastrofa, ale v případě takhle drahé hry stále nejde ani o částku, která by alespoň zaplatila šestiletý vývoj a masivní reklamní kampaň. Pokud by prodejní čísla během léta nevykázala nějaký drastický nárůst, tzn. nejméně další půl milion kopií, je velmi pravděpodobné, že v Microsoftu zelenou druhému dílu hry dost možná nikdy nedají.
Pro srovnání si vezměte třeba to, že EA se ani po milionu prodaných verzí Mirror's Edge jednoznačně nerozhodli pro - jinak stále nejisté a často zpochybňované - pokračování.
Remedy si tak musí držet palce a hlavně teď ve spolupráci s EA vydat co nejvíce stažitelných přídavků, které by do kasičky vydavatele přinesly tolik kýžené zisky. Jinak to zatím vypadá skoro na debakl. A co vy, budete Alana Wakea podporovat? A co podle vás stojí za tak mizernými prodeji, bylo to snad příliš hypování?