Microsoft se pokouší objasnit protichůdné postoje o exkluzivitách Xbox Series X a podpoře Xbox One
Zmatek nad zmatek. Jsme dnes chytřejší?
Vzhledem k dřívější agresivní rétorice Phila Spencera, který označil nextgen exkluzivity za něco, co jde proti smyslu hraní a že nebudou do koupě nové konzole nutit násilím, to bylo včera večer dost překvapivé až matoucí.
U mnoha her z Xbox Games Showcase (záznam) se totiž vyskytovalo jen logo Xbox Series X, nikoli Xbox One. Ten úplně chyběl minimálně u pětice first-party her: Fable, Avowed, Everwild, Forza Motorsport a State of Decay 3 (+ ještě u dalších, jako As Dusk Falls či STALKER 2, byť Microsoft tato studia nevlastní, i když je též v roli vydavatele a finančního podporovatele výměnou za časovou exkluzivitu a nevydání jich hned na PS5).
Jak to tedy nakonec dopadne - vzaly přísliby Microsoftu o podpoře Xbox One novými hrami po dva roky (po celé kalendářní 2020 a 2021) a tlaku na cross-gen politiku za své, nebo to byl jen nějaký omyl, který nikomu z firmy nedošel, když se prezentace vlastních her schvalovala?
"Naše budoucí tituly od Xbox Game Studios jsou vyvíjeny nativně pro Xbox Series X. Nadále budeme pokračovat v investicích do nástrojů, které vývojářům umožní hry přizpůsobit i starším konzolím. Ale to, které konzole budou od každého jednotlivého studia podproovány, bude záležet na tom, co je nejlepší pro danou hru a pro jejich komunitu v době vydání," mlhavě dnes reagoval mluvčí MS pro Kotaku.
Vše ještě znepřehlednily oficiální homepage her jako Everwild či Avowed, kde nejprve ve výčtu platforem Xbox One byl, ale po pár hodinách od tweetu redaktora Kotaku se screenshoty otamtud kvapně zmizel.
Do vysvětlování se tedy musel vložit ještě šéf marketingu Xboxu, Aargon Greenberg. Ten zopakoval, že budoucí vlastní tituly jsou vyvíjeny primárně pro Xbox Series X. Ale zároveň tím prý neříká, že by nemohly vyjít třeba i pro Xbox One. To se teprve uvidí a má to být na rozhodnutí každého studia, individuálně dle situace, asi s náročností té které hry a práce s ořezáváním.
Taková netransparentnost (na rozdíl od jasně pochopitelného přístupu Sony s PlayStation 5 exkluzivitami) se tedy korporaci z Redmondu vůbec nepovedla a pokazila jinak solidní dojem z včerejšího streamu.
Potenciální zájemci o starý Xbox One tudíž ani teď stále netuší, jestli si ukázané nové hry zahrají či ne, což může ovlivnit jejich rozhodování, zda do staré konzole ještě jít. A kdo přemýšlí o Xbox Series X, ten zase neví, jestli tyto lákavé hry budou bržděny myšlením na kompatibilitu s Xbox One, tzn. aby to nakonec celé nedopadlo jako u jen velmi průměrně vyhlížejícího Halo Infinite.
Jediné rozumné vysvětlení, které ale Microsoft teď nemusí chtít veřejně přiznat, aby sám sobě neuškodil, se nabízí toto - že hry jako Fable, State of Decay 3 či Avowed asi nestihnou vyjít dříve než v roce 2022, tudíž by se na ně ten dřívější slib o cross-genu už nevztahoval. Ale co taková Forza Motorsport, budou fanoušci ochotni čekat tak dlouho, když už od 2017 nebyl nový díl série? A rozběhne zrovna tyhle závody obstarožní hardware v Xbox One, když sází na raytracing a jiné technické vychytávky, jak se ví z prvních detailů? Těžko, jen velmi těžko...