DOJMY z českých Medieval Engineers
Kdo by si nechtěl zkusit postavit pořádný hrad?
Space Engineers byly pro pražské vývojářské studio Keen Software House doslova prodejním trhákem a to i přesto, že tato hra stále zůstává ve fázi Early Access. Už pár týdnů je navíc k dispozici předběžný přístup do dalšího projektu, který vychází z podobných principů, ale odehrává se ve středověku a diametrálně odlišném prostředí.
Zatímco u Space Engineers člověk zprvu zkoumal co, jak a proč vlastně stavět, v případě Medieval Engineers stačí pár vteřin a jste doma. Středověké hrady zkrátka táhnou - kdo by si nechtěl vyzkoušet postavit si z kostiček pořádnou pevnost se vším, co k ní patří? Medieval Engineers mi tak přijdou mnohem lákavější variantou než jejich vesmírní kolegové.
Současná alfaverze umožňuje hrát kreativní nebo survival mód. Vzhledem k prozatímnímu obsahu se ale dva módy od sebe zas tak neliší, takže aktuálně je to o tom, jestli chcete nebo nechcete mít zapnutý režim létání a nesmrtelnost vlastní postavy. Suroviny se ve hře ještě nijak netěží, takže funguje instantní stavění, kdy máte materiálu, kolik si jen usmyslíte. S umísťováním stavebních bloků jsem se ze začátku trochu pral, ale všechno šlo jednodušeji po zkouknutí oficiálního výukového videa od vývojářů, kde jsou názorně ukázány základní mechaniky ovládání a také vychytávky typu kopírování celých objektů nebo umísťování bloků v celých řadách nebo plochách (místo po jedné kostičce).
Stavební materiály představují kámen a dřevo. Pro budování masivních zdí jsou ideální kamenné bloky doplněné o různé zakončovací díly nebo tenké zdi s výřezy pro okna či dveře. Nechybí samozřejmě ani zaoblené bloky pro kruhové síně či věže a to nemluvím o schodech nebo možnost tvořit cimbuří a stínky hradeb. Dřevo má více využití. Jednak lze z prefabrikátů jednoduše vybavit vnitřek hradu od podlah až po nábytek, ale hlavně je možné z něj tvořit funkční stroje a vybavení. Mlýn s otáčejícím se větrným kolem není žádný problém (i když to momentálně praktické využití nemá) a taková padací brána ovládaná lany s rumpálem je už vyloženě užitečná věc.
Ve hře sice ještě není funkční multiplayer, ale přibyla možnost přidávat boty v podobě barbarů, kteří by také mohli v budoucnu otestovat funkčnost obranných prvků (než dojde na bitky s živými protihráči). V současnosti jsou ale boti zatím zcela nepoužitelní, neboť jejich inteligence je na úrovni bublajícího pudinku.
Stavební bloky se skládají ze samostatných dřevěných trámů a dalších součástek (včetně lan) a umožňují navrhování tradičních obléhacích strojů, jako jsou katapulty, trebušety a beranidla. Nebo si také můžete zkusit zkonstruovat nějakou vlastní šílenost. Díky již fungujícímu Steam Workshopu si jakékoli designérské kousky ostatních hráčů můžete stáhnout k sobě a nechat se jimi inspirovat. Tahle část hry mi trochu připomněla hru Besiege, což je také nedávná Early Access záležitost, ale laděná mnohem více oddychově a jednoúčelově (stavíte z kostiček jen obléhací stroje, ale je tam více pohyblivých součástek, včetně možnosti postavit létací stroje).
Funkční fyzika je jedním z největších taháků Medieval Engineers (viz i tech-demo). Tato veličina jednak působí na vámi postavené stavby (ty příliš vysoké se mohou sesunout vlastní vahou) a zároveň umožňuje efektní ničení všeho, co jste pracně vybudovali. Zdivo se postupně drolí, odpadávají celky, a pokud je porušena strukturální integrita budovy či hradby, jde to opět celé k zemi.
U fyziky by vývojáři mohli ještě zapracovat na přidání/využití vody (například pro vodní mlýn, přehrady apod.) a lepším fungování ohně. Oheň momentálně figuruje jen jako okrasný prvek poskytující světlo tmavým zákoutím. Plameny totiž nedokážou poškodit žádné vybavení ani dřevěné domky. Všeobecná hořlavost dřevěných materiálů tedy zatím chybí.
Z hlediska hráče, který uvažuje o koupi aktuální verze Early Access, je potřeba si uvědomit, co vlastně za 18 eur neboli 500 Kč dostane. Hra jako taková v současné podobě nemá žádný aktivní obsah, takže vše je to jen na vaší představivosti a chuti si sami něco postavit, zdokonalovat a pak si otestovat odolnost svých výtvorů. V zásadě se dá říci, že Medieval Engineers tvoří "pouze" nástroje pro použití v rozsáhlém sandboxu.
Ačkoliv se paleta stavebních bloků na první pohled nezdá ohromující, je až obdivuhodné, co už někteří lidé z komunity dokázali vymyslet a sestrojit. Opět stačí letmo zabrousit do Steamu Workshopu a zjistíte, že řada jedinců už musela strávit s Medieval Engineers doslova desítky hodin. I když je těžba surovin ještě v nedohlednu, už nyní mají lidé zkonstruované funkční dopravníky materiálu. Roztodivné obléhací stroje nebo monstrózní hradní komplexy také nejsou výjimkou. Potenciál tu evidentně je a obrovský! Teď ho ještě doopravdy využít a bude z toho větší pecka než Space Engineers.