Recenze přídavku Mass Effect 3: Leviathan
Vzhůru za tajemstvím Reaperů!
Zatímco předchozí DLC Extended Cut upravovalo jen sporné, po vydání dlouho propírané zakončení třetího Mass Effectu (recenze) a do hry samotné nepřidávalo žádné nové oblasti, nejnovější přídavek s podtitulem Leviathan děj trojky v mnohém rozšiřuje a zavádí nás do neprozkoumaných částí všemi důvěrně známého vesmíru. Po multiplayeru, kterému se díky pravidelným dodatkům a operacím stále daří, se tak konečně dočkali i příznivci zážitku pro jednoho hráče.
Přídavek je tentokrát na rozdíl od předchozích rozšíření již placený a stojí klasických 800 Bioware bodů, což je podobná cena, jako u předchozího dílu. Je přitom zajímavé, že na kartě hry za něj dáte jen 210 korun, zatímco za balík potřebného počtu bodů zaplatíte v jiné části Originu o 40 korun víc, proto doporučuji první možnost.
Nové dobrodružství se integruje přímo do hry a nelze jej spustit jinak než načtením uložené pozice (buď před, anebo po dohrání hry). Vše se tak logicky odehrává před závěrečným finále a zpráva od admirála Hacketta na osobním terminálu Normandy vás již navede. Během následného děje se podíváte hned na tři různé planety a strávíte tím zhruba čtyři hodiny.
Vaší první zastávkou však bude Citadela, konkrétně tajná laboratoř doktora Alexe Brysona, jehož výzkum se specializuje hlavně na reapery. V rámci projektu Aurora totiž získal záhadný kulový artefakt, jenž zřejmě souvisí s mýtickým Leviathanem. Čeká vás tu trocha detektivní práce při důkladném průzkumu jeho poznatků a hledání vodítek, s jejichž pomocí zjistíte váš další cíl. Zdejších pár místností se pro vás stane dočasnou základnou, kam se budete po splnění dílčích úkolů vracet, a podobně pak následně budete určovat i další místa vaší výpravy.
Nejprve poletíte hledat zmizelého vědce na odlehlý těžařský asteroid, který se na první pohled od těch ostatních zas až tak neliší. Záhy ale zjistíte, že tamní lidé nejsou zas až tak úplně v pořádku a že od nich až podezřele často slyšíte větu "Neměl bys tu být". Tato část asi nejvíce připomíná někdejší DLC Overlord a spíš, než na boj se tu budete soustředit hlavně na vyřešení celé záhady a hledání přístupových kódů.
Ani o akční pasáže však nepřijdete, již v druhé části zmíněného komplexu si totiž vysloužíte nepříjemnou pozornost reaperů a zúčastníte se jedné honičky. Bez větších spoilerů mohu prozradit, že se potom podíváte i na vyprahlou planetu zamořenou létajícími harvestery, kde se tempo hry otočí doslova o sto procent. Přednost tam dostanou hlavně frenetické boje a vertikální akce na žebřících či rozpadajících se platformách - a tato část byla dle mého asi nejpovedenější. Vaší poslední zastávkou pak bude planeta, jejíž dominantou je silný déšť a rozbouřené moře.
Závěrečná konfrontace a výprava na dno oceánu poté trvá jen pár minut, ale o to je zase úchvatnější, minimálně celkovým laděním a atmosférou - grafici a animátoři se na ní doslova vyblbli. Navíc se během ní konečně poodhalí historie a vznik samotných reaperů, takže i z toho důvodu se vyplatí si počkat.
Dobrou zprávou je, že Leviathan obsahuje spoustu rozhovorů i animací, a namluvení jsou tentokrát i vaši společníci (na rozdíl od mnohých DLC ke dvojce), takže vedle plné hry konečně nepůsobí jako její chudý příbuzný. Největší pozornost si ale tentokrát vysloužila hlavně EDI, která vám pomáhá nejen při zpracovávání nejrůznějších dat, ale i v terénu. Její poznatky celé dobrodružství tak nějak vlastně zastřešují.
Herní mechanismy jsou stále stejné, byť v několika obměnách - budete například bránit opravářskou sondu před útoky nepřátel nebo doplňovat energii do generátorů potřebných pro otevření hangáru. Na finálního bosse tu ale tentokrát nenarazíte. A paragon či renegade volby tu sice najdete, ale žádná z nich nijak dramaticky neovlivňuje konec. Jde-li si ale váš Shepard tvrdě za svým, může si tak zčásti usnadnit herní postup - ale i to má jistou cenu. Přídavek zároveň rozšiřuje herní vesmír o nové zbraně, planety a assety, které pak můžete využít v závěrečném boji proti reaperům a zvýšit si tím celkovou připravenost galaxie.
Leviathan je natolik provázán s předchozími událostmi, že jako samotná hra zřejmě neobstojí. Lair of the Shadowbroker je tak, minimálně pro mě, stále nepřekonán. I tak se ale jedná o DLC, které by neměli hlavně fanoušci série minout - už jen proto, že alespoň částečně odpovídá na některé palčivé otázky, jež si mnozí z nich kladli. Pokud vás tedy i po ukončení Shepardova příběhu vesmír Mass Effectu stále zajímá, dejte mu šanci, třeba se budete dobře bavit.