Skip to main content

Martin Bach se už podruhé pokouší obhájit vyhození plné hry z Level

Nahlédnutí pod pokličku při damage-control.

Když to šéfredaktor časopisu poprvé vysvětlil v úvodníku, převažovaly veskrze negativní ohlasy i od dosud věrného čtenářského jádra. Aby také ne, když se někomu bere něco, na co je zvyklý a není to nahrazeno ani vykompenzováno např. nižší cenou, nelze se divit, zvlášť když to provázela protichůdná vyjádření ohledně vlivu/nevlivu plné hry na cenu.

Nyní se Martin Bach v dodatečném blogu pokouší obhájit vyhození plné hry z Levelu ještě podruhé. S totožnými hlavními argumenty a důvody, které už sdělil před pár týdny, ale mnohem podrobněji rozepsané. Doufajíc přitom, že se takto lépe zvládne krizová komunikace okolo věci vnímané coby "prohra", která při podnikání občas potká každého a obvykle se v ní tolik nenimrá.

Insideři, kteří by rádi nahlédli do zákulisí fungování papíráku, tuto opětovnou snahu o PR damage-control nepochybně ocení, i kvůli upřímnosti. Jakkoli je možná zamrzí, že se v šestnácti odstavcích textu ani jednou nevyskytuje omluva či přiznání chyby či špatného hospodaření (žití nad poměry) časopisu v minulosti.

Za vše totiž prý může pět provázaných vnějších vlivů: nedostatek peněz kvůli malému vydavatelství k překlenutí horšího období půjčkami, nové zjištění bídného vlivu plných her na prodeje časopisu vyčtené z aktivací přes web, čím dál složitější shánění plných her a kšeftování se sériovými čísly pro Steam (dle všeho to vypadá jako primární důvod), tamní slevové akce či Humble Bundle a konečně dlouhodobá neudržitelnost přikládání plných her.

O všech těchto příčinách se už vědělo z onoho úvodníku posledního čísla před srpnovou pauzou. Teď se už konečně dostáváme k těm doplňujícím informacím, které chtějí čtenáře přesvědčit o hloubce problému (ač jinak nejsou jeho starost, on chce "jen" své plné hry jako předtím). A ekonomické situaci takových uměle při životě udržovaných projektů, čímž ho podprahově žádají o zachování přízně v budoucnu, i se zrušenými hrami:

  • Náklady na jednu plnou hru v Levelu byly skoro 100 tisíc měsíčně a šlo o druhý největší náklad po tiskárně
  • Příjmy z inzerce má časopis o poznání nižší, než plánoval
  • Od února bylo několik čísel Levelu za sebou v mínusu (časová shoda se zavřením EA Czech asi není náhodná-pozn.red.)
  • Rozpočet na shánění plných her měl Level třikrát nižší než předtím v Burdě
  • Ušetřené peníze za vyhození plné hry by při rozpočítání na celý náklad (děje se to tak i v reálu při vyzvednutí klíče na webu?) dělaly 6,50 Kč a o tak zanedbatelnou částku se zlevňovat nechtělo
  • Zvažované zdražení časopisu dovolující zachování plné hry by bylo o 20-30 Kč, ale neřešilo by to jejich těžké shánění ani nebyl zájem přiblížit se Score
  • Některé (nejmenované) plné hry musel Level přiložit, protože v té době neměl nic lepšího na výběr

Celý blog si můžete přečíst na webu Level.cz, protože se prý nevešel do papíru nebo přichází až teď z rodinných důvodů (uvádějí se obě vysvětlení). Score na kauzu nepřímo reagovalo oznámením o srpnovém vydání hned dvou čísel a plnou hrou Darksiders 2. Tím dokazuje, že kvalitní kousky k časopisu na DVD stále sehnat lze, nesnaží-li se zaujmout možná až nereálně nízko nastavenou cenou. Člověk nemusí být rektorem VŠE, aby z delšího bytí v červených číslech viděl, že je zjevně způsobuje právě to nacenění na 99 Kč. Je trochu zarážející, že vedení časopisu si tuto cenu samo určilo, drží se ji i dnes zuby nehty, a zároveň si opakovaně veřejně stěžuje, že z restartovaného Levelu zatím nevidělo ani korunu. Co na vše asi říkají v Burdě, která hodlala projekt vloni zavřít kvůli nerentabilitě i při ceně 200 či 260 Kč...?

Read this next