PREVIEW Lost Planet 3
Proč se v tom vedru trochu nezchladit na ledové planetě?
Ať už si změnu vývojářů Lost Planet 3 na méně úspěšný tým Spark Unlimited vyložíte jakkoliv, fakt je, že hře klidně může prospět. Třetí díl se v jejich podání překvapivě vykazuje atmosférou někde na půl cesty mezi Dead Space a MechWarriorem, a koncepčně jde ze všeho nejvíc o příběhovou survivalovou akci. Dejte sbohem oné týmové third-person střílečce, jakou jste znali z prvních dvou dílů série.
Lost Planet 3 se má odehrávat ještě před nimi: hlavní hrdina Jim je jedním z prvních kolonistů na planetě E.D.N-III, kde si chce vydělat dost na to, aby mohl zaopatřit svoji ženu a dítě. Jim stejně jako další zaměstnanci kolonizátorské korporace Neo-Venus Construction ovládá mecha, s nímž většinou vrtá do země tak dlouho, dokud nenavrtá emzáky, nenaštve je a nepoštve proti všem lidem na planetě.
Nakolik bude příběh pro LP3 důležitý, ilustruje verze hry s filmečkem z podzemní továrny, kde Jim a jeho kolegové přespávají. Tady si jako v typickém herním hubu budete přehrávat zprávy od Jimovy manželky, která teď hrdinovi sice dodává motivaci a odvahu, ale podle vývojářů jej velmi brzy nejspíš zradí (anebo to tak jenom narafičí korporace, pro níž Jim pracuje?). V hubu si lze také povídat s kolegy a předeším přijímat úkoly šéfa, který vás například pošle prozkoumat nedalekou tepelnou kapsu.
Celou tuto misi, ostatně stejně jako podstatnou část Lost Planet 3, strávíte uvnitř mecha. Kvůli regulacím zpočátku nemůže být vyzbrojený, takže bránit se lze jedině máváním robotickou rukou a samozřejmě vrtákem. Ten musíte průběžně zbavovat ledu, poněvadž jinak zamrzne a Jimův mech v podstatě ztratí jedinou schopnost sebeobrany. Tímto způsobem se autoři zřejmě chtějí pojistit, že s mechem nebudete chodit na procházky do sněhových bouří.
Už méně důležitá, ale patrná je změna grafického enginu: místo domovského MT Framework přímo od Capcomu totiž třetí díl Lost Planet běží na licencovaném Unreal Enginu 3. Posun je znát především v animacích Akridů, které vypadají podstatně plynuleji a přirozeněji než dřív.
Informace o bouřích i nejbližších mimozemšťanech vám stručně zrekapituluje širokoúhlé hledí mecha, i když ani ten vás nepřipraví na šok, jako když se vám přímo pod nohama objeví obrovitý Akrid. Pokud z mecha vyskočíte a rozhodnete se bojovat brokovnicemi, puškami či granáty, hra se automaticky přepne do pohledu třetí osoby.
Někdy je to rychlejší řešení, jindy na výběr zkrátka nemáte - mech je příliš velký na to, aby se vešel do skalních prohlubin nebo děr, kam budete čas od času muset zalézt po svých. Ještě že Jim má jako správý akční hrdina přitahovací hák...
Už na začátku hry budete v průběhu běžných, rutinních úkolů narážet na opuštěné lidské základny, které nasvědčují tomu, že Jim zdaleka není jedním z prvních lidí na planetě. V temných koridorech sviští vítr, neustále někde něco kape, tluče nebo hučí a atmosféra je hororová přímo jako v DOOM 3 nebo Dead Space. Na ten ostatně vývojáři přímo odkazují holografickým displejem a la Isaac Clarke, a vzpomínky vyvolávají i malí Akridové, kteří vám skočí na obličej a přisají se, dokud je v minihře pro jednu ruku neodříznete nožem.
Jestli existuje něco jako lostplaneťácký purista, neměl by touto změnou konceptu být zaražený. I sám duchovní otec série Kendži Oguro tvrdí, že trojka se nejvíce blíží jeho původním představám. Teď jen doufat, že to kluci ze Spark Unlimited nepokazí - mají totiž na kontě pouze Turning Point a Legendary: The Box, což příliš optimismu nedává. Snad jim ten reparát vyjde.
Lost Planet 3 vyjde koncem srpna pro PC, 360 a PS3.