LEGO Star Wars III: The Clone Wars
Kolikáté že už kostičky ze stavebnice?
S trochou nadsázky lze říci, že vedle řek hypu v případě megalomanských AAA projektů připomínal dosavadní informační tok o dalším dílu LEGO Star Wars potůček za Lhotou. Třebaže hra má za chvíli vyjít. Ale víte co? Ono to vůbec nevadí. Tu hlavní, nejdůležitější zprávu, tvůrci vyslat dokázali: Stará dobrá LEGO hratelnost se vrací. A to je pro fanoušky snad nejdůležitější. K tomu potěší, že třetí díl s podtitulem The Clone Wars bude pohlednější a rozsáhlejší, než kdy dříve. A nic na tom nekazí ani fakt, že jde o herní interpretaci slabého animovaného filmu a ještě slabšího seriálu. Traveller's Tales si totiž vypůjčují pouze zasazení příběhu a jeho zevrubnou kostru; zbytek je celý jejich. A oni s kostičkami umí.
Na The Clone Wars je bezesporu znát technologický pokrok, což jsem si uvědomil už při dřívější prezentaci, kde hned úvodní scéna před hráče rozprostřela snad více obsahu, než v sobě měla polovina první LEGO Star Wars hry. Šlo o obří vesmírnou bitvu, kde hráč ovládal stíhačku, která ovšem v porovnání s megalomanským křižníkem generála Grievouse připomínala malého okusujícího mravenečka. Úkolem mise samozřejmě nebylo nic menšího, než onu obří nepřátelskou loď zničit. Luke by mohl vyprávět...
„Nikdy jsme v LEGO hře neměli takto prostorný úsek," komentoval vesmírný letecký souboj chlapík z LucasArts, „a nikdy jsme hráči nedali tolik volnosti. Mohou teď letět, kam chtějí a křižník sundat po svém." Ke zničení plavidla totiž bylo nutné "navštívit" řadu hangárů, tam ze stíhačky vyskočit, pobít droidy a třeba světelným mečem rozbít jakási energetická jádra nebo něco v tom smyslu. Létání okolo, bojování s nepřátelskými stíhačkami a ostřelování vesmírné lodi z dálky sice také nějakou škodu napáchalo, ale nabyl jsem dojmu, že bez kombinování leteckého postupu s pěší misí nešlo zadání úspěšně dokončit (ehm, takže "úplně po svém" ten křížník asi nakonec nesundáte).
Vesmírná potyčka také ukázala, že The Clone Wars jsou bez debat nejlépe vypadající a, lze-li něco takového o kostičkové hře vůbec říci, pak i zatím nejpompéznější LEGO hrou. Jak říkají tvůrci, Klonové války jsou hodně o masivních bitvách, o něž hráče série rozhodně nechtějí připravit. Kamera se nebude bát odzoomovat, zabírat hodně do dálky a ukázat tak třeba tažení proti stovkám droidů najednou. Výraznější novinkou je určitě jednoduché vyskakovací menu, která dá hráči možnost na předem daných místech postavit z kostiček např. tanky, obranné štíty či kanóny (posbíral-li dostatek penízků), které pak samozřejmě bude možné aktivně užívat. Zároveň není problém podmanit si imperiální mašiny či vláčet za sebou a ovládat desítky klonových vojáků. A aby byl pocit z rozsáhlých bitev jó umocněn, jedním rázným skokem a bouchnutím mečem do země teď Jedi dokáže dekostičkovat klidně patnáct robotů najednou!
Prostředí třetího dílu vypadá mnohem „realističtěji" i detailněji než kdy předtím. Perfektní nasvícení ruku v ruce s krásně vymodelovanými postavičkami zaručí ve změti barev přehled, třebaže hra teď kvůli tomu, minimálně na první pohled, vypadá už méně kresleně a pohádkově. Nevšimnout si nešlo ani vylepšených animací, takže mimika a vůbec herecké výkony LEGO-gerojů teď působí plynuleji a přirozeněji.
V jedné části prezentace se předvedl Yoda a s ním i klasická, leč bohatší hratelnost kostičkových Hvězdných válek. Zelený mistr skákal okolo jako čamrda (přesně jak ho známe z filmového duelu s hrabětem Dooku) a droidy ničil jako na běžícím pásu. Čas od času některého z nich zvedl a použil ho jako zbraň proti ostatním. Anebo hodil světelný meč, zbraň při tom pokosila několik oponentů (pamatujete ještě na Jedi Knight?) a jako bumerang se Yodovi vrátila zpět do tlapy. Kromě Yody se předvedlo i několik klonů na straně Republiky, z nichž jeden svíral jistou zbraň, která dokázala rozehřát kostičky takovým způsobem, že nakonec vybuchly, rozprskly se a zranily nepřátele všude kolem. Problémy ale klidně můžete vyřešit i zbrusu novým raketometem, zatímco Jediům přibude do vínku možnost prořezávat se stěnami dál nebo pomocí Síly libovolně manipulovat s předměty.
A protože jde o LEGO hru, chybět nemůže ani tradičně dětinský, leč svým způsobem stále podmanivý humor. Tak třeba – klonový voják přijde v boji o svou paži a tak nelení, sebere ji, plastovou hnátu použije pro svou sebeobranu a následně s ní umlátí nepřátelského droida. Všichni víme, na čem jsme, ale už jsme to viděli mockrát, leč prostým faktem je, že roztomilé LEGO postavičky jen stěží udrží váš obličej neměnný.
Je skoro zbytečné připomínat, že i v této plošinovce jsou souboje s bossy (zde jich prý absolvujeme skutečně hodně), ale Gor, masivní dinosaurus několikrát převyšující hráčovy postavičky, si zmínku zaslouží. Bitka se odehrávala v místnosti připomínající betonovou arénu a opět jsem ocenil detailní, krásně nasvícené zasazení. Ale i Gor byl fešák. Na tmavě zeleném, dobře vymodelovaném těle měl velikánské LEGO brnění a celé jeho paže byly z kostiček. Bezhlavé rubání na něj neplatí a The Clone Wars zde předvádí svůj, i pro předchozí tituly ze série charakteristický důraz na kooperaci – zatímco Jedi bestii provokoval, klonoví vojáci jí přichytili k zemi vystřelovacími lany, aby na ní rytíř mohl následně skočit a uštědřit jí několik tvrdých ran.
Příslib zábavného multiplayeru pro dva? Jak jinak. Snad více než kdy jindy po vás bude LEGO hra chtít střídat postavy, dopravní prostředky a taktiky - do určitých míst proniknou jen určité postavy, určité kostičky zničí jen určité zbraně... Kromě ko-opu se ale můžete těšit i na kompetitivní multiplayer hráč vs. hráč, a to právě v rámci oněch velikých pozemních bitev. Ve výsledku působí LEGO Star Wars III: The Clone Wars jako mix osvědčené hratelnosti s rozsáhlejšími prostředími, vkusnějším provedením a Klonovým válkám poplatnými bitvami, který snad ani nemá šanci příznivce předchozích kostičkových her zklamat.
LEGO Star Wars III: The Clone Wars vyjdou koncem března pro PC, Xbox 360, PlayStation 3, Wii, PSP, DS a 3DS.