L.A. Noire
Pitva ambiciózní detektivky od Rockstaru.
Los Angeles, 40. léta minulého století. Americký detektiv Cole Phelps a jeho parťák Stephan Bekowsky právě dorazili ke starému vlakovému depu, kde mají hlášení na opuštěné auto. Už z dálky to vypadá podezřele a sotva se detektivové přiblíží, zjistí, že vnitřek vozu je celý od krve; opodál se válí zkrvavená železná trubka. Phelps pokrčí rameny: "Ach jo, to bude zase případ."
Jestliže jste detektivní akční adventuru L.A. Noire od Rockstaru až doposud považovali za nějakého dobového klona GTA, respektive přímou konkurenci Mafie, je čas si vyjasnit několik věcí. Zaprvé: navzdory žánrové podobnosti se to hraje docela jinak než GTA, důraz na dialogy a příběh obecně si v ničem nezadá s Heavy Rainem nebo Mass Effectem a vývojáři z Team Bondi mají přinejmenším ambiciózní plány. Nejdetailnější otevřený herní svět, jaký jste kdy v hrách viděli, zbrusu nové herní postupy, investigativní model rozkrývání autentických dobových kauz a v neposlední řadě malá technická revoluce - a to ještě zdaleka není všechno.
Vraťme se zpět na místo činu, kde detektivové narazí na místního policejního pochůzkáře a nechají si zjistit, že opuštěný vůz patří nějakému panu Eugenu Whiteovi - který je od dnešního rána mezi pohřešovanými. Phelps je ovšem muž činů a než aby si cokoliv domýšlel, začne vůz důsledně prohledávat. Místo, abyste tu jako v klasických adventurách jenom klikali na osvětlené předměty, které lze vzít a někde použít, v L.A. Noire na vás čekají tisíce detailně vymodelovaných objektů, s nimiž lze libovolně manipulovat.
U auta Phelps nalezne rozbité brýle a peněženku plnou nejrůznějších fotek a vizitek, odkud si detektiv opíše Whiteovu adresu. Když otřete zkrvavenou ocelovou trubku, jasně lze na ní přečíst jméno výrobce, Instaheat. A v autě se zase válí doklad o prodeji jednoho prasete jakémusi panu Hoganovi.
Těch informací začíná být nějak mnoho, ale nebojte, hra všechno automaticky ukládá do vašeho zápisníku, kde se během hraní budou schraňovat jména všech lokací i lidí a zásadní fakta o každém z vašich případů - jak zjistíte při svém prvním vyšetřování, jde o naprosto zásadní věc. Čím více fakt a důkazů totiž nasbíráte, tím více se vám v dialozích nabídne možností.
Dělník, který opuštěné auto nahlásil, moc užitečně nevypadá, proto Phelps přenechá zbytek vyšetřování svému parťákovi a sám jede na domácí adresu pohřešovaného, kde ho paní Elizabeth Whiteová vzápětí již zve dovnitř. "Madam, obávám se, že váš manžel se někam ztratil. Máme podezření na trestný čin," řekne Phelps a narovná si klobouk v týlu. Z nebohé tvářičky paní Whiteové začnou tryskat emoce. "Já věděla, že se muselo stát něco strašného, když včera nepřišel domů!" vypískne, narovná obočí a zamžiká, jako by na ni šly mdloby.
I během téhle krátké scény se člověk nestačí divit, jak dokonale tahle obličejová animace působí. Řešení je nasnadě: nejde o žádné počítačové triky, nýbrž revoluční způsob motion-capturingu, kterým vývojáři z Team Bondi nahrávají výraz, reakce i slova herců přesně jako ve filmu. Převratná technologie vyvinutá firmou Depth Analysis ale dovoluje zachytit místo drátěných modelů celé obličeje nebo lidská těla - a navzdory tomu, že herci se mohli při natáčení otáčet jen o 45 stupňů do stran, je výsledek až děsivě přesvědčivý.
Tímhle způsobem autoři denně natočí okolo dvaceti minut hraných scén, které program automaticky převede na připravené herní modely a filmečky jsou tak v podstatě hotovy. Pokud by na hře pracoval tým animátorů, trvalo by jim něco podobného spoustu měsíců. Autoři L.A. Noire ale na něco takového nemají čas, protože jejich scénář čítá 2000 stran, což je zhruba tak deset celovečerních filmů - ano, počítáte správně, pod dvacet hodin tuhle hru rozhodně nezvládnete.
Už teď mají vývojáři natočené scénky s více než třemi stovkami herců, což je srovnatelné s produkcí hollywoodského filmu. Každá postavička, na kterou ve hře narazíte - od obyčejného náhodného chodce až po klíčové herní charaktery - vychází ze skutečné předlohy. Jednu klíčovou roli bude hrát autralská herečka Erika Haynatz, moderátorka soutěže Next Top Model, hlavního hrdinu Phelpse zase ztvární herec Aaron Staton, známý ze seriálu Mad Men. Ostatně aby se Staton cítil při natáčení uvolněný, najal si Team Bondi režiséra Mad Mena, Michaela Uppendahla, který Statonovi pomáhal doladit mimiku a přidat na hereckém výrazu.