Krabicové PC hry se v ČR propadly o třetinu
Zato Nintendo povyrostlo.
Bývá nepsaným pravidlem, že k nám trendy ze světa doráží s několikaletým zpožděním. Ćili to, s čím se dříve potýkaly zahraniční kamenné obchody a musely trochu přeorientovat svou činnost, teď v tvrdých datech dostihlo i Českou republiku. A nejde zdaleka jen o nástup Steamu a digitální distribuce, nýbrž spíš o změny fungování celého trhu, kdy se velcí vydavatelé bojí riskovat a uvedení v krabici si v jejich očích zaslouží jen část titulů.
Spolumajitel obchodu Xzone Martin Schovanec vyzobal některá data z neveřejného reportu od společnosti GfK, která se zabývá průzkumem našeho trhu, a výsledky to nejsou moc radostné:
"PC platforma v krabicovkách zažívá velký sešup. Za leden až červenec 2017 oproti stejnému období došlo k 30% poklesu v penězích," napsal na Twitter.
Důvodem tohoto stavu je podle něj to, že v krabicovkách pro počítače není moc nabídka, když spousta menších titulů vychází jen digitální cestou a některé větší zase jen pro vybrané konzole.
Je tedy na vině digitální distribuce? Nikoli, dle Schovance odbyt konzolových titulů roste, přestože i ty se dají stáhnout přes internet.
Situaci prý nepomohl ani slabý release-list během jara a léta, když letošní červen měl být druhým nejslabším měsícem za dobu, co GfK odbyt sleduje. Zachraňovat to musely PS4 exkluzivity, v červenci remaster Crash Bandicoot a v srpnu tím spasitelem zase má být Uncharted: The Lost Legacy.
Růst má podle šéfa Xzone naopak Nintendo: zatímco dříve byl podíl Wii či Wii U na trhu zanedbatelné jedno procento, což je i důvod, proč se mnohým médiím nevyplatilo je více pokrývat, teď už díky uvedení Switch tvoří čtyři procenta.