Skip to main content

KOMENTÁŘ: SimCity netrápí jen servery, rozbité je i jinak

Poznatky dvou redaktorů, co vše jim i dnes brání v hraní.

To, že budou se spuštěním nového dílu SimCity potíže, asi čekal každý soudný hráč hned po ohlášení protipirátské ochrany vyžadující neustálé připojení k serverům hry. Každý zřejmě očekával, že na servery se hned o půlnoci nepřipojí bez přešlapování ve virtuální frontě a že během pár prvních hodin jej hra asi párkrát vykopne. To jsou porodní bolesti spojené snad s každou takovou hrou. A i když to není v pořádku, zejména u hry pro jednoho hráče, člověk tím nemůže být překvapen. Ale že se vydání zvrhne v takovouto frašku a komedii, nečekal asi ani ten největší pesimista.

První potíže začaly již téměř před týdnem v pondělí, kdy hra vyšla v Americe. V té době asi každý nadával, ale očekával, že si příští den zahraje. U nás se tím člověk ani netrápil. Hra měla přece vyjít až ve čtvrtek, do té doby to EA odladí, jak bývá dobrý zvykem, a bude to v pohodě. EA to slibovala a proč tomu nevěřit? Ještě se nestalo, že by tak dlouho od vydání nějaká hra nejela.

Ale ouha. EA se předvedla a překonala vše, co jsem zatím u her zažil. Celá komedie začala hned v den vydání. Očekávaje určité potíže jsem ani nečekal na půlnoc. Ráno jsem vstal, chtěl začít hru stahovat a večer začít hrát. Hned jsem byl tedy překvapen tím, když mi Origin hlásil, že hra není vydaná, ať si trhnu. Až někdy večer, krátce před osmou, mi poslali e-mail, že hra je připravena pro pre-load. Začal jsem tedy stahovat. Ale všude se psalo o potížích, tak jsem to na svém pomalém internetu nehrotil přes noc a zbytek dotahal během příštího dne. Těšíc se na návrat z práce, že to si přece již zahraji.

Ale opět ouha. Po návratu domů jsem byl opět uveden do reality. Hra je již konečně stažená, ale nedá se vůbec spustit. Všechny servery hlásí plné vytížení. Na valnou většinu z nich se nelze přihlásit vůbec. Na některé občas ano, ale až po dvacetiminutovém čekání. Ale hra stejně padá. V horším případě hned v hlavním menu. V lepším případě až během loadingu tutoriálu. Hraní ovšem možné není a můj naivní optimismus v té době vystřídal čistý pesimismus a znechucení.

Nepředvídatelnost, o co přijdete

Přečkal jsem tedy do víkendu (9. - 10. března) a to již začalo svítat na lepší časy. Alespoň na první pohled. Servery se hlásí dostupné, logování probíhá okamžitě. Hra nabíhá tak, jak má. Důvod k oslavám? Bohužel ne. Jak se ukázalo, nedostupné servery byly nakonec možná ten nejmenší problém. Byly sice nepříjemné, ale co už? Když to spustím o den později, budu otráven, prskat v diskusích, ale hlava mi neupadne. Horší je, že hru lze nyní spustit, ale člověk nikdy neví, co vše se mu uloží a o co přijde.

V tuto chvíli jsem již na hru rezignoval, protože během soboty jsem hned několikrát přišel o postup. Jednou během tutoriálu na zabrání druhého města. Hru jaksi nenapadlo, že než načte druhé město, že by mohla uložit aktuální stav toho mého. Takže po dokončení kraťoučkého a zcela zbytečného tutoriálu jsem přišel o nějakých 15 minut hry. Což je u hry jako Simcity obzvlášť nepříjemné. Protože se špatně dohledává, o co vše jste přišli a co provést znovu. Ne všechny upgrady a nastavení člověk vidí na první pohled.

Vaše město se nezpracovává správně

To bohužel nebyl jediný případ. O postup jsem přišel ještě několikrát mnohem absurdnějším způsobem. Hra mi docela často hlásí podivnou chybu "Vaše město se nezpracovává správně. Pokusíme se to opravit. Kliknutím na OK se vrátíte zpět do hlavního menu" (znění berte s rezervou, hraji v angličtině a přepisuji volně). Samozřejmě nic jiného než OK stisknout nelze. V tu chvíli je jedinou možností hru znovu načíst, tím se vrátíte k poslední uložené pozici nějakých 10minut zpět. Tento problém se mi začal dít pravidelně a vždy jsem se vracel přesně ke stejné uložené pozici. Takže ve hře nemohu pokračovat. Jediné řešení je začít novou hru, ale stejně nebudu mít jistotu, že po pár hodinách neskončím stejně.

Pokud hra zlobí, je tu samozřejmě i možnost zkusit přejít na jiný server. Ale ani to není až tak jednoduché. Servery nejsou nijak provázané. Přechod na jiný je jako čistá reinstalace hry a ani se nepřenesou základní informace z vašeho profilu. Přijdete tedy o všechna města, achievementy a ještě musíte alespoň zapnout tutoriál, který se vám vnutí. Celkově si tedy připadám jako bych si koupil demoverzi (po nějaké době nemohu hrát dál) kvalitní hry. A jako demoverze je to silně předražené. Když se teď podívám na stav hry, tak je 9 serverů nedostupných (obsazených), takže kdokoli tam má rozehranou hru, má ji prostě nedostupnou. A pokud přejde na jiný server, ztratí úplně všechno. Na to, že už je týden po vydání, je to pořád hodně žalostný stav.

Moc malá města nevadí, naopak jsou přínosem

Někteří si také stěžují na příliš malá města oproti jiným budovatelským městským strategiím nebo minulým dílům SimCity. Také jsem se toho bál, ale nakonec se mi líbí, že to tvůrci velmi dobře vyvážili a nutí mne to k rozhodnutím, které v jiných strategiích nečiním. Hra s menšími městy člověka nutí dělat více rozhodnutí a dělat je dřív častěji. Kvůli malé velikosti se určitě setkáte se znečištěním v obytných oblastech, dřív či později dojde k tomu, že budete cpát domy k fabrikám, nemůžete si vylepšení radnice odemknout tím, že zaspamujete území chatkama a pak to smažete, ale musíte si obyvatele více hýčkat.

Hranice menšího města člověka brzy donutí přemýšlet o přebudování nějakých oblastí a outsourcingu služeb z jíných měst (proč plýtvat místo skládkou, když si popeláře objednáte od sousedů a proč někam cpát elektrárnu, když elektřinu koupíte z jiného města?). K hraní s ostatními to nenutí - všechno tohle si můžete obhospodařovat sami. Takže zatímco strategií s velkými mapami jsem hrál spoustu, strategii, kde je třeba budovat region a promýšlet vzájemné vztahy měst, tu jsem ještě neviděl. Takže jsem rád za něco nového a neokoukaného.

Závěr

Za sebe ale musím říci, že jsem z výše uvedených důvodů opravdu zklamán a nákup hry SimCity v tuto chvíli nemohu nikomu doporučit. Ač Maxis odvedl dobrou práci a hra je v jádru opravdu kvalitní, zábavná a propracovaná, tak ji EA zabalili do takového balíčku, že si ji není možné užit. Sám jsem si již na podporu napsal o vrácení peněz. Ne že bych čekal, že to k něčemu povede, jsem jen zvědav, jak se k tomu postaví. Hru, kde nemohu pokračovat, osobně považuji za nefunkční zboží. Raději tedy doporučuji nějakou dobu počkat, než se problémy vyřeší. Ono ty hlavní se asi vyřeší rychle samy tím, že hráči se na hru vykašlou a serverům se tak značně uleví.

Ale závěrem si jen říkám, že všechno zlé je snad k něčemu dobré. Nové SimCity by mohlo být zárukou, že nový Xbox nebude vyžadovat neustálé připojení, tak jak zvěstují různé drby na internetu. Pokud by něco takového Microsoft ohlásil v dohledné době, tak tím spáchá sebevraždu své herní divize. Mít zážitek jako uplynulý týden SimCity na celé nové platformě? To by se jí asi moc neprodalo.

Čtěte také: EA: Problémy jsou téměř za námi, pády zredukovány o 92 procent, EA odškodní za SimCity hrou zdarma a přiznali oprávněnost stížností, EA po fiasku se SimCity vypínají vedlejší funkce a zpomalují rychlost hraní, Jak proběhl půlnoční rozjezd SimCity v Evropě?, Uvedení SimCity v USA přetížilo Origin, Plné SimCity získává v Americe samé pozitivní ohlasy

Read this next