Skip to main content

Komentář: Kdy vyženou digitální verze ty krabicové?

"Transformace nebude tak rychlá, jak to může vypadat."

Nad aktuální tématem transformace herního trhu z krabicových verzí a kamenných obchodů na digitální distribuci, i v reakci na páteční výzvu zakladatele Codemasters k příštím konzolím, se v komentářovém článku zamýšlí Martin Schovanec, manažer obchodu Xzone a provozovatel českého Eurogameru.

Jíž několik let čtu články, analýzy a úvahy, že digitální verze her vytlačují ty krabicové, že brzy skončí vydavatelé, distributoři a prodejci a vše půjde jen online. Stane se to do roka, do dvou, možná do tří ale ne později. Rád bych se k tomu vyjádřil, a to právě z pohledu prodejce brzy končících "krabicovek" či řekněme posouvače krabic ze staré éry :-D.

Už dávno jsem si všiml, že technologičtí novináři či komentátoři mají vždy nějakého svého "koně". Firmu, službu či výrobek, který vybočuje mimo každodenní šeď a může obor svým způsobem výrazně změnit. Současný stav je deprimuje a jsou rádi za každé světlo na konci tunelu a firmu patřičně propagují a píší pomalu o každém zakašlání pana zakladatele. Byly to tuny článků o Microsoftu, Googlu, Applu, Facebooku a mnoho dalších. Nemám jim to za zlé, lidi to zajímá a rádi čtou o úspěšných.

Jenže častokráte přes všechno to nadšením autoři nevidí trh komplexně a předpovědi, jak ona firma změní svět, jen velmi zřídka vycházejí, nebo nepřichází tak rychle. Dokonce bych se vsadil, že podobné to je i u netechnologických novinářů, o politice ani nemluvě (přijde nová neokoukaná tvář, nová politická strana....). Holt svět je mnohem složitější než plány firem. A stejné je to i s digitální distribucí.

Ne, opravdu to není brekot prodejce her, který si tu stěžuje na digitální prodej. Tenhle rok bude mít Xzone zřejmě rekordní a nebudím se ze spaní s výkřikem "Steam!!!!" :-). Navíc opravdu souhlasím s novináři, že digitální distribuce je budoucnost a že krabicovky opravdu jednou skončí. Je to přirozený proces a jsem smířený s tím, že to co naší firmě internet dal, může za nějakou dobu zase vzít. Každopádně se budeme snažit být na ten zlom připraveni. Nebude to ale za rok, nebude to za dva a dokonce bych se vsadil, že to nebude ani toto desetiletí.

Většina komentátorů myslí, že je dobojováno, že trh je rozdělen: na PC je tu Steam, PSN a XBOX Live na konzolích, iOS a Android na mobilech + do toho jestě Origin a Battle.net a pak pár desítek méně významých služeb a přeprodejců kódů. Jenže tak to není, boj v podstatě teprve začal a současný model digitální distribuce určitě nebude ten vítězný. Pokud nepočítám iOS, tak současné digitální verze jsou vlastně jen převlečené krabicovky. Stejný model vývoje her, distribuce, instalace, rozdělení cenových hladin apod.

Spíše se kloním k tomu, že vítěz bude nějaký mix herního YouTube a předplatného na TV ala kabelovka. Místo HBO budete platit pár dolarů měsíčně za celé portfolio EA her nebo Activisionu či kdo to vše nakonec přečká + k tomu plno dalších modelů předplatného rovnou na TV. A nejvíce na tom všem vydělá firma, která se pořádně opře do porno her v AAA provedení, o tenhle "kanál" bude asi největší zájem :-)

Ale vraťme se k současnosti. Všechny firmy, které mají co mluvit do herního byznysu, jsou korporace, zaměstanávající tisíce až desítky tisíc lidí a potřebují ke svému životu stabilitu, finanční plány na další kvartál, na další fiskál a tak dokola. Žádná z těchto firem nezmění byznys model, který desítky let fungoval, ze dne na den. Budou to zkoušet a postupně překlápět na digitální distribuci (což už se teď pomalu děje), ale nebude to tak rychlé, jak si mnozí fanoušci tohoto prodeje myslí. Navíc oni fyzickou distribuci zatím stále velmi potřebují. Nejen proto, že nový formát prodeje ještě není tak rozšířený, ale protože prodejci her v obchodech jsou pro ně něco jako kina pro tvůrce filmů.

Ano, to přirovnání je možná hodně divoké, ale řekněte mi, proč filmové společnosti, které mají mnoho prodejních kanálů výrazně ziskovějších než kina (z lístku mají asi tak 20-25%) jako např. DVD/Blu-ray, TV, digitál atd., stále na tomto modelu trvají a nechávají multiplexům přes 50% z lístku? Protože přes ně se vede marketing, buduje se značka a v ideálním případě to zaplatí náklady na film. Zisky se pak generují jinde a dlouhodobě. Stejně to vidím u her. Obchody vytvoří základnu a budují značku a zisky se generují z DLC, předplatného, datadisků, dalších dílů (třeba ve větším poměru přes digitál) apod.

Nechci v tomto generalizovat. Jsou hry, které mají své místo v digitálu a dokáží tam mnohem lépe fungovat než přes fyzickou distribuci, ale pro velký a komerčně náročný titul, na kterém několik let dělá 200 lidí, to není. Stejně tak jsou filmy, které si najdou svoje publikum i bez kina - na netu, v TV či na DVD, ale spektákly typu Harry Potter nebo Batman bez kina žít nemůžou.

Možná za nějakou dobu se budou krabicovky dělat jen na sběratelské edice (zřejmě bez hry, jen upomínkové předměty) a z Xzone a nám podobným se stane něco jako herní antikvariát. Možná přijde technologie, které propustnost internetu nebude stačit a bude potřebovat prodávat holografické disky s TB dat a možná to bude všechno úplně jinak :-)

Poznámky po čarou:

- Společnost Rovio, tvůrce Angry Birds a vítěz Firma roku v Monte Carlu, tvoří velkou část tržeb z prodeje plyšáků "naštvaných ptáků" a licencích na ně. Většina z mnoha miliónů stáhnutí je navíc free verze.

Další komentáře Martina Schovance nejen o hrách si můžete přečíst na jeho blogu na iDNES.

- Neoficiální odhad hovoří o tom, že Diablo 3 se více jak z poloviny kusů prodala krabicově a to přesto, že Blizzard kusově omezoval fyzickou distribuci a nabídl 10 000 000 předplatitelů World of Warcraft k ročnímu předplatnému Diablo 3 zdarma.

- Čím dál více začíná být populární prodávat na PC kódy ke stažení hry/obsahu v krabicích přes klasické prodejce. Hodně to využívá EA, ale často také Microsoft a Sony (kódy na předplatné jejich služeb či kredity na PSN a XBOX Live). Teď s tím začal i Activision u DLC ke Call of Duty MW3.

Read this next