Skip to main content

Každá pátá prodaná PS4 je Pro verze

+ odbyt PS VR, Horizon.

Možná ať se statistikami a čísly neobtěžuje na E3 konferenci za týden, sezvala Sony novináře ještě před začátkem výstavy, aby se jim pochlubila posledními výsledky a poplácala se po ramenou, jak je dobrá. Nebo že by spíš reakce na budoucí slávu okolo Scorpio...?

PlayStation 4 (Alza.cz) ještě stále nepřekonala milník 60 milionů kusů (prodeje koncovým zákazníkům, zatímco v expedici do obchodů už na toto číslo dosáhla v dubnu), ale blíží se mu. Hlavně to je pořád výrazné vítězství nad Xbox One, který dle odhadů může být na poloviční uživatelské základně (v USA poměr 2:1, v Evropě 3:1 či více). I prý nejrychleji prodávaná konzole všech dob.

Důležité je, že každá pátá prodaná PS4 od listopadu 2016 dodnes byl výkonnější Pro model. Přičemž 40 procent z majitelů PS4 Pro jsou ti, kteří upgradovali ze standardní PS4 (lidé, kteří musejí mít vždy to nejlepší dostupné na trhu).

Sony nechtěla říct přesný odbyt PS4 Pro, ale není těžké ho vypočítat: jestliže se za vánoční období (od 20.11.2016) prodalo 6,3 milionu PS4 a byl to nárůst na celkových 53 milionů kusů (stav k lednu 2017), tak z toho vychází, že PS4 Pro si dosud pořídilo zhruba 2,6 milionu lidí.

Brát to za půl roku po uvedení jako úspěch či neúspěch? Těžko soudit, když taková mezigenerace je něčím novým. Boss Shawn Layden ze Sony to obhajuje takto: "Je to pořádný výkon, když si vezmete, že PS4 Pro stojí o 100 dolarů více, když konzole cílí na ty nejnáročnější fanoušky a když rozšíření 4K televizí v domácnostech stále není dostatečné".

Čísla PS4 Pro prý překonaly předpoklady lidí ze Sony (které musely tím pádem být hodně nízké). A stejně jako u PS VR sebekriticky přiznali, že neodvedli dobrou práci s věštbou počtu kusů, kolik budou potřebovat vyrobit k uspokojení poptávky, takže oba produkty mají být stále nedostatkovým zbožím. Tudíž 1 z 5 je prý výsledek "za těžkých podmínek", dodali poněkud defenzivně, jako by cítili nutnost se nějak bránit.

Sony dále oznámila, že příslušenství k PS4, headset PlayStation VR, pokořilo odbyt milion kusů (a 5 milionů kopií PS VR her, s průměrnou dobou hraní 25 minut za seanci), což je nárůst o zhruba 100 tisíc od února a výhra poměrem 4:1 nad konkurenčními řešeními Oculus Rift či HTC Vive.

Březnové PS4 exkluzivity Horizon Zero Dawn (Alza.cz) se za úvodní dva měsíce (k 30.4.) povedlo udat 3,4 milionu kusů (nejasné, zda expedice či prodeje přes kasu), z čehož 915 tisíc tvoří digitální verze přes PS Store (thx Glixel).

Jako poslední věc Sony oficiálně potvrdila zlatou PS4 Slim verzi s 1TB harddiskem, o níž se vědělo díky mnoha únikům. Bude v prodeji v USA od 9. června do 17. června za zvýhodněnou cenu 249 dolarů, poté se konzole vrátí na standardní cenovku 299 dolarů. Půjde o devítidenní akci "Days of Play" v souvislosti s probíhající výstavou E3, kdy dojde i na slevy her či příslušenství. Ohledně ceny a termínu v Evropě/ČR se v tuto chvíli ještě nic neví. Nová fotka zlatého gamepadu:

Read this next