Skip to main content

Jak Xbox One od října získal vyšší výkon procesoru?

Vysvětlení z uniklých nástrojů pro tvůrce.

Během svátků na pirátskou scénu utekly nové vývojářské nástroje pro Xbox One z listopadu, včetně firmware a dokumentace. Odhalily zákulisní informace pro pravděpodobné vysvětlení stavu, proč Xbox One zvládal některé předvánoční hry o trochu lépe než PlayStation 4 (např. Assassins Creed Unity či křižovatky s velkým provozem v remasteru GTA 5).

Od října totiž Microsoft dovolil tvůrcům, že smí nově využít zhruba 50-80 procent výkonu sedmého jádra procesoru pro jejich hry. Předtím (od doby uvedení Xbox One na trh) byly celé dvě z osmi jader rezervované pro operační systém běžící na pozadí paralelně s hrami.

Podmínkou pro nynější větší využití většiny výkonu sedmého jádra ale je, že daná hra nesmí obsahovat systémové hlasové příkazy přes Kinect (např. pro zapnutí nahrávání či přátele). Jinak nastává problém v tom, že tyto hlasové příkazy zaberou polovinu výkonu sedmého jádra procesoru. Vývojáři se pak nemohou spolehnout, že jim bude výkon ve hře k dispozici po celý čas na jiné potřebné výpočty a může docházet k občasným propadům výkonu, ukousnou-li větší část sedmého jádra nějaké hlasové příkazy. Toto mimochodem ukazuje, jak povinně naroubovaný Kinect dříve škodil výkonu ve hrách.

Zlepšenou situaci na Xbox One si veřejně pochvalují i tvůrci Dying Light z Techlandu a není tak vyloučeno, že právě kvůli tomuto mohly být některé hry odloženy z Vánoc na zimu až jaro: "Nové SDK na X1 značně vylepšuje správu ESRAM na konzoli, takže s novým rozhraním můžeme provést věci, které jsme vždycky chtěli, ale nebyly snadno dosažitelné. Společně s lepšími nástroji PIX to značně zvýšilo výkon i optimalizovalo využití ESRAM na Xbox One," prohlásil před pár dny hlavní designér Maciej Binkowski pro GamingBolt.

Jak dnes podotkli kolegové z Digital Foundry, zmiňovaná aktualizace Xbox One SDK nejspíš zařídila, že v tech-demu od UbiSoft Montreal z GDC Europe 2014 překvapivě zvítězil Xbox One nad PS4 v CPU výpočtech pro simulaci oblečení (viz výše) - dokázal na scéně rozpohybovat 113 tanečnic, zatímco PS4 jen 98.

Jenže současně s tím UbiSoft razí, že budoucností pro herní vývoj je přenesení dosavadních úkolů procesoru na grafický čip. A tam panuje na konzolích situace diametrálně jiná, když PlayStation 4 porazila Xbox One téměř dvojnásobně - viz další graf od UbiSoftu níže, v čemž tedy X1 ani nové vývojářské nástroje nepomohou.

Read this next