Skip to main content

Jak analytici a vývojáři reagují na cenu Oculus Rift?

Přirovnávají stav k iPhone ve 2007.

O ničem jiném se tento týden v branži nemluví více než o oznámení ceny Oculus Rift a následných detailech.

Když pomineme tweet od Markuse "Notche" Perssona, který byl spíš pokusem o vtip ("Přál bych si, ať si mohu Oculus Rift dovolit"), k ožehavému témtatu se ráda vyjádřila celá řada osobností. Nutno dodat, že všichni mluvili o 600 dolarech, nikoli o vyšší částce v eurech (19 tisíc korun).

"Je to méně, než jsem čekal, takže to působí, že budou prodávat se ztrátou. Jelikož Xbox One má doma 15 milionů lidí, odhaduji, že by letos mohli za tuto cenu prodat 1,5 milionu kusů Oculus Rift. Pravda, hry zatím nejsou nějak extra, ale to se postupem času zlepší," říká analytik Michael Pachter.

Lewis Ward z firmy IDC čekal cenu spíš 500 dolarů, tuto přičítá drahému výzkumu a vývoji zařízení. Analytici z Baird Equity Research si už dříve všimli náznaků, že Facebook s naceněním první generace nehodlá mířit na masové publikum. To dle jejich mínění osloví až v letech 2017-2018, až cena spadne o třetinu na 400 dolarů.

Pozitivem prý rozhodně je, že se výrobci podařilo přesvědčit tolik vývojářů, že nyní vzniká stovka her či aplikací, to má svědčit o zdravém ekosystému. Přesto se Baird Equity Research domnívají, že odhady o letošním rozšíření Oculus Rift mezi miliony lidí jsou přehnaně optimistické kvůli vysoké ceně.

Od herních vývojářů, kteří už s VR mají osobní zkušenost, zaznívají převážně nadšené reakce, nejčastěji v duchu, že na to, co vše nabízí, jde o neuvěřitelnou cenu. Připomínají v této souvislosti stav z roku 2007, kdy mnozí odsuzovali nacenění prvního iPhone na 600 dolarů, přesto šli do Apple Store a koupili si ho. Prý existuje skupina lidí, kteří cenu vůbec neřeší, a prostě jen chtějí mít nový zážitek. Ostatně i staré dobré Atari 800 stálo svého času 999 dolarů a dařilo se mu.

Některá nezávislá studia využila rozruch k tomu, aby se zviditelnila, jako že jejich nová hra stojí jen 3 procenta toho, co Oculus Rift. Zástupci jiných, jako Hinterland Studios či Hellbent Games, považují cenu za naprosto šílenou a s poděkováním VR headset odmítli. Další poukazují na to, že dokud Oculus Rift nezasáhne mainstream, je pro tvůrce obtížné ospravedlnit si, že pro něj dělají hry, když ještě publikum není dostatečně početné.

Firmy zabývající se průzkumem trhu tipují, že se inženýři Oculusu přetrhnou, aby cenu dokázali do budoucna o něco snížit. Nazývají virtuální realitu ve hrách jakýmsi zákuskem, nikoli něčím, co vám vydrží dlouhodobě. I proto je důležité, že vzniká tolik neherních aplikací, které mohou být tím, co pomůže prorazit - více na GamaSutra.

Read this next