Skip to main content

Jak přežít ve světě Zaklínače 2 - druhá část

Questy, loot, alchymie, nákupy, jak ulehčit zádům...

První díl tipů pro hraní Zaklínače čtěte zde.

Questování pomalu, ale jistě

Pro ostřílené hráče RPG samozřejmost, ti ostatní nechť zbystří - není kam spěchat! Jak se dostanete do nové oblasti (zpravidla uvozené nějakým osídlením), oběhejte nejprve "bezpečnou" část. To znamená, že než vyrazíte do divočiny, splňte všechny questy uvnitř hradeb. Triviální soutěže v páce, pěstní souboje a kostky se přímo nabízejí. Jednak si něco vyděláte, ale hlavně posbíráte zkušenosti. Vězte, že každá úroveň je tady znát.

Hodí se též zmínit, že, na rozdíl od jiných RPG, kumulovat zkušenosti běháním po divočině a zabíjením potvor, je zde ztrátou času. Za takto odpravená monstra obdržíte jen naprosté minimum zkušeností , někdy dokonce žádné, zatímco za splnění nosného questu poskočíte klidně o dva levely. Nemluvě o tom, že přes 35. úroveň se stejně přehoupnout nelze.

Hledej, šmudlo

Zaklínač 2 sice není tak volným RPG, jako Gothic či Oblivion, beztak se vyplatí nejít rovně za nosem. Pročmuchávejte každý metr čtvereční, nejednou tak naleznete cenný kus vercajku. Popisovat každé lukrativní zákoutí by vydalo na samostatnou příručku, ale třeba hned v tutoriálu, ve stokách pod chrámem, lze nalézt skvělý ocelový meč. Schovaný je však za zdí, kterou sundáte znamením Aard. A přidáte-li se v 2. kapitole k Vernonu Rochemu, opusťte králův tábor jihozápadní bránou, seběhněte k pobřeží a kolem připitého vojáka Odrina sestupte do jeskyně. Tam na jednom z konců přeskočíte propast, porazíte golema (znamení Yrden dělá divy) a navléknete parádní zbroj.

Další tipy na loot naleznete třeba na fóru webů Zaklinac.com a TheWitcher.cz, kde už teď dala komunita dohromady slušný seznam ukrytých předmětů.

Jinak základem paběrkovacího úspěchu je užívání vlčího medailonu, konkrétně jeho hned v úvodu zdůrazňované funkce, která oranžově zvýrazní všechny interaktivní předměty v okolí (klávesa "Z"). Navíc zřejmě apatický přístup místních k životu vyúsťuje v to, že lidem je šumák, když jim lezete do domů a vyprazdňujete skříně i truhly. Takže tak bezostyšně čiňte, žádné perly sice asi neobjevíte, ale aspoň si vyděláte prodejem - vaše zboží nyní přijme už kterýkoliv obchodník, ne jako minule.

Na nákupech

Na rozdíl od spousty jiných RPG, nakupování v Zaklínačovi 2 má smysl. Je sice pravda, že pokud poctivě plníte vedlejší questy, např. nejlepší brnění a nejlepší meč na lidi nakonec získáte neobchodně, ale jinak se zpravidla nemusíte bát, že nakoupíte a pět minut na to již v lese pod kořeny najdete lepší rukavice. Většinou platí, že aspoň na hodinu dvě hraní vám pořízené vybavení vydrží. (Tedy za předpokladu, že jedete na vlastní triko a hrací plochu nemáte předem nastudovanou z návodů.)

Také nezapomínejte, že militaristický obchodník snad vždy kromě hotového vercajku nabízí i nákresy, dle nichž si, máte-li potřebné suroviny, sestrojíte vercajk ještě lepší. Ony ingredience pak většinou nakoupíte u stejného podnikatele, který vám za drobný úplatek předmět i složí. Na rozdíl od elixírů to totiž Geralt sám neumí.

Jen si při krapet nepřehledných transakcích dávejte pozor na jednu věc. Geralt je vlevo, obchodník vpravo - kolikrát jsem projížděl svým vlastním inventářem a věci tak namísto kupování prodával.

Jak ulehčit zádům

Ve hře existují možnosti, jak navýšit hmotnostní limit inventáře (např. speciálními rukavicemi), ale není jich mnoho a plný inventář se tak stane vaším věčným nepřítelem. Sice potěší, že i s nadváhou se Geralt může hýbat (pomalu) a bojovat (už naštěstí normálně), ale dost dobře se s tím fungovat nedá. Takže - čeho netřeba?

Záleží na tom, jak moc se soustředíte na vlastní výrobu, ale hrajete-li na nízkou nebo střední obtížnost, alchymistické přísady skoro vůbec nepotřebujete, protože hrou projdete takřka bez elixírů. Takže se jich klidně zbavujte, což platí i pro všechny slabé i normální mutageny (byť netuším, proč by si je někdo kupoval). Také není třeba, abyste s sebou tahali po 50 kusech dřeva, železné rudy či látky. Většiny se zbavujte a až budou při craftování třeba, každý relevantní obchodník jimi disponuje (neomezeně - stačí se k němu vrátit chvilku po koupi). Nemluvě o tom, že se válí všude kolem.

Vyjma té aktuálně nejlepší, která poskytuje nějaký bonus, jsou nepotřebné i trofeje a já osobně jsem se zbavoval i dýk a pastí. Posledně jmenované jsou sice hezkým zpestřením, ale nějakou dobu trvá, než je Geralt připraví a to si při frenetickém souboji nemůže dovolit. Raději využívejte znamení Yrden.

Alchymie věda je!

Sice ne už taková, jako v jedničce, ale než do ní proniknete, pořád vyžaduje určité empirické bádání. Hrajete-li na vyšší obtížnost, vždy u sebe mějte několik Vlaštovek (urychlují regeneraci zdraví), Havranů (zvyšují zranění mečem) a hřešíte-li na znamení, nebojte se užívat Jezevce (nakopne útočná znamení Aard a Igni) a Petriho filtru (obecně posílí magii). Oproti minule pak už s sebou nemusíte konstantně nosit elixíry Kočka (noční vidění, navíc skrze zdi), neb je užijete pouze v jeskynním komplexu 2. kapitoly.

Většina ostatních lektvarů funguje na bázi "něco za něco" a tady už záleží na vašem herním stylu. Ubrat si na zdraví, ale přidat na síle mečům či kouzlům? Nebo obráceně? Ať už tak či onak, vždy si hlídejte hladinku elixíry působené intoxikace, která by se pro Geralta mohla stát fatální.

Oleje, runy a další vylepšení

V Zaklínačovi 2 budete nalézat spousty upgradů pro meče i zbroje, a opět platí, že opravdu je ocení až Geraltové hrající na vysokou obtížnost. Oleje, nejméně strategický prvek z řad vylepšení, krátkodobě posílí nekolegiálnost vašich čepelí s určitou sortou nepřátel. Existuje olej proti lidem, proti přeludům, olej způsobující otravu... Prostým nalézáním jich budete mít celkem dost a není problém vyrábět dodatečné, takže jak se u někoho trochu zaseknete, oleje by mohly být prvním způsobem řešení. Na rozdíl od elixírů totiž nemají žádný "zpětný ráz".

Runy pro meče a plátová vylepšení do zbrojí už před aplikací vyžadují trochu přemýšlení, protože změny jsou nezvratné a člověk nikdy neví, kdy příště najde lepší zbraň a brnění. Navíc každý kus vybavení, který tyto upgrady přijímá, má jen omezený počet slotů. Na druhou stranu, nemá cenu za každou cenu škudlit, abyste pak náhodou při epilogu neměli batoh plný nevyužitých vylepšeních. Zejména zlepšováků pro zbroje budete nalézat relativně dost, takže se jich nebojte a udělejte si čas od času radost.

Read this next