Hry pro Xbox One na E3 běžely na Windows 7, dokazuje fotka
S kartou od Nvidia namísto AMD-ATI z konzole. Je to podvod nebo ne? A jak to bylo u Sony u hratelných verzí na PS4?
Další kauza, kterou si Microsoft asi nedá za rámeček. Ani AMD-ATI se už po ní asi nebudou tolik bít do prsou, jak jejich báječné karty pohání obě nextgen konzole. A někdo to může dokonce vnímat i jako klamání zákazníků srovnatelné s Aliens.
Po skončení E3 vyšlo díky Cinemablend najevo, že stojany s exkluzivními hrami pro Xbox One na ploše výstaviště v Los Angeles byla ve skutečnosti pouze nabušená PCčka poháněná Windows 7. Dokládají to fotka níže s technikem i tweet od redaktora nově spuštěné americké pobočky Eurogameru (USGamer), podle nějž mu některá z testovaných xboxových her i s ovladačem Xbox One nečekaně spadla na plochu Windows 7 s logem výrobce počítačů Hewlet Packard.
Už naši reportéři na E3 v podcastech zmiňovali, že vývojářské verze obou konzolí nebyly příliš stabilní, takže tento nevšední krok Microsoftu zřejmě měl zajistit, aby hry lépe běžely nebo aby byly více stabilní než na operačním systému přímo pro Xbox One, který možná ještě půl roku před uvedením není úplně doladěný nebo hotov, aby se na něm dalo něco předvádět v hale pro veřejnost. Jistotou je, že Xbox One určitě nebude se systémem Windows 7 a že ho neobsahují ani vývojářské kity.
PCčkáři teď mohou právem namítnout, proč vlastně zmiňované xboxové exkluzivity (RYSE, Dead Rising 3, Forza Motorsport 5 atd.) nevydá Microsoft i ve verzi na jejich platformu, když na ní běží a když je na ní ukazuje na E3. S tím však nic neudělají, je to běžnou praxí, že mnohé konzolové tituly jsou vyvíjeny a testovány na PC. Nicméně mnohem zajímavější je ještě jiné zjištění, které někoho může až šokovat.
Pohánění grafickým čipem od jiného výrobce, než bude v konzoli
Uvnitř těchto PC údajně nebyla grafická karta od AMD-ATI, která by přibližně odpovídala grafickému čipu ve skutečné budoucí konzoli Xbox One (srovnatelnému s výkonem Radeon 7790), jak by to asi bylo korektní, nýbrž překvapivě grafická karta od konkurenčního výrobce Nvidia. Konkrétně prý série GTX 700, tedy jedna z vůbec nejvýkonnějších, která lze v současnosti sehnat a která u nás s DPH stojí 15-18 tisíc korun, čili více než celá budoucí konzole Xbox One, do které by takhle drahá grafická karta být dána nemohla kvůli její ceně.
Zahraniční novináři spekulují, jestli důvodem vybavení těchto počítačů (jakoby-Xbox One) na E3 grafikou od Nvidia nemůže být třeba to, že rozpracované verze Xbox One her by na slabším Radeonu 7790 nemusely běžet plynule nebo že by na AMD-ATI mohly vypadat o něco hůře. Vysvětlení může být mnohem prozaičtější, že třeba Microsoft nemusel sehnat grafické karty od AMD-ATI a zvolil sestavu s Nvidií.
Po provalení se této kauzy se koncem roku vyplatí sledovat, jestli demonstrovaná E3 dema budou po grafické stránce odpovídat grafice finálních prodávaných her, které už budou muset běžet na slabším grafickém čipu od AMD-ATI v konzoli Xbox One.
Jak to bylo u PS4?
Zástupci Sony ihned přispěchali s vyjádřením, že jejich hratelné verze pro PlayStation 4 na E3 běžely na vývojářském kitu PS4, nikoli na highendových PC. Konkrétně to prohlásil tvůrce The Witness i autoři inFamous: Second Son, což poté potvrdili i novináři, kteří si všimli, jak PS4 hra Knack padá do operačního systému PS4 a ne do Windows jako u (dle našich zkušeností z E3 pouze nětkerých) hratelných verzí pro Xbox One od Microsoftu.
"Pracovali jsme velmi tvrdě, abychom všechny PS4 hry pro E3 vůbec rozběhli na vývojářském kitu konzole PS4. To je, pravda, docela šílené, když konzole přijde na trh za pouhých 5-6 měsíců," uvedl k tématu vášnivý podporovatel PS4 Jonathan Blow za autory The Witness.
Také se pozastavil nad tím, že už během E3 konference Microsoftu ho docela zarazilo, jak výborně vypadaly hry pro Xbox One vzhledem k ne tak silným technickým specifikacím konzole. "Pokud ale hry neběžely na hardware Xbox One, je to celé velmi sporné," dodal, aniž by se chtěl navážet do konkurenta.
Jak to může dopadnout?
Pravdou ale je, že i některé hratelné verze ze Sony konference (ne na samotném výstavišti v L.A.) byly neskrývaně spuštěny z nadupaného PCčka, například Watch Dogs. Stejně tak EA tvrdili, že vše, co u nich vidíme, běží na nextgen konzolích, ale v reálu byl Battlefield 4 hraný rovněž jen na počítačích. Takže si obě strany asi nemají co vyčítat a podobné "vypomáhání si", když ještě konzole nejsou vyrobené či připravené pro koncové hráče, není ničím zase tak výjimečným. Pořád ještě zbývá do uvedení na trh přibližně půl roku a něco se teď na E3 asi ukazovat muselo.
Jen by se asi správně měly dodržovat aspoň zhruba rámcové HW specifikace budoucích konzolí, jinak může hezčí a plynulejší grafika uvádět zákazníky v omyl a v den pořízení konzole pak mohou xboxové hry vypadat o něco hůře. Ačkoli to dnes dopředu nemůže nikdo vědět, když na druhou stranu určitě dojde i k mnoha optimalizacím výkonu ve finálních hrách. Schopní vývojáři se za ten zbylý půlrok jistě naučí s výkonem konzolí efektivněji pracovat, tudíž teoreticky klidně mohou dosáhnout vizuálně podobného výsledku v hotových produktech, navzdory slabšímu výkonu zabudovaného grafického čipu založeného na Radeonu než na nejvíce high-endové patnáctitisícové Nvidii jako na E3.