Skip to main content

Hitman: Absolution

Nový Hitman vraždí policisty jak kuřata.

Na E3 předváděčce nového Hitmana bylo znát, že se tvůrci z dánských IO Interactive velmi snažili, aby s ní dokázali zaujmout, což místy působilo trochu nuceně až vyumělkovaně. Pokud bych měl v pár bodech popsat, co jsem si z ní odnesl, bylo by ta hlavně všem dobře známá stealth hratelnost s berličkou pro masy a jedním staronovým (podařeným) prvkem, zastarale zpracované objekty v prostředí a pěkné grafické efekty oslňující nonstop po celou dobu hraní. Jinými slovy, žádné překvapení, ale ani zklamání.

Vysypalo se sklo, knihovnu postupně zajišťuje skupina policistů s baterkami a kamera zespodu najíždí na nájemného vraha v obleku s kravatou a dost tvrďáckým výrazem. Zatímco muži zákona prohledávají jednotlivé části haly a vyměňují si hlášky "all clear", Hitman několik minut trpělivě vyčkává, než dojdou tam, kde je potřebuje mít. Vlevo dole na obrazovce je radar s nepřáteli, vpravo je pak ukazatel směru cíle mise.

Pohyb po prostorech knihovny je řešen jako v klasické krycí střílečce typu Gears of War. Hrdina se automaticky nalepí na sloup, schovává se za stojany pro čtení knih, plynule mezi nimi přebíhá (Cover to Cover funkce) a v rozhraní se nabízí volitelná možnost opoustit kryt. V tu chvíli předvádějící sahá po berličce, kterou je tlačítko na gamepadu pro označení všech nepřátel i skrz zdi, a ukázání jejich zamýšlené chůze. To v praxi vypadá tak, že se všichni policisté rozsvítí (v jinak temném prostředí) a na podlaze se rozhoří cestička, kudy v brzké době plánují projít.

Venkovní bouřka okny efektně osvětluje prostředí knihovny, jejíž textury a objekty (napr. seřazené stohy knih) však vypadají poněkud zastaralé. U her s otevřeným světem jako je např. Mafia II (kde toto bylo stejné) to bereme, ale tady ne. Na pátém dílu série se asi podepisuje dlouhá doba vývoje, což se pokouší zamaskovat pěkným nasvícením od baterek (ačkoliv na Aliens tento nový Glacier engine nemá), unikající párou, vyplašením hejna holubů (pomáhá oživit jinak statické místnosti) nebo hezkými stíny postav. Ale dost bylo kochání se grafikou, jde se na věc...

Hrdina vyhazuje pojistky, plíží se zezadu k nejbližšímu policistovi a hned se mu nabízí v dolním rozhraní, co s ním provést - jestli ho chytit pod krkem nebo rovnou uškrtit. Takto postupně likviduje jednoho za druhým a odtahuje jejich těla. Nepřátelé často nehybně stojí a koukají opačným směrem, jako by si o smrt vyloženě koledovali. Jejich kolegové to pouze lakonicky okomentují a podiví se, kam že to najednou odešli... Aby to nebylo monotónní, Hitman dalšího praští bustou a jiného zase shodí dolů z patra, když pod ním visí na římse, což se sleduje ve zpomalené sekvenci.

Od jednoho policisty, jehož krk nepříjemně křupnul, získává pistoli, díky čemuž bere rukojmí a dává se s ním na ústup dozadu v přiblíženém third-person pohledu kamery, kdy jeho plešku dynamicky osvětluje bouřka. Začíná pronásledování, během něhož to zbývající policisté nevydrží s nervy a vydávají pokyn "Take him out!", ale Hitman je rychlejší a tak střílí do hlavy policistu, kterého měl jako rukojmího (a mohl ho kdykoli pustit, jak nabízelo tlačítko), což vyvolává ještě větší agresivitu policistů řvoucích "You gotta be fucking!". Při vertikální přestřelce mizí kusy zábradlí v patře (jako v lávce přes silnici v Battlefieldu 3) a mezi tím chybějícím se musí přebíhat na stejném principu, jako mezi kryty.

Vhod přijde lustr knihovny, který nájemný vrah sestřeluje a ten padá na nepřátele. Nevšiml jsem si přitom, že by tento lustr byl nějak viditelně označen jako interaktivní objekt. Když už se zdálo, že vylezením ven na střechu a otevřením působivého panoramatu nočního velkoměsta před Hitmanem tato mise skončí, objevuje se policejní vrtulník, který se Hitmana pokouší sundat a svítí nad ním reflektorem. Podobně jako v Mirrors Edge před ním musí hrdina utéct, takže skáče mezi domy (avšak ne v mačkací minihře, nýbrž normálně při third-person běhu) a kulky z vrtulníku demolují prostředí nebo posouvají klece pro holuby v podkroví.

Teď nastává minihra, v níž je kamera netradičně zevnitř půdy natočená přímo proti vrtulníku a s větším přiblížením, takže náš vrah musí přebíhat mezi zbylými (už nezničitelnými) stěnami. Hratelnostně to připomíná staré arkády (teď si nevybavuji jméno té hry pro Atari ST, ve které se podobně na ulici přebíhalo mezi svitem reflektorů, než se pak v taktickém režimu čistily pokoje budov...), ale atmosféra je špičková, podtrhuje ji gradující hudba a jedna se určitě o nejlepší moment předváděčky.

Na uvěřitelnosti trochu srazí následná pasáž, kdy Hitman sebere uniformu policistovi, přestrojí se za něj (včetně čepice) a kráčí svým typickým krokem neohroženě přímo proti vrtulníku. Sedět v něm, už jen z té jeho okaté animace chůze by musel každý poznat, že to je někdo jiný než ten, koho tam před minutou vyslali. S fešnou bundou, která se vlní a leskne, Hitman vstupuje do jakéhosi jazzového klubu, kde mladí lidé kouří vodní dýmku a trávu, strop osvětluje stroboskop a dojem kazí pouze zastaralé 2D rostliny marihuany na podlaze.

Jednotky policistů mezitím obcházejí všechny byty v domě, když se ho snaží najít, a tady ho opět zachraňuje jeho převlek. I když to bylo tentokrát jen o fous, protože když procházel okolo policisty, ten se na něj podezřívavě zadíval a Hitman si v této zpomaleně cutscéně dal ruku před tvář. Jak později vysvětlil vývojář, v téhle momentech bude záležet na tom, jak máte vyvinuté instinkty a jak blízko kolem někoho projdete. Mít instinkt na minimu, odhalili by vás, což můžete učinit i svobodně sami využitím nabízené funkce "stop hiding", když se s vámi jiný muž zákona pokouší dát do řeči.

E3 demo končí vylezením ven skrz pěkně udělané dveře s matným sklem, splynutím s početným davem na ulici (možná je těch lidí s pěkně vytvořenými tvářemi až moc, ale OK, jak se později ukazuje, jde o nástupiště metra) a odjetím metrem, což stále doprovází pěkné světelné efekty a sleduje to už jen nehybná kamera z dálky. Protože mi hra připadala docela podobná Deus Ex: Human Revolution od stejného vydavatele, optal jsem se, v čem se liší především: "Hitman Absolution má úplně jiný vlastní engine, je více filmovým zážitkem a nestojí na RPG prvcích," odpověděl autor z IO Interactive.

Protože mi ale stále vrtalo hlavou, co přesně myslel tou vyzdvihovanou vlastností "svoboda volby" coby esencí Hitmana, o půl dne později, když jsem předvádějícího potkal u stánku Square Enix, požádal jsem ho o doplnění: "Svoboda volby tu platí jen v tom, jak si poradíte v daném prostoru pro splnění úkolů. Nikoliv v tom, jakou cestou se vydáte," objasnil tvůrce. Takže tady bude existovat vždy jen jedna lineární cesta vpřed (na rozdíl od designu levelů v Deus Ex s mnoha volitelnými postupy), ale v otevřených arénách (mezi takovými checkpointy, kudy musíte projít dál) závisí způsob řešení pouze na vás.

Hitman: Absolution pro PC, PS3 a X360 vyjde v roce 2012.

Zpravodajství z veletrhu E3 sponzorouje Conquest Entertainment - www.mojenintendo.cz.

Read this next