Skip to main content

Herní obchody se spojily, aby lépe čelily JRC a Alza. Co to přinese zákazníkům?

Martin Schovanec poskytl rozhovor.

Vlastní zpráva - Dva přední online shopy specializované na hry, Xzone a GameExpres, tento týden ohlásily pro mnohé překvapivé spojení do jedné společnosti. Není to tak, že by jeden koupil druhého, nýbrž standardní fúze. Možná ne tak viditelný, ale dlouhodobě populární GameExpres i s vlastníky a veškerým majetkem přešel pod větší a známější Xzone, jehož dosavadní majitelé jim za to na oplátku dali 40 procent podílu ve své úspěšné firmě.

Takto bude mít obchod silnější vyjednávací pozici s distributory na čím dál vyhrocenějším trhu, z nějž si díky rozmachu současných konzolí chce pro sebe něco ukousnout čím dál více subjektů, zatímco ho postupně mění digitální distribuce, různé přesuny u vydavatelů i trendy v branži.

Motivy k tomuto nevšednímu kroku více shrnuje oficiální tisková zpráva níže a my požádali Martina Schovance (do června 2014 provozovatele Eurogameru), aby vysvětlil, co vlastně tato změna přinese běžným hráčům, koncovým zákazníkům obou obchodů:

"Zákazníkům Xzone na Slovensku bude nové k dispozici pobočka Gameespres.sk, obráceně zase zákazníci GE si budou moci již brzy vyzvednout hry na prodejnách Xzone. Spojením sil a skladu obou týmu bychom měli mít ještě lepší dostupnost her skladem, rychlejší servis odbavení a komunikace se zákazníky, protože plno věci tam je stejných a bude nás na to dohromady teď více. Časem budou zajímavé cenové akce pro naše zákazníky, které bychom jako dva menší prodejci neměli atd."

Martin Schovanec také ve vyjádření pro EG zdůraznil důležitou věc a to že GameExpres nebude uzavřen či nahrazen Xzone. Oba obchody totiž mají své věrné zákazníky a každému vyhovuje něco jiného (vč. starého designu stránek), takže je určitě nechtějí nutit přejít jinam. Oba e-shopy prý pojedou jako nyní, občas třeba s odlišnými cenami, i když budou jinak pod jedním vlastníkem. Pokud se po tom tedy nebudete vyloženě pídit, možná byste tuto fúzi (zásadní především pro provoz obou firem) zvenčí ani nezaregistrovali, krom např. více výdejních míst.

Xzone dále na svém Facebooku odpovědělo zákazníkům o přínosech takto: "Budeme mít víc kousků různých sběratelských edic, nebo ceny u některých her budou moct jít níž o trochu rychleji. Obě dvě firmy budou nadále fungovat odděleně - to znamená, že budou mít vlastní ceny, vlastní nabídku zboží a vlastní prodejny."

Podle Borovan.cz byl loňský obrat Xzone bez DPH 64 milionů korun a GameExpresu 32 milionů korun (patrně nezapočítává Slovensko?). Pokud by se tato čísla sečetla, vznikl by z toho s odstupem druhý největší prodejce her v ČR. Pro srovnání, největší hráč JRC měl v roce 2013 tržby přes 400 milionů korun (Hospodářky při nedávné změně majitele JRC uváděly téměř půl miliardy korun).

Níže ta slíbená tiskovka a v této souvislosti ještě doporučujeme zajímavý blogový příspěvek Martina Schovance na téma monopolu - zde citace myšlenek od autora knihy: "Když budujete firmu nebo do ní investujete, tak byste [dle knihy] měli chtít něčeho podobného dosáhnout, mít monopol na daném trhu. Ne skákat do byznysu, kde je už sto konkurentů a vy za velké peníze, stále ve ztrátě nebo s malinkým ziskem, s kterým sotva přežíváte, budete bojovat o každého zákazníka. Co takové krvácení přinese? Zákazníkovi nižší cenu? Zřejmě ano. Lepší služby? Jak kdy. Rozvoj do budoucna? Naprosto ne! Pokud se ohlížíte za každým kvartálem, zda jste alespoň v kladných číslech a nepovedený experiment vás může stát bankrot, tak těžko myslíte na budoucnost a rozvíjíte firmu a trh, jen přežíváte."

Read this next