Skip to main content

Herní obchod Xzone.cz slaví 18 let na trhu a více jak milion prodaných her

+ oficiální infografika.

Přesně před 18 lety 21.3.2001 byl spuštěn specializovaný herní obchod www.xzone.cz , který se postupně z malého obchůdku v severočeských Lounech stal druhým největším prodejcem videoher a herních zařízení v ČR. Tržby z prodeje her za ještě neukončený hospodářský rok (končí 31.3.2019) se odhadují na 140 milionů korun, cca 115 milionů bez DPH.

Přelom tisíciletí byl pro herní trh v ČR a SK zásadní, nevznikali tu jen herní obchody jako Xzone, ale začala se zde tvořit celá distribuce a vlastně trh jako takový. Dříve byly hry hůře dostupné a velmi drahé a to se v letech 2000-2005 zásadně změnilo a trh z toho žije dodnes.

„Je pro mne stále neuvěřitelné, že jsme tu 18 let vydrželi a že jsme schopni se každý rok posouvat dál a zlepšovat, i když je to stále těžší a náročnější. Maloobchodní herní trh prochází již několik let díky digitální distribuci mírnou stagnací a prodejci musí hledat další sortiment a cesty, jak oslovit zákazníky," říká zakladatel obchodu Martin Schovanec.

Xzone ke své „plnoletosti" zveřejnil i některá čísla, která dokreslují, jak zajímavých 18 let to bylo. Za ty roky utržil obchod přes 1,2 miliardy korun a prodal více jak 1 milion kusů zboží, převážně her. Xzone není dneska jen eshop ale i prodejny, každopádně internetový obchod stále dělá největší část prodejů a za oněch 18 let odešlo ze skladu v Lounech přes 700 000 zásilek.

Oficiální infografika:

„Když jsme začínali, tak 99% všech prodaných her bylo na platformu PC, dneska je to necelých 39% a nejvíce her, kolem 45%, se prodá na videoherní platformu PlayStation 4. Na celém trhu bude ten poměr ještě větší ve prospěch konzolových her a to je také jedna z velkých změn za předchozí dvě dekády a přiblížení se k západní trendům," dodává Schovanec.

Xzone v dnešní době není jen internetový obchod, ale má i prodejní síť ve velkých městech, pobočku na Slovensku v podobě obchodu www.gameexpres.sk , provozuje herní magazín, prodává a dováží merchandise (různá herní trička, figurky, knihy apod.), tyto herní předměty některé i sám vyrábí, vydává vlastní řadu her od menších českých vývojářů a nakonec má i minoritní podíl v jednom z nich. Xzone se již delší dobu profiluje více jako „herní firma" než jen čistě „herní obchod".

Jak vidí Martin Schovanec vývoj do budoucna? „Herní byznys je extrémně dynamický a velmi těžko se popisuje, jak hodně se za posledních 18 let změnil a to tempo ještě zrychluje. My ale v podobném tempu žijeme celou dobu, protože vedle toho se ještě rychleji vyvíjely elektronické obchody. Výhoda Xzone je, že jsme stále relativně malá polorodinná firma, kde milujeme hry a jsme schopni každý rok celá náš byznys výrazně otáčet a celý překopávat. Nemáme investory, vše si platíme, programujeme a vyvíjíme sami. Netuším, jak hodně otřese v budoucnu trhem digitální distribuce, ale my s tím počítáme a vlastně se na to i těšíme, protože to může znamenat zas nové příležitosti."

Read this next