Herní obchod Epicu je těžce ztrátový, insider předvídá odliv hráčů jinam
Investice nemusejí pomoci.
Když chce Epic sebrat kus tržního podílu dominantnímu Steamu, musí do toho něco investovat, o tom není pochyb. Stejně tak není sporu o tom, že Epic si to může dovolit díky licencování Unreal Engine či Fortnite.
Ale že bude Epic Games Store až tak moc prodělečným podnikem, to asi tušil málokdo. Vyplynulo to ze soudních dokumentů v konfliktu s Apple.
Jeho provozovatel na něm tratí minimálně 330 milionů dolarů, nebo ještě dokonce více. Důvodem jsou vysoké útraty za exkluzivní dohody s výrobci her a také za práva na šíření plných PC her zdarma vždy po jeden týden z Epic Games Store. Díky tomu postupně získal oblibu u hráčů, ačkoli ve srovnání se zavedeným konkurentem od Valve trpí nedostatečnými funkcemi a jinými problémy.
Tim Sweeney, šéf a zakladatel Epicu, vše de facto potvrdil a uvedl, že to celé je součást jejich plánu. Podle něj je jejich obchod fantastickým úspěchem, když dokáže oslovit hráče skvělými tituly. Dosavadní účet považuje za investici do růstu byznysu v budoucnu.
Podle přiložené infografiky hráči utratili na Epic Games Store 700 milionů dolarů, z čehož zhruba třetina byla za hry od jiných výrobců. Rozdali tam prý celkem 103 plných her, které vygenerovaly 750 milionů downloadů. Ale výši ztráty raději Sweeney nikde neprozradil.
Herní redaktor a insider Jeff Grubb z VentureBeat ovšem tento podnikatelský záměr Epicu zpochybnil. Podle dokumentů od Apple se totiž obchod stane ziskovým až v roce 2027 a v tom je právě ten problém.
Zasvěceně odhaduje, že než svého cíle Epic dosáhne, tak už možná bude celý trh úplně někde jinde, resp. že se překlopí do modelu předplatného typu Xbox Game Pass a podobně (dle spekulací něco takového nyní chystá i Sony). Takže než se Epic Games Store prosadí, může mít na triku půl miliardy dolarů v mínusu, ale bude mu to k ničemu, pokud si hráči odvyknou kupovat plné hry do trvalého vlastnictví a jen si budou platit různé měsíční služby typu Netflix.