Skip to main content

Dojmy z Halo: Combat Evolved Anniversary

Omlazující kúra pro Spartana a učebnice pro zelenáče.

V České republice patří americká značka Halo k těm méně doceněným a pochopeným, takže nějaký remake prvního dílu, jenž celou sérii odstartoval, majoritu domácí hráčské populace netankuje. Na rozdíl od jejich kolegů za velkou louží. Tam patří Halo: Anniversary - převod prvního dílu Halo: Combat Evolved do dnešních standardů - mezi nejočekávanější tituly roku. Vyjde již příští týden, přesně 15. listopadu, v den vydání originálu mínus deset let.

"Chceme v prvé řadě uchovat původní zážitek a ve velmi stravitelné podobě jej servírovat jak veteránům, tak i novým hráčům, kteří třeba hráli trojku, ale k jedničce se kvůli věku už nikdy nedostali. Tohle není jenom HD remake, kterých dnes vídáme požehnaně," rozpovídal se výkonný producent Dan Ayoub hned na úvod naší soukromé prezentace. "Používáme kusy původního enginu od Bungie, ale na ně jsme našroubovali naší novou technologii. Anniversary se hraje a reaguje jako před deseti lety, ale vypadá jako dnešní produkce."

Snaha vývojářů z 343 Industries zachytit původní atmosféru i styl hraní byla evidentní na každém kroku předváděčky. Dan Ayoub zastřelil několik covenantích emzáků svým nehorázně silným Magnumem (pamětníci se právě uchechtli, těšíce se na multiplayer) a vyprávěl, že vývoj Halo: Anniversary neustále konzultují s autory značky Bungie, kterým na jejím osudu pochopitelně záleží.

Přechod Bungie k novému vydavateli, Activision, prý silný mateřský vztah k Halo rozhodně nezpřetrhal. Ostatně, zástupci firmy se aktivně účastnili i letošního Halo Festu v Seattlu, ale to by jen stěží překvapilo někoho zainteresovaného - řada lidí z Bungie už nějakou dobu ve 343 dělá na plný úvazek. Personály z těchto dvou vývojářských táborů si očividně vždy měli navzájem co říct.

Největší dojem dělá Anniversary svým unikátně "dvojjazyčným" technickým zpracování. V kampani pro jednoho hráče (nikoliv v MP) totiž bude možné kdykoliv přepnout mezi grafikou originální a grafikou dnešní, moderní. Dan názorně předvedl a bylo to skoro kouzelné. Stisknutím tlačítka na gamepadu hra v mžiku, leč ladně, přepnula z jednoho ztvárnění do druhého, bez jakéhokoliv sekání či loadingu. Kouzelným proutkem mávl klidně uprostřed přestřelky a nijak si tím nepřihoršil. "Je to jako kdyby si poloslepý Master Chief nasadil brýle. Když mám PR náladu, rád říkám něco jako: 'Tady, přímo před sebou, máte během jednoho momentu shrnutou evoluci videoherní grafiky za posledních deset let," zaperlil producent Dan.

Pro demonstraci této fantastické grafické "fíčury" si 343 Industries asi ani nemohli vybrat lepší úroveň z prvního Halo, než Guilty Spark. Vzpomínáte? Když člověk viděl TEN grafický rozdíl, močálový pralesový level v původní formě tehdy snad prales ani nemohl připomínat. Kde dříve byla mlha, holé kmeny stromů a jednobarevná půda, jsou teď rozsáhlá, krásně nasvícená panoramata, detailní textury kůry i liány, a pestrobarevná rovníková flóra s poletujícím hmyzem. A to ani nemluvím o předělaných Covenantech, o zbraňových efektech nebo dokonce o hudbě a zvucích - i celá audio složka je v "hezké" verzi hry předělaná, popř. zbrusu nová.

Ani bych se nedivil, kdyby hrací doba Halo: Anniversary byla o dobrou hodinu dvě delší, než v případě Combat Evolved. Hádám, že lidé se na každém rohu budou zastavovat a mačkáním inkriminovaného tlačítka zkoumat do očí bijící skok v grafice. S čím se ztotožňuji.

A multiplayer, naprosto stěžejní prvek značky? Poběží na kódu Halo: Reach. Vybaven má být sedmerem nejpopulárnějších map v historii série (plus jeden kousek do Reach-ovského Firefight módu), které nejenže budou graficky srovnatelné s nejnovějším dílem série, ale hlavně do nich budou implementovány i všechny vychytávky z Reach, v čele s upgrady brnění (jet pack, hologram...) a online co-opu přes XLive. Nebude ale někomu chybět to snášení televizí do obýváků svých kamarádů jen proto, aby si dotyční střihli kooperativní režim? Ach ta nostalgie...

Online deathmatchové klání jsem hrál chvilku na známé mapě Battle Creak (nyní přejmenované po lyžařsku na Beaver Creek), poté okoukal trochu akce na Damnation a jasno bylo od prvního killu energetickým mečem - prostě Halo.

V Anniversary by neměla chybět ani drobnější podpora Kinectu a fajnšmejkři s kýženým vybavením navíc budou moci hrát ve 3D - na prezentaci jsem obdržel brýle a rázem sledoval jednu z nejvíce do prostoru vystupujících her vůbec. "Na hratelnost nebude mít třetí rozměr žádný vliv, ale ten nápad se nám líbil a tak jsme si udělali vlastní 3D technologii," pochlubil se Dan Ayoub.

Pro širokou hráčskou komunitu o něco podstatnější, než možnost 3D zobrazení, bude přítomnost achievementů a zejména datových terminálů, známých z Halo 3 a ODST. "Interakcí s nimi a sledováním v nich uložených video záznamů se dozvíte další podrobnosti o ději, klíčových postavách apod. Také z nich budete schopni vyzobat drobky o Halo 4," lákal producent a hodil rukavici všem zapáleným fandům. Zároveň ale jeden takový, v terminálu uložený CGI filmeček pustil, a kulatý robot 343 Guilty Spark v něm v krátkosti pojednával o Forerunnerech, tvůrcích Halo prstenců.

"Halo: Anniversary je oslavou jedné úžasné značky, je to vzdání holdu revolučnímu hernímu počinu. Vždyť to bylo právě Halo, které ukázalo, že first-person střílečky mohou fungovat a ohromně bavit i na konzolích," zavzpomínal Dan. A o něco skromněji dodal, že Anniversary se bude prodávat za sníženou cenu 39 eur (u nás kolem tisícovky).

Halo: Anniversary je ale ještě více. Je nostalgickým potěšením pro veterány s ostřílenou svatozáří, je učebnicí doplňující vzdělání pro nováčky, a je taktéž zkouškou ohněm pro 343 Industries. Zároveň s remakem totiž kutí i novodobou trilogii Halo. Rozšiřují nejzásadnější xboxovou sérii v historii konzole a očekávání do nich vkládaná jsou tudíž galakticky vysoká. Není proto od věci začít zlehka (ideálně remakem), rukopis Bungie si osahat na něčem skromnějším a teprve poté servírovat plnohodnotné rozšíření univerza. Prostor pro další vstupy Master Chiefa v něm bezesporu je.

Read this next