Preview HALO 4
Cortana umírá, Forerunneři jsou naživu. Začíná nová sága.
Nemáte rádi chození kolem horké kaše? Tak se zhluboka nadechněte: zaprvé, Covenanti jsou zpátky, mají jiné vybavení a o nějakém příměří nechtějí ani slyšet. Zadruhé, galaxií pluje štítový svět stvořený Forerunnery a jejich potomci jsou tu zřejmě pořád naživu. Zatřetí, Cortana pomalu umírá a zdá se, že s tím nic nezmůže ani nový firmware Master Chiefa. A konečně začtvrté: vesmírná střílečka Halo 4 zahrne ryze příběhový multiplayerový mód, jehož část připomíná televizní seriál a poběží zdarma několik měsíců pod názvem Spartan Ops. Tak a teď jsme do toho spadli rovnou po hlavě.
Nejdřív tedy trochu orientace: uplynulo čtyři a půl roku od chvíle, co lidstvo uzavřelo příměří s Covenanty a co na konci Halo 3 pohřbilo Master Chiefa, který ve skutečnosti jen oddychuje v hlubokém, kryogenickém spánku na poškozené vesmírné lodi. Spánkem lehce oblbého Master Chiefa se ve čtyřce ujmete, ještě když se probírá z hibernace, a možná si tak napoprvé ani nevšimnete proměněného hologramu Cortany - za všechny ty roky, co jste spali, si vaše virtuální kamarádka předělala vzhled a při tom vám také do helmy nahrála nový firmware. Váš průzor se tak při akrobatických pohybech nyní víc třese a v rozích lehce zakulacuje.
Než to stačíte rozebrat, na palubu poškozené lodi se teleportují cizí formy života, tím pádem není čas ani obdivovat okolní grafiku (podotýkáme, že Halo 4 běží na znatelně upraveném herním enginu trojky, s hezčími pohybami postav a detailnějšími modely) a už zase střílíte Covenanty. "Copak jsme neuzavřeli příměří?" diví se Master Chief. Načež vykopne zamčené dveře a jen tak tak se stihne zachytit bezpečnostní páky, aby ho to nevcucnulo ven - jde o jednu z mnoha skriptovaných sekvencí, které budete v Halo 4 potkávat na každém kroku. Nikdy nepůjde o filmečky, nýbrž vždy interaktivní události přímo během hraní.
Zatímco se Master Chief s Cortanou katapultují z lodi na tajemný nový svět Requiem, kde se bude odehrávat zřejmě celá singleplayerová kampaň, rozebírají možnost, že tihle Covenanti jsou ve skutečnosti jen zběhlá armáda, která o příměří ještě neslyšela - anebo daleko spíš celá zbrusu nová flotila, která prahne po lidské krvi.
Na povrchu exotického mimozemského světa vás sice zpočátku Covenanti nečekají, zato se tu zřejmě setkáte s přeživšími starodávné rasy Forerunnerů, která se před více než sta tisíci lety ukryla před hrozbou Floodu na tzv. štítových světech - a tohle je jeden z nich. V dálce blikají budovy Forerunnerů, očividně zachovalé a stále funkční, divočina se jen hemží podivnými obřími sépiemi a nebe zdaleka není modré; naopak z něj na každém kroku trčí obří stalagmity, spouštějící se z vnější ochranné vrstvy světa. Jaké nepřátele konkrétně tu potkáte zatím vývojáři z 343 Industries nechtějí prozradit, ale když i časopis jako Game Informer tipuje (popletené? zmutované? prastaré?) Forerunnery, něco na tom asi bude.
Do celé singleplayerové kampaně tentokrát silně vstoupí tzv. osobnostní prvek. Cortana totiž jako každá umělá inteligence ve světě Halo s postupem času uvadá, a rychle se blíží chvíle, kdy vyprší její sedmiletá životní lhůta. Od prvních vteřin hry je prý jasné, že jí mozek i analytické myšlenkové pochody přestávají fungovat, a Master Chief - v Halo 4 prý víc osobní a emotivní než kdy jindy - se bude v průběhu hry marně snažit přijít na to, jak svoji umělou kamarádku zachránit. S každou přibývající hodinou bude Cortana blíž tomu neodvratnému bodu šílenství, z nějž už není kroku zpátky a po němž lze umělou inteligenci pouze zničit.
Tím zprávy o singleplayerové kampani končí, naštěstí o síťové hře pro šestnáct hráčů je jich až až. Především bude celá příběhová: hlavní mód se jmenuje Infinity podle vesmírné lodě UNSC Infinity, kterou armáda vyslala na zvláštní misi daleko od Země. Na palubě lodě, která na délku čítá tři kilometry, jsou připravené tisíce vojáků Spartan IV (se znatelně lehčím brněním, a tudíž i hbitějšími pohyby) a během cesty trénují na specializovaných holopalubách, které umí nasimulovat jakýkoliv známý povrch i situaci - to bude většina vašich běžných, rychlých multiplayerových klání.
Na cestě však bude loď Infinity zažívat nejrůznější, zásadně příběhová dobrodružství, která mají být přímo propojená se singleplayerovou kampaní Master Chiefa; vojáci tak budou ve svých trenazeřech pouze tehdy, když se zrovna nic neděje. Během hraní čekejte zásadní změny: postavy lze po vzoru Call of Duty a Battlefieldu upgradovat, takže začnete jako nováčci a postupně získáváte lepší brnění, zbraně i modifikace, až si svoji postavu zcela přizpůsobíte.
Každý voják má mít sloty pro primární a sekundární zbraň, jeden na granáty, jeden pro speciální armor skill a další pro zbraňovou modifikaci - přičemž ze zbraní je zatím potvrzená Assault Rifle, Battle Rifle, DMR, dále Assault Carbine a Covenant Carbine, a pak samozřejmě brokovnice, raketomet, odstřelovačka, ale i Magnum, plasmová pistole a další. Pod pojmem armor skill si představte třeba hologram, který zmate nepřítele, jetpack nebo hledí Forerunner Vision, s nímž uvidíte skrze zdi. Sprint chybí, protože všichni vojáci už teď sprintují sami od sebe (díky bohu za ta brnění Spartan IV).
Upgrade postavy bude probíhat skrze body Spartan Points, které stejně jako medaile získáte na konci každého zápasu - hra ale neodmění jen počet fragů, ale i asistované fragy nebo to, když se pomstíte nepříteli a oplatíte mu zabití z předešlého kola. Na každé mapě také přibudou lokace pro dropy zbraní (například odstřelovačky nebo raketometu, čímž na mapách vzniknou nové klíčové body, kolem nichž se hráči logicky mají shlukovat), a zmizí dokonce i pauza po respawnu - respawnovat se už totiž půjde okamžitě po smrti. Zlepšit se má i matchmaking, který poprvé v sérii odmění hráče, jež v soubojích sice skórovali, ale odpojili se ze hry před koncem zápasu.
Z konkrétních módů (mezi nimiž chybí dedikovaný Firefight) zatím autoři ukázali jen Regicide neboli variaci na FFA: hráč s největším počtem fragů je jmenován králem a za každého dalšího, kterého zabije, schraňuje lup. Kdo krále zabije, získává lup, ale ne nutně se sám stává králem.
Prozatím pak víme o dvou mapách: Wraparound se odehrává na opuštění solární elektrárně Forerunnerů, kterou vyplňuje pronikavé bílé světlo, přičemž mapa má vertikální charakter a bojuje se tu ve třech výškových úrovních. Mapa nazvaná Warhouse pak představuje opuštěnou továrnu UNSC, je určená pro boje na blízko a v jejím středu najdete (bohužel neovladatelné) mechy Cyclopy.
A pak je tu ještě úplná novinka: kooperativní mód Spartan Ops, což jsou mise odehrávající se mimo palubu UNSC Infinity. Jde o epizodickou kampaň pro čtyři hráče, jež má být co do délky srovnatelná se singleplayerem, akorát že narozdíl od něj bude mít charakter televizního seriálu.
Každý týden přibude jeden CGI filmeček, který posouvá děj, a s ním i pět kooperativních misí založených na plnění úkolů. Pozor, tyto updaty budou přibývat každý týden, a to až po dobu několika měsíců od vydání hry, a co je na tom vůbec nejlepší - nebudou placené. Když si koupíte originálku Halo 4, zároveň s tím tak získáváte i měsíce předplaceného obsahu. Už aby to tu bylo.
Halo 4 vyjde koncem roku pro Xbox 360.
Zdroj: Game Informer