Preview GRID 2
Přesně vyvážený poměr minerálů. Ale bez kokpitu.
Na prvním dílu závodů GRID bylo cosi, co hráčům učarovalo. Cosi, co způsobilo, že si miliony fanoušků po celém světě zamilovaly tu dravou kombinaci realismu a arkády. GRID byl efektní, ale nabízel hloubku, dokázal být přívětivý k nováčkům, ale také nemilosrdný k těm, kteří to s ním mysleli vážně. Přinesl chybějící prvek, který vyvážil poměr mezi Need for Speed a Gran Turismo. Když se novináři při testování hratelné ukázky GRID 2 zeptali vývojářů, proč přichází až po čtyřech letech od jedničky, dostali lakonickou odpověď. "Naše ambice předběhly technologii."
Ten opravdový pocit ze závodu
Zní to možná poněkud křečovitě, ale přesně to vystihuje, čeho chce ve středu ohlášený GRID 2 docílit. Hybrid mezi arkádou a simulací byl posunut o krok dál a představuje se v podobě systému "TrueFeel". Proces jeho vývoje prý byl relativně přímočarý. Autoři si nejdříve sedli společně s profesionálními jezdci a vyvinuli bezchybnou závodní simulaci. Jakmile byla tato hotová, začali z ní po malých kouscích odebírat realismus, přidávat arkádovost, opatrně ladit a vyvažovat, až nakonec zastavili přesně na hranici, která hru činí takovou, jakou jsme si ji oblíbili. Zábavnou a relativně jednoduchou, ovšem věrně zachovávající vlastnosti každého auta a realistickou v těch momentech, kdy se sluší a patří.
Novináři dostali možnost okusit TrueFeel za volantem dvou vozů - Mercedesu SL65 a Fordu Mustang. GRID 2 vám dá okamžitě pocit, jako byste byli Top Gear jezdci. Ale není to jen o přístupnosti a efektnosti. Jakmile začnete studovat, co se s autem děje, když zavadí o obrubník, když sebou smýkne do stran a zachytí se vnějších okrajů pneumatik, okamžitě oceníte fyzikální systém hry a pochopíte, že prohlášení autorů nejsou jen planými sliby.
Pokud si nedáte pozor, narazíte - a v tu chvíli bude hra nesmlouvavá. Ikonická funkce Flashback byla v novinářském demu vypnutá (autoři slibují, že ji kompletně předělali, zatím však tají detaily) a novináři tak byli nejednou svědky sice skvělého, avšak nevratného destrukčního modelu. Že vypadá realisticky a nesmírně efektně, to snad netřeba podotýkat. Hlavní programátor Gary Buckleyto vysvětluje: "Naše nejnovější dítko kalkuluje deformace pomocí tzv. technologie target morphs, která přesně kopíruje ohýbání nárazníků a kapot z reálného světa."
Krása pohledět
Což nás zavádí k Ego enginu. Podle nás i mnohých zahraničních kolegů jde o jednu z nejkrásnějších závodních her, jakou kdy viděli. Grafika má zkrátka všechny efekty - realistický odraz světel, motion blur, ambient occlusion, dramatický filmový ořez atd. Umělecký ředitel tvůrců Nathan Fisher mimochodem přiznává, že se při tvorbě vizuálu nechal inspirovat drsným vzhledem filmů Michaela Manna. Těžko říct, kolik z té krásy, která nyní běhá jen na nejvýkonnějších počítačích, se dostane na konzole. Autoři sice tvrdí, že verze pro tolik let staré konzole PS3 i Xbox 360 mají být téměř identické a rozhodně nebudou zaostávat za PC, skoro se tomu však zdráháme uvěřit.
Nejenom autům je věnována pozornost. Tratě vypadají, jako by byly vytvořeny podle fotek těch nejlepších fotografů. Novináři si okusili zběsilou jízdu ve dvou překrásných prostředích - na předměstí Chicaga, kde vysoké mrakodrapy vrhaly v záři zapadajícího slunce miriády odlesků, a na kalifornském pobřeží, na němž skalnaté útesy poskytovaly skvělý výhled na nekonečný oceán. Pokud jste si toho ovšem v té rychlosti všimli.
Auta, tratě, Racenet a samozřejmě singleplayer
GRID 2 si nás však nechce získat jen fyzikálním systémem a překrásnou vizuální stránkou. V prvé řadě je tu samozřejmě nespočet licencovaných vozů z USA, Evropy a Japonska. Ty budou spadat do čtyř kategorií a pokryjí modely od let 70. (Mach 1 Mustang, BMW E30 M3), přes Skyliny až po moderní auta jako McLaren MP4-12C, Bac Mono či Pagani Huayra. Škoda jen že chybí licence na Porsche, Lamborghini a Ferrari. Závody se budou dělit na tři typy: Street Racing, Road Racing a Track Racing. To vše na vybraných tratích z celého světa, mezi nimiž najdete Paříž či exotické Abu Dhabi.
Bude to však především online hra, s níž hodlá GRID 2 dobít srdce moderního hráče. Soupeření na všech frontách, zcela oddělené od singleplayeru a poskytované skrz vylepšenou verzi služby Racenet. Ta vám umožní přístup na váš profil doslova odevšud: skrz mobilní telefony či tablety, zasílat výzvy ostatním hráčům, utkávat se o poháry a zápasit na žebříčku nejlepších jezdců. Mnozí vidí právě v tomto plánovaném zaměření na online zápasení největší potenciál GRID 2. Ve světě plném Free-To-Play MMO a internetových FPS zápasů si automobilové hry nemohou dovolit zůstat pozadu. A kromě toho se objeví i split-screen.
Opomenut nebyl ani singleplayer, který má být opět oním propracovaným zážitkem, na nějž jsme si zvykli v prvním dílu. Systém založený na získaných zkušenostech vás bude odměňovat nejen novými automobily a jejich vylepšeními, ale projeví se i mnohem organičtější cestou. Na závody, v nichž se objevíte bude chodit více fanoušků, kteří vás budou aktivně povzbuzovat. Více a více firem bude chtít umístit na vaše auta své reklamy. Vaše garáž se z poloprázdného betonového skladiště promění v zářící a vyleštěnou galerii nejnovějších závodních dravců.
Vysvětlení absentujícího pohledu z kokpitu
Krátce po oznámení se internetem rozšířila negativní zpráva, že se Codemasters rozhodli vynechat pohled z kokpitu auta. Svou volbu vysvětlili tak, že podle spolehlivých průzkumů prý tento pohled používá jen 5% hráčů a ve výsledku by se jim náklady na jeho vývoj vůbec nevyplatily. "Nejde jen o průzkum na zakázku sestavený z několika vybraných respondentů," vysvětluje Clive Moody, výkonný producent hry. "Hlavní zdrojem informací jsou naše servery, které nám dávají přesný přehled o tom, co hráči v našich hrách dělají." Díky vynechání tohoto pohledu prý budou moci dodat mnoho detailů tam, kde jsou více potřeba - do exteriérů aut a okolního prostředí. Mimo to, pohled z úrovně nárazníků a kapoty zůstal zachován. Co si o tom myslíte vy?
GRID 2 pro PC, PS3, X360 vyjde v létě 2013.
rezervovat na Xzone
Inteligence počítačem řízených protivníků dle prvních dojmů kolegů doznala vylepšení. Autoři se pyšní tím, že každý CPU závodník bude obdařen kombinací několika atributů z šedesátky možných vlastností, která z něj udělá unikátního jezdce. Zatímco někteří se budou drát agresivně kupředu, další budou strategicky vyčkávat na svoji šanci. Určité vlastnosti ovlivní rychlost jejich reakcí, další jak šikovně budou schopni manévrovat. Prý se to projeví v nutnosti nejdříve počítačové závodníky lehce poznat, než se je pokusíte předjet.
Pomalu zažehněte motory
"Zatím jsme ukázali jen minimum toho, co pro vás máme připraveného," říká Moody. "Je toho spoustu, co chceme v následujících měsících představit a myslím si, že se vám to všem bude opravdu líbit." GRID 2 zkrátka vypadá příliš dobře, než abychom si ho nechali ujít, a i proto se český Eurogamer vypraví koncem září do Londýna na výstavu Eurogamer Expo, kde hra zažije svou premiéru před širokou veřejností.