MEGA-PREVIEW Grand Theft Auto 5 z předváděčky
Je napěchované novými informacemi až k prasknutí.
Rockstar minulý týden pozval vybrané zástupce tisku do svých londýnských kanceláří, aby jim tam předvedl půlhodinu z hraní PS3 verze Grand Theft Auto 5, bez debat nejočekávanější hry letošního roku. Co všechno nového jsme se o ní dozvěděli z bohužel zatím nehratelných ukázek nových pasáží?
Způsob přepínání mezi postavami
Mezi ovládáním Franklina, Trevora a Michaela můžete opravdu libovolně manuálně kdykoli přepínat. Nejvhodnější to bude v cutscénách, které vás k tomu prý budou doslova vybízet (např. když jsou Michael a Franklin přepadeni odstřelovači, požádají Trevora o pomoc, čímž vám naznačí, za koho je doporučeno v příštích okamžicích hrát).
-
Po přepnutí do jiné postavy se ovládání té původní zhostí umělá inteligence a hra se na pár vteřin zpomalí, abyste se mohli zorientovat v nové roli. Rychlost přepnutí závisí na tom, jak jsou postavy vzdáleny od sebe: když stojí hned u sebe, stane se tak ihned, pokud je však vybraná postava na opačné straně mapy, uvidíte oddálení kamery do vesmíru na způsob Google Earth a následné přiblížení, během čehož si hra nejspíš načítá jiné prostředí. Někdy k přepnutí postavy dojde i automaticky, v závislosti na okolnostech.
-
Mezi misemi má každý ze tří hrdinů vždy nějaké specifické věci na práci (individuální koníčky, např. Franklin pořád skáče z helikoptéry, Michael si užívá v luxusním hotelu a Trevor na pláži jen ve slipech popíjí whisky) a žije v odlišné části herního světa.
-
Záleží pouze na vás, jak často se do koho vtělíte, abyste se takto dostali do úplně odlišného místa na mapě (jakási obdoba teleportu). Tvůrci vypíchli, že toto přepínání zajistí nové zážitky mnohem rychleji než normálně a že to připomíná TV seriály s různými postavami, sledujícími to samé dění z různé perspektivy, aniž byste však ztratili niť při vyprávění.
-
Při samotných misích klidně můžete nechat většinu úkolů hrdinů splnit umělou inteligencí. Některé mise bude moci plnit jen jedna postava nebo pouze dvojice.
-
Pokud s vámi ovládanou postavou zrovna zemřete, hra se defaultně vrátí do posledního checkpointu, i pokud jsou ostatní dva hrdinové ještě naživu.
-
Výběr postavy probíhá na kruhém rozhraní rozděleném do čtyř částí (Franklin, Trevor, Michael a vaše multiplayerová postava).
Získávání schopností a speciality jednotlivých hrdinů
Že se z GTA stává čím dál více RPG (ještě více než v San Andreas a na rozdíl od GTA 4), dokazuje to, že každý ze tří hrdinů GTA 5 je různě zdatný v těchto kategoriích (schopnostech): vytrvalost, střelba, hbitost, síla, stealth (naznačuje možnost kradmého postupu), létání, potápění, řízení, mechanická šikovnost, kapacita plic (mohou se ještě ve finále změnit).
-
Tím, jak za postavy budete hrát a dle frekvence vykonávání toho či onoho, můžete jejich ukazatele sami postupně zlepšovat plněním hlavních misí, vedlejších misí, aktivitami atd. Tím změníte původní vybalancování vlastností (i nějakými novými nástroji a cestami, co se odemknou až později).
-
Zpočátku bude mít každý vypracovanou některou svou vlastost na vysokou úroveň: Trevor bude vždy nejlepším pilotem a Franklin tím nejlepším řidičem, zatímco Michaelovi létání zpočátku vůbec nejde.
-
Nad základní vlastnosti ještě disponuje každý z hrdinů jednou speciální vlastností: Franklinův adrenalin umí zpomalit čas během řízení, což se šikne pro prudké zatáčky ve vysoké rychlosti. Trevorův záchvat zuřivosti zajistí unikátní útok na blízko, zatímco způsobuje oběti dvojité poškození a on samotný v tu chvíli dostává jen poloviční zásahy. Michael zase má vlastní verzi bullet-time (zpomaleného času, ale bez úskoků z Max Payne). Tyto speciality se používáním vyčerpají, ale pak se samy pomalu doplňují zpět (jejich ukazatel je pod minimapou). Díky nim máte mít pocit, že hraní za každou postavu bude velmi rozdílné a také přidávají strategický prvek (kterou postavu si na splnění něčeho vzít?).
-
Každý z hrdinů má vlastní bankovní účet, takže je spravujete separátně a každý si může pořizovat něco jiného.
-
Michaelova posedlost klasickými akčními filmy se do hry promítá jejich častým napodobováním, když třeba vystřihne postoj jako ve filmu Heat.
-
Mírně odlišné animace postav každého z hrdinů bude odrážet jeho osobnost, např. Michael je pomalejší a rozvážnější, opak Trevora.
-
Vzhled vaší postavy si ještě můžete přizpůsobit návštěvou kadeřníka, oblečením nebo tetováním.
Potápění se žraloky
Podobně jako v Assassins Creed 4, v GTA 5 bude možné se plnohodnotně potápět. Ale jen pokud se na dané lodi nachází potápěčská výbava (obdobně jde skočit z letadla, jen když v něm najdete padák, ale nemusí být ve všech, jen v některých). Na některých lodích bude i neoprén, ploutve či kyslíková bomba.
-
Podmořský svět má být velice propracovaný (nebýt nudný jako ve skutečnosti při náhodném skočení do vody), když uvidíte pestrý přirozený život pod hladinou, podmořské hřebeny, vraky či paprsky prosvítajícího slunce.
-
Voda má vlastní ekosystém s rybami či nebezpečnými bílými žraloky (varuje před nimi ikona na radaru), ale pokud nebudete dělat prudké pohyby nebo se k nim příliš přibližovat, prý si vás nebudou tolik všímat.
-
Odměnou za jeho obtížné prozkoumávání (pod vodou není dle čeho se navigovat) se vám stanou nalezené poklady nebo různé užitečné (zatím neupřesněné) předměty ve vracích, které však hledají i jiní obyvatelé.
-
Mořské vlny jsou prý realistické (asi jako v Assassins Creed 3) a vypadají báječně zblízka i z dálky, stejně jako voda ve hře.
-
Potápění nemá mít pro hráče nějaký masivní přínos, spíš to je osvěžující prvek ve všech smyslech i velký pokrok pro sérii GTA, protože podvodní svět přidává na rozloze světa k prozkoumání.
-
Rozmary počasí zatím nebyly potvrzeny, ale podle některých obrázků zažijeme bouřku a blesky.
Příprava velkých loupeží, najímání pomocníků a utrácení peněz
Během hlavního příběhu zažijete pět až šest velkých loupeží jako v hollywoodských filmech, z nichž každá vyžaduje pečlivou přípravu a plánování (zatím nepředvedené, půjde např. o výběr místa pro start mise, výběr pomocníků atd.)
-
Díky naplánovaní odlišných postupů (kradmo ze střechy nebo tvrdou silou hlavními dveřmi?) může každá loupež probíhat úplně odlišně.
-
Velkým loupežím, tvořícím jádro hry, mají předcházet ty malé sloužící jako příprava, aby provedení těch velkých proběhlo pokud možno hladce. Té hlavní loupeži zde bude předcházet obstarání si vozidel, převleků, masek (vč. té za opičáka) nebo přípravě vehiklů pro následný bleskový úprk, přičemž vše je na hráči (jak si co připraví, která auta, které převleky atd.). Jestliže si to dobře připravíte, zvyšujete naději na úspěch v hlavní misi.
-
Jednou z takových velkých loupeží bude noční přepadení ozbrojené dodávky s penězi zablokováním jeho obvyklé trasy s náklaďákem (resp. přinucení ho zastavit), umístění výbušnin, jejich odpálení, ukradení peněz a zmizení ze scény s autem zaparkovaným nedaleko (vše je prokládané cutscénami). Oproti předešlým dílům má být velkou změnou, že vše zažíváte ze tří různých perspektiv, kdy jeden hrdina dalekohledem vyhlíží oběť, zatímco druhý ovládá auto pro zablokování silnice. Tyto mise mají být epické a vždy se skládat z několika částí.
-
Pokud jste při jiné loupeži přepadeni v přízemí kancelářské budovy policisty, přepnete se do protější budovy do role odstřelovače, který vás bude krýt.
-
Na některé větší loupeže si musíte najmout pomocníky (nad rámec tří hlavních hrdinů), kdy se můžete rozhodnout mezi těmi levnými, ale méně zkušenými, nebo profíky, kteří si však pro sebe ukousnou větší část lupu. Když si najmete zelenáče, budete mít na provedení něčeho méně času (např. jen minutu) než při využití služeb profíků. Tak trochu strategická vložka, kdy musíte najít ten pravý poměr riskování a odměny.
-
Mezi těmito pomocníky mohou být např. řidič, hacker, montér nebo jiní specialisté, jejichž schopnosti jsou na vyšší úrovni než tři hrdinové. I tito specialisté budou získávat po úspěšném splnění mise zkušenosti, takže až je najmete příště, budou šikovnější.
-
Pokud se vám loupež podaří dotáhnout do konce, odnesete si s sebou miliony dolarů (resp. ti, kteří přežili si rozdělí lup), které se dají utratit za luxusní auta, helipad (nutnost pro vlastnění vrtulníku), přístav (to samé pro lodě), zbraně, stíhačky i za nemovitosti (tvůrce dříve hovořili, že nemotivosti nepůjdou kupovat, ale nakonec si to rozmysleli)
-
Mezi koupitelné nemovitosti patří: domy, byty, garáže či fungující firmy, jako třeba taxislužba, která vám bude generovat stálý příjem a navíc už vás taxíky nikdy nebudou nic stát.
-
Peníze mají mít v GTA 5 mnohem důležitější úlohu než v minulých dílech, což vás má motivovat k plnění velkých loupeží namísto zabývání se těmi "drobky".
-
Vedle toho ve hře budou ještě tzv. Blitz Play mise, které se podobají loupežím, neb vyžadují přípravu, ale není nutné je tak podrobně plánovat. Točí se totiž jen okolo postavy Michaela.
Přestřelky a zbraně
Ve hře je implementován nový systém krytí, který připomíná ostatní third-person střílečky. Mezi jednotlivými kryty (zničitelnými dle jejich povrchu) půjde jednoduše přebíhat a během toho střílet, což mají doprovázet přirozenější a plynulejší přechodové animace.
-
Po kompletním přepracování této části série GTA se má pocit ze střelby a krytí podobat Max Payne 3 (avšak nejde o jeho pouhou kopii).
-
Přibylo např. nové odvalení se pro vyhnutí se střelbě a také možnost rychle se pohybovat s připravenou (avšak ven nevytaženou) zbraní.
-
Boje stále probíhají z pohledu třetí osoby, ale kamera je při přiblížení trochu dál za ramenem postavy, abyste z výšky měli lepší přehled o bojišti a dříve viděli nepřátele.
-
Míření lze provádět třemi různými způsoby, aby vyhovovalo všem skupinám hráčů (volné míření, jemné či tvrdé zaměřování).
-
Zbraně se dají upravit laserovým hledáčkem, připevněným dalekohledem, tlumičem a vysokou kapacitou zásobníku.
-
Zbraní má být ve hře nejvíce z celé dosavadní série GTA, což platí i pro počet aut (neupřesněn). Do hry přibylo i nové brnění pro jednotlivé části těla.
-
Odlišnosti povah tří hrdinů se projeví i v samotném boji: Franklin spíš vyčkává v pozadí a láká na sebe nepřátele, Michael je hodně pohyblivý při přesunech mezi kryty (má s tím bohaté zkušenosti z kriminální minulosti) a Trevor si to zase nejvíce užívá, když provádí zběsilé kousky jako sestřelení policejního vrtulníku nebo odstřelování přes ulici, když vás hra popostrčí k tomu, abyste se do něj přepnuli a něco takového bláznivého v jeho roli vykonali.
-
Pokud je postava jen ve spodním prádle, můžete na jejím těle vidět krvavé škrábnutí, odřeniny nebo jizvy, které jsou dle tvůrců náhodně generované dle obdržených zásahů při předešlém hraní, přičemž efekt poškození ze střel má být dynamický.
-
Zdraví se automaticky postupně regeneruje, avšak jen do 50% ukazatele. Pokud ho chcete vrátit výše, musíte najít lékarničky.
Bohaté další vyžití
Vedlejší aktivity se dělí na detailní minihry (létání ve vzduchu po skoku z výšky, off-road závody se čtyřkolkou, lov, vykradení bankomatu atd.), okolní mise (ukradení dodávky bezpečnostní služby, stopaři...), sportovní události (jóga, golf, tenis, triatlon, závody na motorce aj.), výzvy (kaskadérské kousky, výzvy s letadlem atd.) a na získávání nemovitostí či přizpůsobování postavy (viz info jinde).
-
Jen tak pro srandu můžete brát do auta i stopaře a namísto nudného dopravení jich do požadovaného cíle je vyhodit na opuštěném místě, kde si na nich smlsnou pumy a kojoti. Nebo co takhle nechat auto sjet po nábřeží až do moře a sledovat stopaře, jak bojují se žraloky? Nebo vyjet po silnici na kopec, překonat ochranné zábradlí a skočit s padákem, zatímco nebohý pasažér ho nemá?
-
Jednou z mnoha vedlejších misí (dynamicky generovaných dle prostředí) bude Michaelova záchrana celebrity před otravným paparazzi, kterého musíte pronásledovat v autě, neboť celebrita si připadá tlustá a nechce být focena. Takovéto dynamické události se tu budou dít často, čili už to nebude fungovat jako za starých časů, kdy jste přišli ke stojící postavě X a ta vám pak dala úkol Y.
-
Dostupné vedlejší mise budou tentokrát viditelné i na mapě.
-
Servisy Pay-n-Spray se vedle změny barvy a opravy aut (pro tradiční oklamání policie) rozrostly i pro vizuální nebo výkonnové modifikace. Zahrnují nákresy na karoserii, nová kola, odstín skla v oknech, přední mřížku, nárazník, podvěšení, motor či brzdy. Půjde v nich i vyměnit poznávací značka. Oproti střídmému GTA: San Andreaas mají být tyto úpravy podstatně širší, což se pak projeví na ovládání a chování aut, ale je potřeba být opatrný, protože motor půjde přehnaným laděním i zničit.
Obyvatelé a chytrý telefon
-
Na zalidněných ulicích bude pětkrát více obyvatel než v GTA IV a všichni žijí svým životem, což bývá přirovnáno k NPC ve Skyrimu (obyvatelé nestojí celý den na jednom místě, nýbrž vykonávají různé činnosti). Například turisté nastupují do výletních autobusů k sídlům celebrit, nahaněči v kostýmech před zábavními podniky se vás snaží nalákat dovnitř. A také mnohem více reagují na vaše činy, např. když vyndáte mobil s foťákem, herec před ním pózuje.
-
Život na ulicích Los Santos má pulsovat úplně jinak než v Liberty City, obyvatelé mají být lépe naladěni a živější, na rozdíl od GTA 4, kde se mnozí potýkali s životními tragédiemi. Minulý díl prý sázel hlavně na realističnost, tento je spíš o zábavnosti jako při sledování filmu od Michaela Baye, čímž se vrací svým stylem k San Andreas.
-
Protože se píše rok 2013, telefon ve hře nazvaný iFruit dovoluje fotit a disponuje internetovým připojením, takže fotky z něj lze uploadovat na službu Rockstar Social Club. Vedle toho zdejší smartphone obsahuje adresář, sociální sítě, kalendář a několik aplikací (pro přehrání misí a tři další, zatím neodhalené).
-
Pokud náhodný obyvatel na ulici uvidí, jak pácháte nějaký zločin, neváhá vytáhnout z kapsy mobil, aby zavolal policii nebo vás mobilem vyfotil.
-
V závislosti na tom, jaká je denní doba, kde se nacházíte a za jakou postavu zrovna hrajete, budete svědky náhodných událostí typu cizí rozbité auto nebo vykradení automatu.
Herní svět a ostatní
Celá herní mapa bude nezvykle otevřená od úplného začátku a tvoří ji jak hustá městská zástavba Los Santos, tak rozlehlá okolní krajina se všemi plážemi, vojenskými základnami, řekami, jezery, farmami, pouští či horami (kde byly v národním parku hlídaném rangerem spatřeny jelen a liška, které můžete lovit, ale rybaření v řece tu bohužel chybí).
-
Co se týče velikosti herního světa, pevnina je 3,5x větší než svět Red Dead Redemption, a pokud se do toho započítá i podmořský svět, je rozloha 5x větší než RDR. Čili GTA 5 je co do počtu čtverečních metrů větší než dohromady GTA 4, GTA San Andreas a RDR, kterému se prý GTA 5 v ledasčem podobá a vyloženě láká jen tak k prozkoumání.
-
Podle Polygonu je při hraní občas patrné stáří současných konzolí, zejména při letu s letadlem, kdy v dálce vyskakují modely a textury v nízkém rozlšení. Nelíbily se jim ani obličeje tváří postav při samotném hraní, které jsou prý o třídu horší než v trailerech, což může být stářím předváděné verze.
-
Věděli jste, že postava Franklina se skládá z více textur než celá populace obyvatel v GTA San Andreas? :)
-
Pokud vjedete do teritoria kontrolovaného gangem Ballas, na rozdíl od San Andreas na vás automaticky nezačnou útočit, to jen když vytáhnete zbraň nebo když tam vtrhnou policejní hlídky, což vám poskytne prostor pro útěk.
-
O multiplayeru bude Rockstar mluvit až později, zatím víme jen že tlačítko "dolů" rychle ukončí MP seanci a že tvůrci chtějí přinést "nový přístup k mulťáku v otevřeném světě".
Zdroje: oficiální fact-sheet obdržený Eurogamerem přímo od Rockstaru, GTA5.net, GameSpot, Game Informer, EDGE, IGN, Polygon, Kotaku, NeoGAF a další.
Grand Theft Auto 5 vyjde pro PS3 a X360 dne 17. září 2013 (PC verze stále není potvrzena, více o ní zde) - rezervovat na Xzone a dostat zatím neohlášený exkluzivní dárek.