Druhé preview Grand Theft Auto 5 o herním světě
Bezkonkurenční rozloha plná příležitostí a náhod.
Jak známo, Grand Theft Auto 5 sází na tři hratelné postavy, možnost plynulého přepínání mezi nimi a na obrovský svět. Prvním dvěma zmíněným devizám, které vás měly uvést do atmosféry luxusních vilových čtvrtí, drsných předměstí a častých bankovních loupeží metropole Los Santos, se věnovalo preview z pátečního rána. A tušíte správně - nyní si zbývá povědět o tom třetím lákadlu hry, naťuklém v online reportáži.
Los Santos jako stát protikladů
Los Santos má být unikátním mixem všech možných i nemožných neduhů moderní doby. Karikatura Los Angeles je tématem, kterému se Rockstar věnoval už několikrát (za všechny třeba už v San Andreas), nikdy však prý nebyli zcela spokojeni. „Chtěli jsme ho tentokrát udělat pořádně,“ svěřil se Game Informeru kreativní ředitel Dan Houser, podle nějž vyfotili statisíce snímků skutečného L.A. „San Andreas bylo hrubě načrtnuté, dost stylizované prostředí s několika menšími městy.“ Tato stylizace je však něco, čemu se chtějí s pátým dílem do značné míry vyhnout.
Přestože se na každém kroku budete i zde setkávat s tím typickým humorem Rockstaru plným citu pro vytříbenou parodii a nadhled, tohle bude o něco realističtější zážitek. Ostatně příběh Michaelova zpackaného manželství tak nějak nezapadá do odlehčených námětů GTA univerza. Rockstar chce s Los Santos přinést věrohodný zážitek z města, v němž se misí extrémy jako v opravdovém Los Angeles. Podat živoucí obrázek zkorumpované metropole, kde pohromadě žijí požitkářští milionáři, obyčejní lidé, kriminálníci i tisíce bezdomovců v krabicích na chodníku. Ve svých předchozích hrách se prý jen letmo dotkli povrchu celé problematiky...
Spousta zábavy v obrovském světě
Zpráva, která každému nejspíš vyrazila dech, bylo oznámení, že Los Santos a jeho okolí budou mít větší rozlohu než GTA IV, San Andreas a Red Dead Redemption dohromady. Všichni jsme tak nějak očekávali, že to bude hodně, ale nejspíš ne zas tak hodně. Výsledek se dostavil okamžitě - mnozí se začali strachovat, že v obrovském světě stráví hráč příliš mnoho času cestováním a ze hry se vytratí zábava. Na podobnou reakci však byli autoři nejspíš připraveni a hned v první vlně informací odhalili, jak tomu chtějí zamezit.
Jednak je tu samozřejmě koncept tří hrdinů (viz minulé preview). Možnost přeskočit do role jiného protagonisty ve chvíli, kdy hra za jednoho začne nudit a sledovat převtělení podobně jako let Google Earth, je skvělou cestou jak zabránit tomu, aby pětka ztrácela dech. Nepůjde však pouze o ten samý herní styl v kůži někoho jiného. Pokud zrovna nebudou společně vylupovat banky, náplň denních aktivit Michaela, Franklina a Trevora se bude diametrálně lišit.
Už jste viděli 19 nových oficiálních obrázků (jiných než u tohoto článku)?
Ženáč Michael bude pečovat o děti, relaxovat nebo chodit na hodiny jógy, Franklin se bude živit krádežemi a válkami gangů, magor Trevor bude zase uprostřed pouště poletovat s letadly, skákat s padákem, pobihat po vojenských základnách a testovat napalm. „Chceme využít rozdílné životní styly všech hrdinů k tomu, abyste se mohli rychle zapojit do velkého množství rozličných a nesourodých vedlejších herních aktivit,“ řekl Houser Game Informeru. „Pracujeme hlavně na tom, aby vše drželo pohromadě a působilo uvěřitelně.“
Aktivity, kam se podíváte
Podle všeho to vypadá, že autoři přepracovávají snad všechno, co jsme znali z předchozích dílů. Tak například to, jakým způsobem budete získávat zakázky. Ty buď přijdou společně s přáteli hlavních hrdinů (vedlejších rolí bude nespočet a každá postava bude znamenat potenciální menší dějovou linii) či za pomoci vašeho mobilního telefonu. Z něj se očividně tentokrát stává smartphone a hráč tak bude konečně moci brouzdat na internetu (už netřeba kaváren). A právě tím způsobem bude schopen i aktivně vyhledávat zakázky - autoři tak vyslyšeli hlasy, které tvrdily, že čekání na telefonát v předchozích dílech občas vedly k nudě. V nejhorším se tu mezitím zabavíte se svým psem nebo jinými přítomnými zvířaty.
Není překvapením, že v Los Santos bude k dispozici rovněž spousta miniher. „Co jsme se naučili z her jako GTA IV nebo Red Dead Redemption, bylo to, že je lepší mít pár miniher, jejichž vývoji se bude věnovat specializovaný tým, než mít spoustu nudných a nedodělaných aktivit, které stejně nikoho nebudou bavit,“ říká Houser. V pátém GTA prý s těmito kratochvílemi strávíte velkou spoustu času. Počítá se mezi ně například tenis, golf, base jumping, vodní lyže, potápění, triatlon, jízda na kole (horská, sjezdová, normální...) a další. A aby se hra za každého z hrdinů stala ještě o něco unikátnější, získá každý z nich dvě speciální minihry, které ostatní provádět nemohou. Dívat se na televizi s ještě zábavnějšími programy však budou moci všichni.
Další výtkou na adresu GTA IV pak prý byl fakt, že jakmile měl hráč dostatek peněz, už tak nějak nebylo za co je utrácet. V Rockstar si sice v této věci počínají velice tajnůstkářsky, Game Informeru však odhalili, že kompletně překopali systém financí. Prozradili zatím jen tolik, že se už nebude točit okolo nákupu nemovitostí, ale budou tu nonstop otevřené obchody, do nichž půjde vejít a nakoupit spoustu zboží (časopisy, cigarety...).
Život prorostlý náhodami
Aby se na vašich cestách rozlehlým světem pořád něco dělo, bude hra generovat události, na něž budete moci reagovat či je ignorovat. NPC, která potkáte, budou působit mnohem živějším dojmem než v minulých dílech. S mnohými půjde zapříst rozhovor a navázat interakci, splnit pro ně jednoduchý úkol nebo prostě sledovat, co provádějí (redaktoři Game Informeru vzpomínají, jak spatřili kazatele, který se považoval za reinkarnaci Ježíše Krista). Zároveň se zde však objeví i náhodně generované události většího rázu, systém přímo převzatý z Red Dead Redemption.
Nedaleko mladý výtržník okradl babičku - začnete ho pronásledovat? Pokud ano, dostanete se třeba k misi, kterou byste jinak neobjevili. Možná si zaděláte na daleko větší problémy než jste mysleli, ale v tom tkví krása těchto risků. Svezete náhodného stopaře? Co když je to psychopat? Vydáte se po stopách opuštěného auta plného mrtvol, které někdo zanechal v poušti? Rozhodnete se pronásledovat podezřelou dodávku plnou ozbrojených individuí? Všude kolem se má neustále něco dít a bude prý jen na vás, budete-li si toho všímat.
Tentokrát bez posilovny
Grand Theft Auto 5 pro PS3 a X360 vyjde na jaře 2013, PC verze později.
rezervovat na Xzone.
Ne vše se ale poveze na vlně rozšíření. Koncept tří jasně definovaných hrdinů je již z podstaty věci o dost více spoutaný, o dost méně sandbox. Autoři se tedy rozhodli vynechat některé prvky, na které jsme si zvykli z minulých let. V prvé řadě trénink a fitness, které by z protagonistů udělalo nabušené svalovce, nebude přítomno. „Dlouho jsme o tom přemýšleli, ale nakonec jsme se rozhodli, že je to nemožné,“ přiznal Houser. Každý z hrdinů se prý pohybuje přesně daným způsobem a potřebné změny v animacích tlustého Michaela a vytrénovaného Michaela by byly příliš velké a zcela by v nich zanikla jeho osobnost. Ze stejného důvodu také zmizí holičství a milostné vztahy - autoři své hrdiny prostě nenechají balit, koho se jim zachce.
Ostatní informace již víte z online reportáže. Důležitější je nyní obrázek, který se před námi během toho jediného dne vyrýsoval v celé své kráse. Obrázek GTA V jako titulu, který velice riskuje, aby si prosadil svůj originální koncept. Někteří již nejspíš nabyli toho názoru, že autoři zašli moc daleko, že odstraňují i to, co fungovalo. Jiní se již teď klepou netrpělivostí.
Mnoho dalších informací o obsahu Grand Theft Auto 5 čtěte zde v online-reportáži k příležitosti odhalení hry nebo v kompletním zpravodajství.