Grand Theft Auto 5 na vlastní oči
Jeden viděl hraní naživo v Londýně, druhý ve Varšavě.
Po Martinu Schovancovi z Xzone, který se na hru v pohybu zaletěl podívat minulý týden do Londýna na prezentaci pro klíčové obchodní partnery a byl naprosto nadšený (viz jeho tweety jako: "Viděl jsem GTA5 naživo a bez obalu mohu říci, že až to v září vyjde, že si z toho všichni sednem na zadek. Vývojář říká, že ukázku hráli na PS3 a načítalo se to z Bluray. Neuvěřitelné. Nové konzole vlastně ani nepotřebujem"), ji viděl toto pondělí ve Varšavě za přísných bezpečnostních opatření, kdy se do igelitky musely odevzdat mobily, i Pavol Buday ze slovenského Sectoru.
Přestože atraktivitu půlhodinového dema ovládaného zaměstnancem Rockstaru (žádný novinář ho dosud nikde nesměl sám hrát) poněkud snižoval fakt, že šlo o úplně totožné pasáže s ochranou celebrity a přepadením dodávky, rozebírané všude už začátkem května, kolega si dokázal všimnout pár nových postřehů, o nichž referuje v tomhle článku.
Podle něj je otevřený svět Grand Theft Auto 5 neuvěřitelně živý, neustále se něco děje i bez vašeho přičinění: "Z dráhy sa odlepí veľké dopravné lietadlo, v prírode čvirikajú vtáci, počujete v diaľke vodopád, chodci sa zastavujú pri výkladoch, môžete si vypočuť na chodníku historku stroskotanej herečky, autá dodržujú predpisy, trúbia na seba. Kam sa pozriete, niečo sa hýbe, svieti, bliká," všiml si Sector.
Auta prý tentokrát neplavou po silnici a máte mít dobrý přehled o okolním dění i ve vysokých rychlostech. Dále Pavol Buday vyzdvihl, že minimapa se přizpůsobuje tomu, co zrovna děláte: za volantem je prý ve 3D, při skoku s padákem namísto ní vidíte horizont a při potápění zase ukazatel hloubky. Ani on nešetřil slovy chvály na propracovaný podmořský svět, kam spolu s náhodnými zvědavci zavítá hlavně Trevor disponující vyšsím objemem plic. Není proto náhoda, že jeho úsek byl zasazen po probuzení na pláži s opicí, kterou šel schladit do moře plaváním, což se tu děje plynule, bez jakéhokoli loadování mezi pevninou a prý úžasnou vodou (mimochodem, tak i v Assassins Creed 4).
Tak jako v minulých GTA se prý postava po smrti objeví před nemocnicí, ta přepadená dodávka z demonstrované mise prý nevezla žádné peníze, postavy se prý při přestřelkách nehýbaly tak plynule jako v příbuzném Max Payne 3 a za pozornost má stát i hudba, která není licencovaná, nýbrž dynamická přizpůsobující se situaci na obrazovce (příkladem budiž pulsující music v letadle nahrazená poklidným motivem po vyskočení Franklina z letadla), reportuje Sector.
Jak už Eurogamer upozornil Martin Schovanec minulý týden, rychlost přepínání mezi třemi hrdiny při hraní závisí na tom, jak jsou postavy vzdáleny od sebe: když stojí hned u sebe (a často spolu komunikují), stane se tak ihned, pokud je však vybraná postava na opačné straně mapy a třeba se tam sama věnuje svým koníčkům (do té doby řízená umělou inteligencí), uvidíte oddálení kamery na oběžnou dráhu na způsob Google Earth a následné plnyulé přiblížení (nebylo to třeba v minulosti i v Call of Duty? :), během čehož si hra dost pravděpodobně načítá úplně odlišné prostředí (protože jiná postava se v daný moment může potulovat na opačné straně mapy), což trochu funguje jako nenucený teleport.
Tento očitý svědek GTA 5 nezaznamenal, že by se grafika při samotném hraní nějak lišila od cutscén v dosavadních trailerech, zato prý občas haprovalo načítání některých objektů, asi kvůli ještě nehotové verzi. Více se dočtete v již zmiňovaném mega-preview ze začátku května, nejočekávanější hra roku bude na trhu 17. září i v dnes přiblížených dvou speciálních edicích.