Google oznámil přelomovou streamovací službu Stadia - jak bude hraní fungovat?
S vyšším výkonem než Xbox One X a PS4 Pro dohromady.
Google na to vábil dlouhé týdny dopředu a skutečně jde o zásadní oznámení. Dnes večer na GDC představil Stadia, novou streamovací herní platformu, která má nejvyšší možné ambice. Spuštěna by měla být v Evropě i Americe už koncem letošního roku, za dosud neupřesněnou cenu.
Cílem služby je zkombinovat publikum, které hry hraje a které se na ně jen dívá na YouTube. Stadia proto bude zabudována hluboko do YouTube, abyste mohli sledovat nějaké herní video a jedním kliknutím se během pár sekund ocitli sami ve hře.
Přelomové to je i v tom, že si takto půjde hry užít na mnoha zařízeních - na laptopu s prohlížečem Chrome, na TV jen s Chromecastem (ale nevyžaduje set-top box) či na tabletu a mobilu.
Hry prý budou streamovány až ve 4K rozlišení a 60 snímcích za vteřinu, přičemž budoucí podpora 8K a 120fps je prý nevyhnutelná - otázkou je, jakou propustnost sítě (datový tok) k tomu budete potřebovat a zda to není jen pro pár vyvolených ve městech na optice.
Každá hra běžící na Stadia prý využije vzdálený výkon až 10,7 teraflopu, což je více, než kolik mají nyní dohromady Xbox One X a PlayStation 4 Pro.
Tak jako u jiných služeb bude i zde výhodou, že nemusíte hry k sobě nikam instalovat, prostě je jen spustíte ze serverů Google na jejcih hardwaru, aniž byste museli řešit patche apod. a aniž by váš stroj musel řešit složité herní výpočty či cokoli dalšího instalovat do prohlížeče.
Na rozdíl od dřívějšího neúspěchu s OnLive je zde klíčové, že Google už vlastní stávající datacentra po celém světě a má bohaté zkušenosti se streamováním obsahu na YouTube, takže to nebude vyžadovat nějaké extra investice z jeho strany.
Na akci byly předvedeny dvě hry běžící na Stadia, Assassins Creed Odyssey a ještě nevydaný Doom Eternal od Bethesdy, který má být mimochodem hvězdou její E3 konference v červnu a pošlape ve streamu ve 4K a 60fps. Google prý dá vývojářům možnost rozhodnout se ohledně podpory cross-platform v každém titulu i ohledně přenosu uložených pozic z ostatních platforem.
Šikovné také je, že se Stadia budete moci rozehrát hru například v prohlížeči a pak v ní pokračovat z mobilu. Jelikož pro tato zařízení to bude v principu stejné, jako byste se dívali na video pres Wi-Fi, má vám déle vydržet baterka než v tradičních mobilních titulech puštěných lokálně (s výpočty na vašem mobilu).
Ovládat se hry budou na speciálním Stadia ovladači, alternativou mají být jakékoli USB ovladače z PC, které podporuje Chrome. Speciální ovladač Stadia má dvě tlačítka pro sdílení obsahu na YouTube a také pro Google Assistant, který pohodlně umoní načíst hry či multiplayeové lobby přes hlasové příkazy, abyste nemuseli zápasit s rozhraním.
Google také založil vlastní studio Stadia Games and Entertainment, které patrně připraví nějaký exkluzivní obsah pro tuto platformu, a nevede ho nikdo jiný než Jade Raymondová (zakladatelka Assassins Creed a ex-EA). Zatím však zůstává tajemstvím, na čem bude pracovat. To je asi jediné zklamání z dnešního večera, že nevíme nic konkrétního o exkluzivních hrách, ani že nedošlo k nějakým akvizicím existujících studií.
Zpočátku bude služba fungovat vždy jen v jedné herní instanci, ale časem nemá být problém přidat vychytávky, jako gaučový co-op ve splitscreenu. Každá herní seance může být použita jako link, přes nějž pozvete ostatní hráče, aby vás sledovali, nebo aby se do vaší hry přidali, jedná-li se o multiplayerovou záležitost.
Funkce Crowd Play dovolí tvůrcům obsahu na YouTube, aby se pustili do společného "davového" hraní s jejich fanoušky. Zatímco funkce State Share je zajímavá v tom, že někdo prostě nasdílí svou už rozehranou hru s vypracovanou postavou a lootem.
Více v exkluzivním otestování Google Stadia od kolegů z Digital Foundry, kteří v zatím nehotové verzi služby změřili odezvu 166ms: