GLOSA: Ustojí Sony přechod na PlayStation 4K?
Zamyšlení před začátkem E3.
"Takhle bude vaše hra vypadat na upgradované PS4K nebo na původní PS4?!? A v čem všem bude horší na staré konzoli?" Nejčastější otázky nadcházející E3 jsou na světě.
V Sony se asi hnulo svědomí, když nový model oficiálně potvrdila ještě před začátkem výstavy (kde ho překvapivě mít nebude). Zabránila tak tomu, aby zpráva o přípravě nového modelu zastínila vše ostatní z úterní ranní konference. Ani ji pak nikdo nebude moci vyčítat, že to tajila (což se beztak nepovedlo) a klamala všechny nablýskanými demoverzemi z E3 na jiné než stávající konfiguraci konzole.
Přesto bude nesmírně zajímavé sledovat, jak Sony složitou situaci s PR komunikací upgradu PS4K zákazníkům v příštích týdnech zvládne. Jaký styl vysvětlování zvolí a zda to ustojí, jestli pak náhodou nedopadne podobně jako Microsoft s otočkami o 180 stupňů u Xbox One nebo ještě hůře.
Přízeň hráčů bývá vratká. Zvlášť když se o jejich stroji, na který dosud byli náležitě pyšní, náhle začne všude mluvit jako "o té staré verzi konzole". To si mnozí zapálení fanoušci budou brát osobně, pomalu jako by se jim v obýváku válela prehistorická PS3, která musí ihned do šrotu.
Když si ale někdo koupí nový iPhone za desítky tisíc korun, také nepředpokládá, že mu vydrží jako ten nejvýkonnější model věčně. Ty tři roky, které letos v listopadu uběhnou od startu původního modelu PlayStation 4, jsou v rapidně se měnícím světě technologií nebývale dlouhým luxusem. Něčím nestandardním, za co bychom měli být Sony vděční.
Pokud by měla vyčkávat s uvedením PS5 ještě několik let na konec standardního cyklu, doplatila by na to pravděpodobně nejen sama Sony, ale také hráči na jiných platformách, když by je staré vnitřnosti PS4 čím dál více limitovaly. Rozvoj her by se zpomalil až zastavil. A následný start nové konzole úplně od začátku by zase provázely typické neduhy - jako nedostatek her či vysoká míra rizika výrobců při ještě malé rozšířenosti na trhu s nejasnou budoucností. Tohle vše se upgradovanou, zpětně kompatibilní PS4 eliminuje, navíc se plynule naváže na vítěznou vlnu původního modelu. Jen se s tím těch 40 milionů stávajících majitelů musí vnitřně smířit, což určitě nebude lehké.
A otázka na závěr: tipnete si, jestli na E3 2016 dokážete sami rozpoznat ne-VR hry (dema), které budou ušité na míru už upgradované PS4? (tzn. že přední vývojáři pracují již delší dobu s novými cílovými specifikacemi, takže si mohou dovolit vyhodit z kopýtka). Zatím (k neděli odpoledne) jsem asi viděl tři takové: Horizon Zero Dawn, Injustice 2, možná Battlefield 1. Najít tu hranici, kdy se to bude termínově lámat a které hry budou těmi posledními bez rozdílu mezi PS4 a PS4K, bude rovněž stát za pozornost - v tuto chvíli to vypadá až na jaro 2017.
Jan Doskočil alias @jaydeecz je provozovatelem a šéfredaktorem českého Eurogameru, v branži profesionálně působí přes 15 let od založení Tiscali/WOL Games od nuly ve 2000. Názory ve sloupečcích GLOSA nutně nemusejí vyjadřovat postoj ostatních členů redakce.