Skip to main content

GLOSA: Sbohem, EA Czech

Martin Schovanec komentuje jejich přínos pro rozvoj trhu.

Na konci března papírově skončí v ČR jedno s.r.o. , několik lidí přijde o práci a vyklidí své kanceláře... řeč není o nikom jiném než herní firmě Electronic Arts Czech Republic s.r.o. a jejím konci v ČR (viz nedělní a pondělní články). Tak jednoduché a nijak dramatické bude ukončení více jak desetileté české pobočky herního giganta Electronic Arts a vlastně i celé jedné kapitoly herního průmyslu u nás. Přesto, že drtivá většina hráčů jejich her nic takového nepostřehne, protože konec pobočky neznamená konec EA her v ČR, se jedná o velmi zásadní událost, která stojí za komentář i s rozebráním možných důsledků.

Předně není na místě žádná panika, protože EA hry v ČR budou pořád k dostání. Starosti o náš region přechází pod polskou pobočku EA, která se rozhodla využít služeb polské firmy ABC Data a přes jejich českou pobočku je u nás distribuovat (zde si neodpustím upozornit na můj dřívější článek Český herní průmysl v polských rukou :-)) Evidentně tedy pojede "skoro" vše jako nyní, takže proč takové halo kolem v podstatě jen technické změny v distribuci?

Aniž bych chtěl nějak snižovat práci ABC Data, mají navíc už mnoholetou zkušenost s distribuováním Activison Blizzard her u nás, je markantní rozdíl, pokud nějakou společnost na trhu zastupuje prostředník, který navíc má jako hlavní činnost dostat zboží z bodu A do bodu B a inkasovat, než když na trhu působí přímo dceřinná pobočka. Některé činnosti už z povahy podnikání buď dělat neumí a nebo na to ani nemá prostředky či know-how. Proto bych rád ve třech bodech sepsal věci, které EA Czech na trhu v posledních letech dělala a výrazně tím herní průmysl u nás posunula a proč nejsem ze zprávy, že tu končí, nijak nadšen. V poslední době je moderní na EA nadávat, často i oprávněně, ale nikdo ji nemůže upřít tyto přinosy:

1. Ukázala nás na mapě světa

Mít v zemi pobočku obrovské nadnárodní firmy je vždy velká výhoda, protože ji ukáže na mapě i jiným firmám z odvětví a donutí je přemýšlet, zda by tam náhodou neměly být také. Když EA na našem trhu začínala (psal se rok 2003), tak to byla velká událost a následně se každý rok v herních kruzích vášnivě spekulovalo, potvrzovalo a zase dementovalo, že tento rok otevře u nás pobočku UBIsoft, jindy zas byl na spadnutí Blizzard a další. Podobná pobočka většinou dokáže v rámci korporace prosadit aktivity, které externí distributor zvládá vylobovat stěží. Např. dostat české novináře na utajované předváděčky, zajistit lokalizaci nějaké hry či zavést u nás některou službu dříve než jinde. Neříkám, že to ABC Data nemusí zvládnout, podmínky budou mít ale výrazně složitější než kmenoví zaměstnanci firmy.

2. Edukovala trh

Ničeho nebylo (a stále není) na herním trhu v naší zemi potřeba více, než pořádná edukace a osvěta kolem her. Že počítačové hry nejsou hry na automatech, že na herní konzoli se nevěší záclony a že existují u televize i jiné aktivity než miliontý díl romatického seriálu... a toto EA dělala velkou měrou. S ohledem na typ jejich her, které směřují na masový trh, se EA snažila učit Čechy, že tu existuje tento druh zábavy. Reklamy v televizi, v časopisech, na billboardech, prezentace v nákupních centrech, komunitní srazy apod. EA to nedělala samozřejmě jediná, ale určitě mezi prvními a v největším měřítku. Pomáhala tak posunout povědomí o hrách v naší zemi z undergroundu do bežných domácností a přiblížila nás tak k západním trhům.

3. Napumpovala do her u nás peníze

Ač v minulém roce rozpočet české pobočky prošel velkým zeštíhlením (přesun marketingového oddělení do Polska byla často komentovaná předzvěst nynějšího konce pobočky), disponovala EA CZ na české poměry velmi solidním rozpočtem. Díky němu si mohla např. dovolit zmíněnou edukaci trhu, byly na něm v podstatě závislé rozpočty mnoha herních médií, kde inzerovala a vychovala na našem trhu mnoho profesionálů, kteří by bez odpovídajícího hodnocení dávno dělali jinou práci. Penězovod z velké korporace do ČR asi úplně nevyschne, ale jeho silné omezení poznají určitě všichni, co se na výrazně podfinancovaném trhu pohybují.

Dalo by se samozřejmě pokračovat dále, za těch 10 let se toho stihlo udělat hodně, ale na druhou stranu hodně toho mohlo být uděláno také lépe. Každopádně stejně jako u filmového průmyslu, kdy tu před mnoha lety musel být aktivní každý filmový vydavatel (vzpomeňte si na Warner Bros. apod.), se postupně všichni stáhli a jsou tu aktivní přes lokalní partnery a aktivity řídí z jedné pobočky ve více zemí najednou, zpravidla z Polska :-) Podobně tak se uzavřela jedna kapitola herního průmyslu v Česku a nakročila do ještě více globálního a propojeného trhu. Zda to bude ku prospěchu nebo spíše krok zpět, se ukáže v dalších letech.

Martin Schovanec alias @schovanec je majitelem obchodu Xzone a provozovatelem českého EG. GLOSA je nový formát Eurogameru vycházející obvykle večer, s krátkými osobními názory autorů na aktuální události či poukazující na přehlížená nadčasová témata, které nutně nemusejí vyjadřovat postoj redakce.

Read this next