GLOSA: Riziko zdražování her v Evropě kvůli oslabování eura
Proč s posilováním dolaru může reálně nastat?
Když PS4 stála 400 eur v Evropě a 400 dolarů v USA, bylo to vždy mnoha lidmi právem považováno za nespravedlivé. Stejně jako když hra vyšla na 60 dolarů a totožnou částku v eurech, což pro nás po přepočtu na koruny bylo podstatně dražší (18x60 vs. 24x60).
Výrobci si tím většinou kompenzovali jejich objektivně vyšší náklady, které mají s distribucí fyzických produktů v Evropě - rozmělněné na mnoho menších odlišných států, s různou legislativou (vyšší výdaje na právníky), různými jazyky (které žádný zaměstnanec nezvládá všechny, např. zákaznícká podpora), s více souvisejícími lokalizacemi her, i s potřebou více místních poboček kvůli různě vyspělým trhům (někdy i s vyšší kupní sílou) oproti USA, kde je v tomto směru i logisticky vše mnohem jednodušší.
Jenže co teď, když euro vůči dolaru tak prudce oslabuje? Z dřívějšího poměru 1,4 na aktuálních 1,1. Koncový zákazník v Evropě nyní sice platí za konzoli či nové hry víceméně stejné částky, ale firmy prodávající vše v Evropě z nich teď inkasují ekvivalent mnohem méně dolarů než předtím. Snižují se jim marže a to některé začíná dost trápit, protože je to drtí více než nástup digitálu. Zatímco při startu PS4 bylo 400 eur při tehdejším kurzu 544 dolarů, dnes už to je při novém kurzu pouze 448 dolarů (tedy skoro stejně, kolik stojí PS4 po aplikování daně v USA).
V zákulisí nejen herního průmyslu se proto nyní horečně přemýšlí, jak to řešit. Snesli by Evropané zvýšení ceny her v eurech, aby se pokryly přetrvávající vyšší náklady na distribuci po starém kontinentu? Nebo dolar ještě posílí a bude brzy k poměru 1:1 vůči euru či ho snad překoná? Posilování dolaru ubližuje všem americkým vývozcům včetně herních firem, protože za utržených 60 eur dnes dostanou jen 66 dolarů, ne 84 dolarů jako dříve, což se jim pochopitelně nezamlouvá.
Jasné je, že pokud by se musely o něco navýšit ceny her v eurech, projevilo by se to následně i v ČR. Domácí distributoři v současnosti spíš vyčkávají, jak se bude vyvíjet kurz koruny, jestli oslabí nad hranici 28 Kč a zda s tím budou muset něco dělat jako minule po intervencích ČNB. Jiní už potichu o padesátikoruny či stokoruny pozvolna zvyšují (aby si toho pokud možno nikdo nevšiml, nemá-li předobjednávku) ceny nejočekávanějších letošních her, které si lidé koupí tak jako tak.
Čeští hráči mohou mít každopádně radost, že americké ceny už nejsou tolik zvýhodněny. Už se jim tolik nevyplatí nakupovat ani elektroniku za oceánem. Avšak asi neradi by skončili jako některé menší trhy, např. Slovinsko, kde už dnes z tamní IP adresy stojí GTA 5 PC na Steamu neuvěřitelných 78 eur (v přepočtu 2161 Kč), rozdíl oproti stávajícím 60 eurům z ČR či regionům západní Evropy.
Bude mít nějaký distributor koule na to, aby přistoupil k oznámení zdražování kvůli drematickým kurzovým změnám jako první a stal se tak terčem nenávisti od evropských hráčů? Určitě se vyplatí bedlivě sledovat, jestli k nenápadnému přeceňování někde už náhodou nedochází. A jestli ano, budete vědět proč.
Jan Doskočil alias @jaydeecz je managing directorem a provozovatelem českého Eurogameru, další glosy čtěte zde.