Skip to main content

GLOSA: Prodělávání obchodů na nových konzolích

Martin Schovanec z Xzone odkrývá matematiku.

Jednou za čas přijde den, kdy není zbytí a všichni výrobci konzolí, fanoušci digitálních či krabicových her musí vykouknout ze svých digitálních distribucí a využít maloobchodních prodejců. Není jiné možnosti, žádný warez či digitální verze, hezky šupky do krámů či čekat na objemný balík z eshopu. V ten den totiž vychází nová konzole. Jak se ten den blíží, jsou magazíny a fóra plná předpovědí, kolik zas prodejci za nové konzole utrží. Slovo "utrží" si podtrhněme, konzole jsou totiž pro nás prodejce jedna z nejprodělečnějších věcí v nabídce.

Nedávno jsem si spočítal, že když vezmu cca 5%, co na konzoli běžně je, odečtu daně, náklady na skladování (násobně větší než u her), logistiku, to že 2 roky mě budou průběžně zákazníci chodit s reklamacemi a něco se ztratí, rozbije či ukradne, tak mě vyšlo, že na každém kusu slušně proděláváme. To radši ani nepočítám, co tisícovek mailů a člověkohodin nás ve firmě stálo, že naši zákazníci svoji konzoli PS4 v den vydání vůbec dostali a že jsme poslední tři měsíce neřešili skoro nic jiného.

Proč to tedy děláte, když na tom proděláváte? Správná otázka. Stejně jako výrobce, který na té konzoli prodělává při výrobě asi ještě mnohem více než my při prodeji, nepokrytě doufáme, že si pak následující roky k nám zákazník bude chodit pro hry. Navíc je to otázka prestiže a služby zákazníkovi. Mít v den premiéry konzoli a obsloužit co nejvíce svých stálých zákazníků a nezklamat jejich důveru, nakonec zvítězí i nad kalkulem a nechá na prodělek na chvíli zapomenout v domění, že to zákazníci ocení a nezapomenou.

GLOSA je nový formát Eurogameru vycházející pravidelně každý večer ve 22:00 s krátkými osobními názory autorů na aktuální události či k nadčasovým tématům, které nutně nemusejí vyjadřovat postoj redakce. Těšíme se na ohlasy na pilotní provoz během svátků.

Read this next